Hur mäter ni graderna över hästen manke.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 963
K

kbr

Har sett många som skiver om hur många grader hästen har över manken och vilka grader olika sadlar har. Men hur mäter ni mäter ni alla verkligen på samma sätt?
Såg en tjej som hade en häst som hade 96 i manken men hade 36 i bom på saden. Min dam är 98grader och ska ha 33-34 (vad jag vet inte helt säkert). Har jag gjort rätt?
jag har gjort som dom instruerar på denna sida?
http://www.lillhastenistav.se/travsidan.htm

Är det så här ni gör eller har ni lärt er på ett annat sätt.

Finns det fler sidor ang ämnet?

Det skulle vara roligt att veta hur in gör.
Mvh karin

Sv: Hur mäter ni graderna över hästen manke.

Tänkte precis på att skriva en sån här tråd :rofl:
Också nyfiken på svar :idea:

Som sadelmakare så mäter inte man i grader utan i cm, A och B mått samt att man tar dessa mått på 5-6 ställen på ryggen för att kunna göra en sadel (sen mäter man ryttaren också för sätessorleken och för eventuella knä/vadklossar).
Man börjar strax bakom bogbladen och tar sedan mått med ca 5 cm mellanrum och slutar vid bakvalvet på den tänkta sadeln, A mäter man ca 3½" och B ca 7" från en mittlinje på hästens rygg.
Nu har vi fått fram hästens teoretiska storlek på sadeln, för att ta fram sätesstorleken på en normalbygd person så mäter man från höftleden till knäleden, dock ska man tänka på vad för slags säte man vill ha, men detta tar vi en annan gång...

Det var inte det jag frågade. På många sidor och i många annonser står det grader på saden. Det tycker jag är en bättre ide än tum som kan vara väldig olika på olika märken.
Men man kan får olika grader beroende på hur man mäter.
Hur mäter Ni som använder dom måten?

MVH Karin

Jag har fått lära mig som Läderbjörn sa av min sadelmakare.

Är det samma sadel du och tjejen tänker på? För en 36:a i ett märke är inte lika vid som en 36:a i ett annat märke...

Liknande trådar

Utrustning Jag har googlat mycket, men kan inte riktigt hitta svaret på min fråga. Jag har gjort en mankmall med hjälp av en flexicurve. Nu har jag...
Svar
10
· Visningar
10 535
Utrustning Tyvärr så passar inte min nuvarande sadel till min nya häst. så jag måste ge mig på att leta en ny. Sadelläget i sig är ganska...
Svar
7
· Visningar
2 271
Senast: Rugge
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 266
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V