Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Nja det kanske det inte är.

Men tyvärr har som sagt förmodligen inte klubben något val eftersom folk är så lata och egoistiska. Man ska ha och ha och ha men man kan absolut inte ställa upp och GÖRA något utan att FÅ något. :eek:

(spinner vidare)
Det klubben däremot borde göra är att göra beräkningar och visa hur mkt högre lektioner och andra avgifter skulle bli om man istället satte betald personal på stalljour, tävlingar osv+räknade in förlusten tid utebliven försäljning.
Jag tror det skulle få de flesta (vanliga Svenssons med vanlig ekonomi) att sluta gnälla över att tvingas ställa upp ett par timmar i halvåret.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Nja det kanske det inte är.

Men tyvärr har som sagt förmodligen inte klubben något val eftersom folk är så lata och egoistiska. Man ska ha och ha och ha men man kan absolut inte ställa upp och GÖRA något utan att FÅ något. :eek:

Fast varför ska någon ställa upp och göra saker om de inte får något som helst utbyte? Då kan man lika gärna värva folk på stan. Ridskoleeleverna ska inte behöva dra in pengar för att sponsra privatryttaren, knatteguppen ska inte finansiera elitlagets träningar och tvärt om däremot är det orimligt att tro att man kan fördela allt helt rättvist i en heterogen förening.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Men tyvärr har som sagt förmodligen inte klubben något val eftersom folk är så lata och egoistiska. Man ska ha och ha och ha men man kan absolut inte ställa upp och GÖRA något utan att FÅ något. :eek:

Det håller jag med om, halvt. Jag anser att om man inte vill göra något ideellt så får man betala för vad det kostar (för det gör det). I alla fall när det gäller sådant som går att "köpa för pengar". Men den möjligheten verkar inte finnas hos TS klubb? Vill man varken betala eller hjälpa till, DÅ har man problem. Saker och ting kostar, speciellt hästar.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Ridskoleeleverna ska inte behöva dra in pengar för att sponsra privatryttaren, knatteguppen ska inte finansiera elitlagets träningar och tvärt om däremot är det orimligt att tro att man kan fördela allt helt rättvist i en heterogen förening.

Fast riktigt SÅ blir det väl inte? Här gällde det väl att ridskoleryttare skulle ja en jour (som rör ridskolehästarna) och tävlingsryttarna skulle hjälpa till på tävlingar etc (som gäller deras intresse) och då får man ju något i utbyte (om det inte finns ridskolehästar är det svårt att rida på ridskola och om det inte arrangeras tävlingar är det svårt att tävla på dessa). Eller har jag missat något?

Edit. Sedan är det klart att det aldrig kan bli 1000 % rättvist. Men i en klubb brukar alla ha "nytta" av varandra. (Ridskolan behöver ha klubb, klubben behöver ha ridskola ex.)

Sedan tycker jag att det är tråkigt att ingen vill göra något de "inte får ut något av", men det är min personliga åsikt som jag inte kan tvinga på någon annan, men då anser jag, som jag skriver i mitt förra inlägg, att man får betala för sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

??? läs inlägget jag svarade på kanske? Jag har inte uttalat mig om TS situation överhuvudtaget i inlägget du citerar så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

??? läs inlägget jag svarade på kanske? Jag har inte uttalat mig om TS situation överhuvudtaget i inlägget du citerar så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot.

Jag tror du ska läsa min edit. Men för att snabbt svara på din fråga; jag argumenterar emot det du skrev, självklart. Och lyfte in TS klubb eftersom den var ett bra exempel (den är knappast unik).
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Som sagt jag uttalande mig inte alls om TS inlägg så att tilldela mig en åsikt om det och argumentera emot det du fantiserat ihop känns mest som du diskuterar med dig själv. Det har inget med mig att göra.

Edit. Sedan är det klart att det aldrig kan bli 1000 % rättvist. Men i en klubb brukar alla ha "nytta" av varandra. (Ridskolan behöver ha klubb, klubben behöver ha ridskola ex.)

Sedan tycker jag att det är tråkigt att ingen vill göra något de "inte får ut något av", men det är min personliga åsikt som jag inte kan tvinga på någon annan, men då anser jag, som jag skriver i mitt förra inlägg, att man får betala för sig.

När jag skrev att inte få ut något av det så menar jag det bokstavligt. Då menar jag exempelvis att lektionsryttarna har arbetsplikt på klubbens stora tävling som drar in pengar till klubbens "elit klick" för att de ska kunna åka gratis på träningsläger samtidigt som dessa inte har arbetsplikt och samtidigt som klubben inte har råd att anställa utbildade ridlärare till lektionsryttarna (då deras avgifter även ska subventionera stallhyrorna till privatryttarna).

Det finns mycket glädje för alla i att dra in pengar även om man inte för direkt nytta av det, en kurs för de mer avancerade på ridskolan kan inspirera även nybörjaren, en ny handikapphäst avlastar kanske övriga hästar så många har glädje av hästen osv. Och ordnar man en subventionerad kurs för de avancerade vid ett tillfälle så kan nästa aktivitet rikta sig till en annan grupp.

Vad man ska passa sig för är att pengarna man drar in ensidigt går till en viss grupp och hela klubben verkar finnas till för att arbeta för vissa saker och resten glöms bort.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Hur lyckas dom med det? Det blir ju (förutsatt att munkarna säljs för 10 kr styck, är gratis i inköp och inte skattas för) nåt hundratal under 2000 munkar per dag :eek:. Antingen så stämmer inte det riktigt eller så ska jag bli munkförsäljare eftersom folk tydligen älskar munkar...

De normala försäljningsprojekten jag vet om brukar dra in mellan 20-50000 kr per lass med saker man köper från såna företag och det brukar normalt ta minst ett par månader att bli av med.
Jag var tvungen att ringa och fråga nu bara för det. :D De står visst på flera olika torg i storstaden under helgerna. Dessutom har de vissa kvällspass på arrangemang typ konserter och sånt. Hon sa också att de kan stå på marknader och sälja när det behövs, marknaderna ska visst vara riktigt bra.

Den stora vinsten kommer från försäljningen av "två paket". Det är någon speciell deal. En munk här och där blir många bäckar små, men de försöker visst alltid pusha för att man ska köpa med dig två "kartonger" för där har de bäst marginal.

De är väldigt aktiva i föreningen just för att pengarna betyder så mycket. Det är inte ridsport.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

KL

Rätta mig om jag har fel men, menar de alltså ENDAST 6 timmar per år som ni ska hjälpa till på tävlingar? Det är ju ingeting jämfört med där jag red innan. Där hade vi 25 timmar per år och det ska jag säga var svårt att få ihop.:cool:
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag har valt att inte vara med i någon förening som kräver något av mig förrutom det jag själv ställer upp med...

Skulle dessa krav komma skulle jag gå ut direkt...Jag bestämmer själv över mina pengar och min tid...



MMBetsybabe
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker inte det är rimligt.

Vi har en heldags funktionärsplikt eller två halvdagar liksom att man skall antingen hjälpa till att bygga eller plocka bort de dagar som man själv tävlar. Oftast hjälper man till mer frivilligt

Jag har verkligen inte tid att hjälpa till mer nu beroende på både mitt jobb, små barn och egen tävlingsverksamhet.

Cafeterian betalar sig själv genom det som säljs på tävlingar och föreningen jobbar för att få så många starter som det går (brukar vara fulla klasser och folk på kö) detta betalar föreningen
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

:bow:

Kan ju vara så att i ett område med få klubbar så kan man pressa medlemarna på mycket?!
Jag bor i NV-skåne och här är det bara att välja och vraka mellan klubbarna. Allt efter plånbok, arbetsvilja och ambitioner.
En klubb med sådana krav som näms i rubriken hade inte lockat till sig några privatryttare mer än dom som bor på ridavstånd.

Jag låter som en gnällig jävel men jag är bara bitter ;)
Älskar att stå som funktionär och hjälpa till och har gjort det mycket för några år sedan.
Nu har jag två barn och sambon låter mig precis få åka och tävla själv. (han hatar hästar och allt som har med dom att göra)
Skulle jag stå som funktionär i flera dagar per år så hade det blivit ett jävla liv. Det är inte värt det!
Då får jag hellre välja en klubb utan arbetskrav eller betala för mig för häromkring finns den möjligheten.

Jag är i samma sits som dig ;)
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag har valt att inte vara med i någon förening som kräver något av mig förrutom det jag själv ställer upp med...

Skulle dessa krav komma skulle jag gå ut direkt...Jag bestämmer själv över mina pengar och min tid...



MMBetsybabe

Det är sant, varför man som medlem kan föreslå att inga tävlingar hålls och att medlemmarna istället får göra extra kontanta insättningar i de fall verksamheten behöver mer pengar än medlemsavgiften har givit för året.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Det är sant, varför man som medlem kan föreslå att inga tävlingar hålls och att medlemmarna istället får göra extra kontanta insättningar i de fall verksamheten behöver mer pengar än medlemsavgiften har givit för året.

:bow:

Ridsporten är förståss inte ensam i det här. Föreningsmedlemmar av alla sorter vill ha fina anläggningar, bra tränare, cafeterior med bra utbud och tävlingar där allt flyter. Men allt färre hinner/orkar/vill engagera sig i allt arbete som krävs.

Återstår då att man betalar vad det verkligen kostar - hur många skulle då ha råd att träna och tävla i sin sport? .
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker det är rimligt. Det är antingen det här som klubben kan göra, eller chockhöja medlemsavgiften med flera hundra procent för att betala utomstående att göra de saker som klubben ber om.
Jag tycker det är riktigt synd att folk inte vill/kan/orkar engagera sig i sina föreningar. Man kan göra en familjedag av det - ska man baka till ridskolans cafeteria ja men baka med barnen då. (om man har det).
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Tänkte bara förtydliga lite som svar på några frågor

*Denna ridklubb Är den ända inom 10 mil, så de finns inte så mycket att välja på.

*Centralorten har 1050 invånare. Så vi är en LITEN håla, kommunen är (om man ser till folkmängd) den minsta i Jämtland.

*Ridskolan har för tillfället i princip ingen vuxen verksamhet pga av bristande intresse från vuxna ryttare av olika anledningar men verksamheten har inte det bästa ryktet tyvärr.

*Det framgår ej om 6timmars arbete är per år eller termin men i resten av brevet talas de om per termin så misstänker att de kan vara så även med 6 timmars regeln.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Om man inte tävlar så är ju valet enkelt; köp ett anläggningskort på en privat anläggning så slipper man allt det där runtomkring. Man måste ju inte tillhöra en förening.

Alla är vi i olika livssituationer det är inte samma uppoffring att utföra arbetsplikten för en 20-åring som pluggar och fortfarande bor hemma, eller för en pensionär, sjukpensionär, som har all tid i världen, i jämförelse med någon som kanske har ett par tre ungar i småbarnsålder, en man som inte delar hästintresset, egna hästar hemma att rida och ta hand om, ett heltidsarbete etc etc.

Jag tycker nog att man ska kunna "köpa sig fri" från arbetsplikten, och jag tycker inte att föreningsliv ska gå ut på att hota och tvinga folk till att utföra sysslor. Om en förening inte får med sig sina medlemmar så tycker jag att styrelse och andra i "ledande ställning" i stället ska börja granska sin egen inställning och hur man på ett bättre sätt kan motivera medlemmarna att engagera sig. Det går inte att bara gnälla fram ett engagemang.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker nog att man ska kunna "köpa sig fri" från arbetsplikten, och jag tycker inte att föreningsliv ska gå ut på att hota och tvinga folk till att utföra sysslor. Om en förening inte får med sig sina medlemmar så tycker jag att styrelse och andra i "ledande ställning" i stället ska börja granska sin egen inställning och hur man på ett bättre sätt kan motivera medlemmarna att engagera sig. Det går inte att bara gnälla fram ett engagemang.

Eller tvärtom. En ideell förening bildas av dess medlemmar för att de har ett gemensamt intresse av något slag. Är man inte intresserad av att bidra till verksamheten så ska man inte gå med i föreningen. Engagemanget bör ju finnas där redan från början.
 

Liknande trådar

Anläggning Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 029
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Apropå "påtvingat medlemskap" - tråden... Ni som är aktiva tävlingsryttare, ställer ni upp som funtionär på tävlingar? Finns det...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp