Hur mkt orkar ett galoppfullblod?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Paoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 789
Sv: Hur mkt orkar ett galoppfullblod?

Jag har haft några +70 kg som ridit min häst, när hon varit i bra kondis och de har varit duktiga ryttare. Det har synts på en gång att hon tyckt att de var för tunga, och de har även känt när de ridit henne att hon inte orkar arbeta och bära sig på samma sätt som när jag rider henne.

då kan din häst inte vara särskilt viktbärande alls. :crazy: 70 kilo är normalt för de flesta vuxna, inget konstigt alls. Max 1/6 av hästens egen vikt brukar man säga är maxgränsen för vad de normalt ur hälsosynpunkt bör bära.

att galoppisarna sen bär 45-50 kilo när de LÖPER är ju en helt annan sak och innebär inte att de inte kan ta vikt : )

Sv: Hur mkt orkar ett galoppfullblod?

Vår 7 åriga fullblodsvallack 1,63 hög och 540kg, ganska kort rygg 135 i täcke skulle då max vikt ridning vara 1/6 del = 90kg?
Han är nu under igångsättning efter 2 operationer i halsen under vintern, vi som börjat sätta igång honom nu med skritt turer, tömkörning och logering väger 65kg 1,58 hög (dottern) och jag 70+kg 1,56 hög (ser ut som en liten köttbulle):p, andra dottern har just fått barn och väger i dag (det går sakta men säkert neråt) 80kg 1,70 hög ska ner till 70 om hon lyckas. Hon kanske får sätta igång med ridning efter snitter en bit in i maj och kanske gått ner några kilo till, rider mest skogsmulle ridning. Är ibland orolig för vår vikt men andra som vet mer än vad vi vet säger att det inte är nån fara så länge vi skrittar, klättrar m.m sakta men säkert bygger upp honom och inter vrål rider hej vilt utan ger honom tid att bygga ridmuskler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka