hur mäter man sadlen?

Lancet

Trådstartare
hur mäter man för att få fram måtten på sadlen? ska sälja en gammal hoppsadel o skulle behöva veta, bilder kommer sen..

Sv: hur mäter man sadlen?

Menar du tumstorleken eller bomvidden?
Det brukar ofta stå på skyddskåpan på sadeln, men jag antar att det inte gör det i det här fallet, för då hade du ju inte frågat..
Tumstorleken har jag fått lära mig att man mäter från mitten av "knappen" fram på sadeln till mitt på bakvalvet, men själv har jag aldrig mätt så jag vet inte om det stämmer. Fast bara jag minns rätt så är det nog så, för det var nån sadel-nisse som sa det.
Gällande bomstorleken så är det närmsta jag kan komma att jämföra på en häst med en sadel som man vet hur stor den är och få nåt ungefär. Naturligtvis finns det nåt sätt att räkna, men inget jag är säker på, man ska mäta grader på nåt vis..

Sv: hur mäter man sadlen?

Det stämmer att man mäter mitt från knappen i fram på framvalvet till mitten i bak på bakvalvet...man mäter alltså lite snett uppåt...å nu fattar ingen nåt...haha. Jodå...:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 630
Senast: Roheryn
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V