hur mkt kan man begära av en tränare? (långt)

Ek3n

Trådstartare
okej, det här har hänt:

jag köpte min 6-åriga D-ponny i mars iår, och efter några veckor började vi träna hoppning för vår tränare, som vi köpte henne av. det gick bra, men hon har alltid varit lite ovillig till att arbeta ordenligt i galoppen, galoppera på små volter och sådant. har ibland också stannat utan anledning. min tränare har sagt att det är för att hon är otränad, och det här med stoppen var att hon ville testa mig. hon är sådan i hoppning att hon behöver stöd i skänklarna önda fram, man kan inte "åka med" utan måste rida hela tiden.

men det här med galoppen släppte inte, och senare började hon även "nicka" med huvudet när jag red. en gång påpekade även en av mammorna när vi tränade att hon var halt. tränaren tittade på henne, men sa att det inte var någonting. så träningen fortsatte.

sen blev det att vi åkte med klinik med henne, för att kolla upp henne (vi hade inte varit med på besiktningen av henne, vilket var väldigt dåligt gjort av oss) och vara säkra på att hon var fräsh. Det var hon inte.. hade kotledsinflammation båda fram, och i vänster bakknä. detta hade uppkommit så att bakknäet hade blivit inflammerat först, pga dåligt underlag och felbelastning trodde veterinären. då hade hon börjat stödja för mkt fram, därav kom kotledsinflammationen.

hon fick tuppkam, och nu leder jag henne 20 min/dag, till återbesöket den 20:e oktober.

jag känner väldigt stor skam för detta, är jag inte uppmärksammade detta, att hon var inte ovillig till att arbeta i galoppen pga att hon var otränad, utan pga av att hon hade ont!

men jag tycker på något sätt att min tränare skulle uppmärksammat detta, och sagt till, men hon sade inget.

men vad tycker ni? kan man kräva av sin tränare att h*n ska märka sådant? kan min tränare inte sagt ngnting för att jag hade köpt min ponny av henne?

jag kan tillägga att jag kommer inte träna för henne mer, nu när jag kommer igång med min ponny igen.

EDIT: det blev visst inte så långt, men ändå :p

Sv: hur mkt kan man begära av en tränare? (långt)

Det minsta kravet man kan ställa på en tränare med utbildning är att de ska kunna se om hästen är halt.
Men till viss del är det ju naturligtvis ditt ansvar också.

Däremot tycker jag inte att du ska känna någon skam över att du inte tänkte på detta i tid. Du litade ju på din tränare, det gör man ju om man rider för den personen.

Var istället glad för att du upptäckte det i tid och att din ponny blir bra så att du kan träna igen...och dessutom med en frisk ponny.

LYCKA TILL!

hm, hon har ju ingen utbildning, men hon har hållit på med ponnyer och hästar i hela sitt liv..

Officiell utbildning eller inte... när jag håller lektioner så skickar jag obenhörligt ut dom som kommer med halta eller misstänkt halta hästar...
Skulle aldrig ta på mej det ansvaret att behöva förklara för ryttarna/ föräldrarna att jag låtit deras halta hästar/ponnyer träna... :crazy:

Det har funnits tjejer/föräldrar som blivit jättesura för det och sen tränat för andra....

Men hittils så har ALLA dessa stackars hästar/ponnyer visat sej ha samma problem som du har....

Om jag har haft tur vet jag inte, men jag vill på inga vilkors vis bli anklagad för att ha tränat halta hästar...

Så tyvärr måste jag säga att det inte är någon ovanlig skada du råkat utför... tvärtom...

Tränaren har inte känt din häst när den var frisk å kan därför inte bedöma hur den är när den är frisk.
Det man kan tycka är att alla hästvana människor ska se när en häst är halt, vilket är lättast i trav så om den inte visade hälta då kan man inte begära så mkt mer av trnaren.Det är alltid hästägarens ansvar att se till att denne har friska hästar, en tränare är ingen veterinär.

Psst... hon har ju KÖPT hästen av tränaren :angel:

I såna fall undanlät tränaren att berätta viktig info om hästen som såldes & köparen utnyttjade inte sin undersökningsskyldighet att låta besiktiga hästen ordentligt.Summan av kardemumman är att båda gjort fel:smirk:

nej, jag skyller inte på tränaren, men borde jag inte kunna lita på henne, att hon ska se sådant?

Kotledsinflammation visar inte alltid hälta vilket gör att det kan vara svårt att upptäcka. Ofta är det ryttaren som upptäcker att hästen beter sig annorlunda mot tidigare...

Det kan ju också varit så att den var okej när du köpte den och kotledsinflammationen uppkommit efter du köpt den, det är ju svårt att säga.

Hoppas iaf att din häst snart blir okej igen!

jodå, vi har behandlat henne två ggr nu, återbesök den 20:e. kommer nog skriva här hur det gick.

Ett visst annsvar tycker jag att tränaren har, när man ex ser en uppenbar hälta.
Du ska inte skämmas att du inte reagerade tidigare, de viktigaste var ATT du reagerade. Nu är ju ponnyn ny med, så det är inte alltid så lätt att veta hur den är i vanliga fall. Jag lovar dig att nästa gång så kommer du att reagera blixtsnabbt så fort du upptäcker att något inte stämmer med din ponny.

i och för sig så tycker jag att tränaren borde ha reagerat på att ponnyn inte uppträde som den skulle, då tränaren borde känna till ponnyn då personen har ägt den. Men å andra sidan så kanske tränaren tyckter att det är pinsamt att ponnyn redan har blivit ev skadad, att tränaren försäker vifta bord det, som att det är ingen fara med ponnyn, den är bara ovilig. Tr
änaren har nog inte riktigt viljat inse att allt inte var rätt med ponnyn.
(Nu blev det lite flummigt på slutet, men jag hoppas att du hängde med)

nej, jag skyller inte på tränaren, men borde jag inte kunna lita på henne, att hon ska se sådant?

Ibland kan det vara väldigt svårt att se.

jag tyckte min häst gick lite orent. Hade tränaren att titta på den och alla runtomkring men de kunde inte se något. Inte förrens jag pushade på lite och kände att det här går inte. Hon går inte jämnt alls men kunde inte riktigt urskilja vilket ben det var på. Där bröt jag själv tränngen.
Visade sig dagen efter att jag hade haft rätt. Tur jag la ner träningen. Visst det hade kanske kommit fram så det syntes ordentligt nu valde jag att inte göra det.

Jag tycker inte tränaren gjort något fel.

Men du ska absolut inte må dåligt för detta.

Säger som ovanstående det viktiga är att du reagerade och ju mer du lär känna ponnyn desto snabbare kommer det att gå.

jo, det är ju det jag tänker, tänk om jag inte hade reagerat, hur långt hade det kunnat gå då..?

men jag kommer nog inte träna för henne igen, har tränat för henne i ngra år nu (med annan ponny) och känner att jag utvecklas inte i hennes träning.

Som jag ser det tycker jag inte du kan lägga skulden på att tränaren inte såg hur sjuk din häst var, ur synvinkeln att hon är din tränare (hon skulle dock skickat dig med din häst till vet. för undersökning).

Dock anser jag att om hon sålt hästen till dig och hon Kännt hästen:
dvs, har hon haft hästen hos sig och tränat den för att sedan sälja den, och inte haft en elev som ridit den en gång och sedan sålt den via tränaren...
Om hon kände hästen väl och hon sedan sålde den till dig, så anser jag personligen att hon handlat fel.
Det var troligast däför hon i sådana fall bara tittade på mamman som påpekade hältan.

Jag önskar dig lycka till med tillfrisknandet av din häst.

men jag kommer nog inte träna för henne igen, har tränat för henne i ngra år nu (med annan ponny) och känner att jag utvecklas inte i hennes träning.

Nog? Du borde inte träna för denna tränare om hon sålt en halt häst till dig och sedan inte tordats (?) se att den var halt.

Byt tränare, för din egen skull och för ponnyns.

Psst... hon har ju KÖPT hästen av tränaren :angel:

Kan inte det ha med saken att göra då? Tränaren vill väl inte ta på sig att ha sålt en halt häst? Eller nåt... Annars verkar det ju konstigt att inte uppmärksamma ägaren på att hästen går orent. Eller ja, konstigt är det ju ändå förstås...

Inte vet jag vad man kan kräva.
Men en av de saker som min tränare hjälper mig med, är just att se om hästarna är helt fräscha eller inte.
Det är helt enkelt en av de saker som jag vill ha ut av en tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Edla
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 381
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 403
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka