hur mäta sadelgjord?

Buck

Trådstartare
hur mäter man sadelgjorden?
har fått en foder/sällskaps häst i stallet och så klart så är min hästs sadel gjord för lång :/ min sadelgjord ska vara 130 enligt den lilla siffran på spännet men när jag mäter med måttband så är den 140 (mätt från spänne till spänne) och min andra hopp gjord som också skulle vara 130 mäter (ingen siffra på lädret) är 130cm. hur vet jag vilken sadelgjord som är rätt 130 storlek? var på gjorden mäter man storleken?

har hittat en begagnad sadelgjord som ska vara 130 och vill veta om denna också är 140cm lång eller om den är lagom. annars så får jag leta efter en 120 :/

hoppas ni förstår allt mitt svamel och har ni en 130 sadelgjord i närheten så kan ni ju alltid berätta hur lång den är från spänne till spänne.
snabba svar tack^_^

Sv: hur mäta sadelgjord?

Jag mäter alltid. Spänne till spänne. Kanske kan ev resår vara uttöjd om måttet inte stämmer? Httills har mina stämt.

Sv: hur mäta sadelgjord?

Jag mäter alltid. Spänne till spänne. Kanske kan ev resår vara uttöjd om måttet inte stämmer? Httills har mina stämt.

har haft den vanliga gjorden i ett år ungefär och inte använt den så mycket, ressåren ser heller inte ut tänjd ut :/
kanske helt enkelt är så att dom skrivit fel på den :grin:

tack för hjälpen i alla fall^_^vet nu att den begagnade gjorden nog blir bra till foder pollan:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 318
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på... 2
Svar
22
· Visningar
4 812
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Jobba som veterinär
  • Bästa solcreme

Hund, Katt, Andra Djur