Hur mkt lucern törs man ge?

Alexandra_W

Trådstartare
Pga diverse orsaker så står jag just nu utan annat stråfoder än lucern till fblherrn. Ja förutom det gräs som finns i hagen då, vilket inte är så mycket.

Men törs man ge hur mkt lucernhack som helst? Vet ju de som ger fri tillgång, men vid sidan av 'vanligt' stråfoder. Här blir det ju som enda stråfoder, och om herrn nu behagar tycka det är ätligt och inte förgiftat, så skulle han ju teoretiskt kunna smälla i sig 8 - 10 kg lucernhack?

Sv: Hur mkt lucern törs man ge?

Jag ger fri tillgång och bara hack under sommarmånaderna om jag behöver stall in någon häst.
Vi fodrar ju normalt med ensilage och det går ju inte att ha till en enstaka häst i värmen.

Men då går de på ordentligt med bete parallellt? Dvs de får lucern när de står inne del av dygn? Eller menar du om de måste typ stå på boxvila?

För gräset innebär tyvärr väldigt lite TS/strå, det är mer terapi, det de går på. (Jag har massor med knähög klöver, men de hagarna går inte att använda, de står under vatten..suck..)

Så gräset kan man nog tyvärr eg räkna bort som stråfoderkälla, utan kvar är enbart lucernhack =/

Det finns en variant om du inte vill fodra med ren lucern, 10 kg hack skulle väl ge ett intag på en bit över 1000 smrp.

Antingen väljer du den lättare av Kraffts sorter, den som heter mix. Eller köper Green Power light, det har vi använt som grovfoder vid kurser etc.

Helvete förresten, nu har jag kanske klantat mig igen *slår sig för pannan*

Det innehåller ju havre. Hoho.. iofs "green harvested oats" som på svenska översatts med färskskuren havre. Men vilken del av havren dååå? Den där herrn tror han kan flyyyga på havre ju.. =/

Han får en mix. Inte kraffts dock, utan Hartogs. Vilket kanske var ett idiotiskt köp inser jag nu :eek: Se tidigare inlägg ang havre.

Han äter dessvärre inte Kraffts lucernhack, någon av varianterna, och jag vet på rak arm ingen annan än Hartogs som jag kan få tag i. Kanske ngn variant från Dangro (om dangro gör hack?), men det måste jag kolla isf.

Men det är Hartogs lucerne mix han får: http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_en.html

'Ganska äckligt' tyckte han om Hartog mixen.. Jag blir galen. Jag får ett mentalt sammanbrott på riktigt snart.

Havre i lucernen? *varför det*

Jag ger Danroents, finns både hack och pellets. Ingen havre i o alla mina hästar gillar det! Har också mina på bete och stödfodrar med enbart lucern+mineraler

Havrestrå var det, kollade, så borde inte få honom tro han kan flyga. För smakligheten och hotta upp värdet per kg foder antar jag.

Ingen möjlighet att få tag i Dangro tyvärr, sen vetefan om kraken skulle äta det heller tyvärr *sucka*

Jag tror att samma märke som har HK, oxå har en lusernhackvariant.:confused:
Sen finns det en lusernvariant på VINN i köpcentret Stinsen i Häggvik.:confused:

HK tillverkaren är Dangro, det är den lusernen jag inte kan få tag i just nu iaf (kanske går att fixa, men hjälper ju inte nu). Och ingen annan (förutom krafft och hartog) inom rimligt avstånd tyvärr.

Jag vet ett ställe som har torrt hö i småbal några mil norr om dig. (Dragon Gate och några kilometer till.) PM:a om du är intresserad.

Jättesnällt, men jag kan inte lagra torrhö tyvärr, det möglar. Han brukar inte vara sådär superförtjust i hö (mer om varför kommer sen), men nu tror jag han skulle kunna tänka sig att äta hyfsat av det iaf, i rena desperationen. Han åt HALM igår liksom, iofs bara ett halvt kilo, men ändå..

Men, kruxet med Herr Kräääsen är att han vill dels ha blött silage. Ju blötare dessto bättre. Han äter lite torrare med (60% TS ca), men ganska krattigt. Typ 10 kg per dag i snitt, en bra dag får jag i honom 12. Jag brukar ha silage just kring 60% TS, men i slutet av förra säsongen fick jag andraskörd sista givorna. Blötare, och fina strån, som spätt gräs. Herrn åt så jag blev alldeles salig, trots att gräset då började sprira och våranorexin ju börjar, åt han glatt 10 - 12 kg, dvs lika mkt som av det andra under full vinter.

Så smarta Alex tyckte att jag specialbeställer blötare silage helt enkelt. Och gjorde det. Och fick det. Första lev kom hem för ett par veckor sen. Blött ja, men mer grovstråigt än normalt. Herr Kräsen VÄGRADE äta, åt typ 3 kg per dygn :crazy:. Han stod då på boxvila och hade ätit det sista av fjolårssilaget innan, åt 15 kg per dygn då.

Jag testade ge honom lite torrhö bredvid nya silaget, normalt rör han inte hö om han har silage. Han åt upp vartenda strå av höet, och dekorerade boxen med silaget =/ Ringde foderbonden, fick en bal som var lite blötare än hans normala i år (65% TS..suck..), men torrare än mitt, fast med finare strån än mitt blöta.

Han åt av det, men synnerligen lite, 5 - 6 kg per dygn. Panik typ. Så jag började ragga annan mat åt honom. Hittat en förstaskörd, 'normalstråigt', med 51% TS. Kunde få andraskörd (fiiinstråigt) om jag ville, men inte förrän i slutet av månaden. Och då jag ju står UTAN mat åt honom tyckte jag att vi får nog chansa på förstaskörden, leverans snarast vore bra?

Jag la min beställning 4/9:e. Inget svar (innan fick jag svar på mail inom ett dygn). Mailade om 6/9 och undrade om det kom fram, fick svar att det hade det, de skulle kontakta mig om när leverans kunde ske.

Tystnad. 8/9 mailade jag (efter att inte fått svar när jag ringt) och tyckte att jag gärna ville ha ett leveransbesked. Inget svar.

10/9 (igår alltså) ringde jag, fick tala med den soms köter leveranserna, som bad att få ringa upp under em. Han ringde inte upp. Jag mailade kontoret på kvällen, fick svar att 'hör han inte av sig imorgon, hör av dig igen ska jag jaga honom'.

Och än har jag inte hört ngt. och ja jag börjar bli FÖRBANNAD. Milt sagt. Helst skulle jag vilja säga 'du, vi skiter i det. Jag stryker beställningen, du förlorade nyss 14 000 kr i inkomst, hejdå'. Men jag sitter inte riktigt i position att göra så. Surfade foder halva natten igår, och det finns småbalssilage att få tag på, iofs långt härifrån men skitsamma. MEN.. det är så vansinnigt hög TS att jag blir mörkrädd.

Torrhö äter han av, men ungefär som av torrt silage. Det skulle dock lösa situationen nu, men jag kan inte lagra några mängder torrhö, det möglar, jag har ingen skulle, utan samma luftfuktighet som ute. Jag kan dock köpa av grannen, några balar i taget och ge herrn så han får i sig något sålänge tills jag löst den stora frågan. Och om han inte tänker äta lucernhacket är det ju det jag får göra. Men vill ge lucernhacket en chans först, då det iaf är analyserat.

(Han hade ätit av hacket inatt, inga supermängder, jag vägde dock inte dum som jag är så vet inte exakt, men han har fått i sig NÅT i alla fall)

Edel Lusern? Finns här i Uppsala. Innehåller mer protein än Krafft och är billigare. 120 kr för 25 kg säck. :banana:
Men det är pellets...:crazy:

Blir någon förvånad över att han inte gillar lucernpellets? ;) Han kan tänka sig att äta små mängder utrört i resten av maten, men är ingen vän av blöt mat övht när det gäller kraftfoder, lite blött går bra dock, men inte blött.

Sen vill jag nog inte ge pellets för att ersätta stråfodret, lite rädd om magen.

Ok. Likadan som min herre då.;)
Ratar oxå lusernpellets. Några torra dl edel lusern kan gå ner om man blandar den väl i hans lusernkrubba med hacket.
Har inte provat K Lusernpellets på ett tag, men tror att herrn skulle rata det med.
Så det är tur att K Lusernhack passar herrn, + att han gillar hö. Kan nog stoppa i 20 kg om dagen - om han fick...:d

greenpowerns lucernhack är bra. dom har med olja, med melass och även en som är blandad med gräs.

Jo, fast frågan är om han äter det ändå. Verkar vara just lucern han inte tycker om =/

www.tunafoder.se har billig lusernhack och pellets.
De kör ut till stallet tom:banana:, så de kommer nu i veckan till mig med spån, havre, korn, betfor, lusernpellets, lusernhack, salsten och b-vitaminer.
De kommer från Skärplinge, så de kanske kan komma till dig?:confused: Säljer även torrhö.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 640
Senast: ufot
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"... 2
Svar
22
· Visningar
3 938
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 328
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka