Hur mäta grader + grader på Griffin

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 282
C

cerrox

Hur mäter man graderna på en sadel? Jag vet att man inte kan få ut exakt hur många grader, men på ett ungefär. Hur mäter man sits storleken? Undrar även om det är någon som vet hur många grader en Vid Griffin Richard Davison sadel brukar vara?

Sv: Hur mäta grader + grader på Griffin

*puttar upp*

Om sadeln (Griffin) är 30 cm mellan ortspetsarna kan man omvandla det till ungefärligt antal grader? Den ska vara vid i bomvidden.

:confused:

Den modellen på griffin är inte såå bred i vidmodell, smalare än en äldre county strl 4. Är väl mer som en 31 än 32 om jag får gå på känsla och på hur den är gentemot de sadlar jag haft på min häst sedan han växte ur griffins vid.

Hm, inser att det inte är till någon jättehjälp, men kanske bättre än inget?

Hmm ok. Min kompis county (4) är nog ca 97 grader tror jag. Så då kanske en vid är runt 90? Eller vad tror du? Du vet inte hur man mäter graderna på en klädd bom? Då får man ju ut på ett ungefär? Som sagt så är den 30 cm mellan ortspetsarna.

Har jag gjort rätt?

Jag tog en tumstock & mätte att det vart 30 cm emellan ortspetsarna, tog tumstocken & la som ett V & böjde ut 'benen' så att det blir en vinkel i linje med bommbenen. Sedan tog jag bort den & mätte på en gradskiva & fick fram 95 grader. Kan det stämma? Eller är jag helt ute & cyklar?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter otroligt brett. Min county-4a borde bara runt 90 grader, i alla fall närmare 90 än 100... Och han växte ur Griffins vidbom runt året innan countys vidbom...

Ok, men sedan så kan det väl faktiskt skilja sej några grader hit & dit mellan sadel till sadel även fast att det är samma modell eller?

Vet du om jag gjorde rätt när jag mätte graderna?

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
649
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
891
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?