Hur motivera en normalstor hage?

Sv: Hur motivera en normalstor hage?

lantgård, skogsgård osv. benämningen "hästgård" är oftast ingen gård alls utan villa med stor tomt. finns det skog så har ni ju möjlighet att sälja av den och på så sätt finansiera ett högre inköpspris.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Kommihåg att även fråga om nerlagda gruvor på fastigheten, att ett eller annat får stryker med eller att en skogsmaskin sjunker när de gamla kolgruvorna rasar tycks "invånarna" ta med ro. Fick skäll av en bonde när jag red i spåren efter en skogsmaskin, han visade sig vara jättetrevlig när jag vl kommigt ut på vägen. Hans åsikt var att där är skog där det var för farligt att ha djuren. Vad som ligger i detta vet jag ej, men det fins markägare som lejer grävmaskiner bra för att peta omkring i misstänkta marker. Detta var i Ekeby trakten. En annan hör ju inte hemma så långt söderut i landet så dylika historier tenderar att bli lite exotiska!

Mvh
Ptr
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Oj! Det har jag inte alls tänkt på. I våra skogar syns tydligt vart de sprängt/grävt/lagt "mark" av stora stenbumlingar och kross. Bla ett av våra favoritlekstället som små besökte jag och en barndomsvän i somras (är 24 nu) och det var liie läskigt att se hur det hade ändrats (försvunnit/blivit hål o dyl). Där har de lagt ut mängder med sten ock kross för att bygga kraftdammar som är nedlagda sedan länge. Men några gruvor under marken har jag aldrig i mitt liv föreställt mig ens, haha.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

En del lägger så mycket på sitt boende att det kan gå att räkna ekonomi på att jobba lite mindre, åka lite längre, och få med för pengarna och ändå ha mera kvar. Där brukar vara fler som kan hämmas i en mera inklämd miljö som typ ungar och så, som om det inte vore nog med hästar och mattar/hussar.

Det fins många sätt att tänka!

Mvh Ptr
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Våra hyresgäster står ut med att det inte går bussar, vi erbjuder ganska lite service, har billig hyra och inte direkt tid att renovera i tid och otid. Finns utebelysning på ridbanan men såhär års är den bara ett vattenhål. Det är lite trångt i stallet om alla dyker upp samtidigt.

Bara för att vi har stora hagar och mycket utevistelse! Andra stall som ligger så nära stan har smittats av ridskolesjukan. Hästarna går i rasthagar några timmar om dagen. Vårt närmsta stall, som vi åker förbi varje dag, har hagar som erbjuder något galoppsprång innan det är tvärstopp. Ser aldrig hästarna trava/galoppera/busa, de står bara stilla. De är ute ca 10-16. Alla i vårt stall är ense om att så ska inte hästar ha det. Men ganska många i resten av Sverige håller inte med...

Den största ridskolan i stan har förvisso halvstora hagar till sina hästar, fast det är ju MÅNGA hästar på den ytan, några timmar varje dag. Privathästarna däremot delar på några frimärken och går ute i skift, förmiddag eller em. För att ha häst där måste man verkligen träna, det har de flesta insett - annars kommer olaterna som ett brev på posten. 3 ridhus, anlagda ridvägar, ridbana och lite terränghinder - det justificerar ~0 hagvistelse. Min närmsta vän är så gott som uppvuxen där och har haft sin häst där. Vi kan inte diskutera hästhållning, det går bara inte och jag har gett upp för jag blir bara arg. Världen är ganska svartvit i hennes ögon; vill man träna och tävla är det såhär det är.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Det var nu inte illa ment med att du skulle pendla miltals!!

Men ska man få en givande diskution så behöver någon vända kappan mot vinden för att på det viset få lite friare och kreativare tankar att flöda. Det hundhuvudet finner jag mig ofta bära!

Och ska man roa sig med att missförstå saker kan man ju utbrista; då tar det ju en dag att köra till jobbet och en hem!:D

Det jag var innne på att någon skulle nappa på var att om rasthagen var liten så måste det gå åt väldigt mycket mer tid med hästen för att den ska må bra!

Det blir inte 3 timmar efter jobbet utan kanske istället 5 timmar!

Hur mycket tid blir då kvar till sambo/make/maka som kanske inte är lika hästintreserad?


Att resa är dyrt, men att få tag i mark och foder tätortsnära kostar också en slant, har varigt i skåne med mina hästar så jag vet!

Möjligheten att rida och träna i skog och mark utan att få ovett måste också räknas med. Vad kostar det inte i tid och pengar att i tid och otid lasta hästen för att fara och träna även vardagslufsen! Har bekanta som har det så i Stockholmstraken, fattar inte hur dom kan hålla intresset vid liv under sådana betingelser!!

Mvh
Ptr
Det behöver inte vara fullt så katastrofartat att bo í Stockholmstrakten. Sätter mig i sängen på morgonen och ser hästarna i hagen (OBS inte mitt eget stall, bara nära). Har massor av skog att rida i och när min häst pga tidigare skada inte kunde släppas i sommarhagen släpptes han i vinterhagarna med vår andre häst och fick stå ut med bara 3 hektar (på två hästar) en hel sommar. Vår andre - mer lättfödde häst - såg ut som en tunna efter.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Våran gård, på 6 hektar blandat bete och skog, kupperat var utannonserad som villa, och taxerad som småhus. Hade vi bara tittat på gårdar hade vi inte hittat detta ställe.

Ladan fick vi bygga om till stall och det kostade en slant extra, och vi får leva med att pendla för att få jobba. Men huset är i fint skick och billigt i drift, vi är mycket nöjda.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 419
Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 883
Senast: Gnist
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 998
Senast: Blomskan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp