Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker nog att man ska kunna "köpa sig fri" från arbetsplikten, och jag tycker inte att föreningsliv ska gå ut på att hota och tvinga folk till att utföra sysslor. Om en förening inte får med sig sina medlemmar så tycker jag att styrelse och andra i "ledande ställning" i stället ska börja granska sin egen inställning och hur man på ett bättre sätt kan motivera medlemmarna att engagera sig. Det går inte att bara gnälla fram ett engagemang.

Att hota eller tvinga hör ju inte hemma i en förening, däremot att det ställs vissa krav. Men samtidigt så låter det lite som du har missförstått det här med förening, det är inte styrelsen som ska se över sin ställning utan medlemmarna som ska komma med förslag som styrelsen förverkligar.

Föreningen tillhör medlemmarna, styrelsen är medlemmarnas verktyg till att förverkliga förslag som de har kommit med. Samtidigt så är styrelsen tillsatt för att förvalta föreningens intressen, och om dom rimmar dåligt med medlemmarnas uppfattning så måste dessa (medlemmarna) presentera nya förslag det är inte styrelsen som står för.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Kl

Jag har suttit på båda stolarna, förälder och i styrelsen som ekonomiansvarig. Plus lite till naturligtvis, jag som ensamstående mamma hade ju mycket mera tid än två föräldrar till att göra allt i föreningen. Kan ju bara säga att den sektionen i sportklubben fick läggas ner när jag slutade.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jo tack styrelsearbete har jag en del erfarenhet av och jag måste säga att jag tycker inte alltid att de fungerar så värst demokratiskt... Hur många styrelser förklarar och UNDERLÄTTAR för medlemmar som befinner sig utanför "elitklicken" av tävlingsryttare, medlemmar från Hedenhös tid m fl, att verkligen få info om HUR man som "vanlig" medlem egentligen ska bära sig åt för att få fram sina förslag? I den förening som jag har erfarenhet från så har man inte någon öppen redovisning av mötesprotokoll t ex, och det känns som om väldigt många medlemmar befinner sig ganska långt från styrelsen. Många gånger hör man suck och pust över att "ingen kommer ju när vi anordnar något", "ingen ställer upp" och jag ställer mig frågan; hur bra är vi på att "bjuda in" folk? Hur öppna är vi för förslag och idéer från nya medlemmar som kanske har en helt annan syn på saker o ting? Jag är innerligt trött på "tröga" och tjuriga föreningar.

Jag skulle uppmana alla medlemmar som inte är nöjda med sin förening att göra ett försök att påverka men om man inte är lyhörd eller beredd på att förändra sin attityd - ödsla inte tid på den föreningen utan sök vidare efter en annan som är mer mån om sina medlemmar. Det är alldeles för lätt att bara säga att "föreningen är medlemmarna" - om det vore så; varför är då inte alla medlemmars röst värd lika mycket? Nu generaliserar jag förstås, det finns säkert många goda undantag.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Det klubben däremot borde göra är att göra beräkningar och visa hur mkt högre lektioner och andra avgifter skulle bli om man istället satte betald personal på stalljour, tävlingar osv+räknade in förlusten tid utebliven försäljning.
Jag tror det skulle få de flesta (vanliga Svenssons med vanlig ekonomi) att sluta gnälla över att tvingas ställa upp ett par timmar i halvåret.[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Fast det finns ganska gott om ridskolor som faktiskt har betald personal när det gäller arbetet i stallet. Men tävlingar är förstås en annan femma, de bygger i allmänhet på frivilligt gratisarbete. Jag har ingen koll på om dessa pengar går till driften av ridskolan, men jag tvivlar på det är det normala.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

*knapplån*

Det finns ju klubbar som indirekt (genom att kräva medlemskap för att få köpa anläggningskort) kräver arbetsinsats för att få lösa ett anläggningskort. Vill jag åt det (dyra) ridhuset får jag också binda upp mig att arbeta X antal heldagar i föreningens regi.

Kan jag nog tycka är lite magstarkt, och det har ju också i många fall visat sig ha en avskräckande effekt.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker att det är helt för höga krav! Jag tycker att allt sådant ska vara frivilligt, jag kan säga att jag aldrig skulle fortsatt vara medlem på en ridskola med sådana regler.
På den jag ridit senast på har de så att för privatryttarna (de som har privathäst på stallet) har stalltjänst då de mockar, fodrar, släpper ut och in osv. på antingen lördan eller söndan efter ett speciellt schema, disto fler stalltjänster du tar disto billigare blir stallhyran och tvärtom.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

*KL*

Jag har i år varit i valet mellan ny klubb eller den jag tävlade för förra året (närmast) men iom att jag bara hann göra typ 7 timmar av de 16 som de "kräver" av sina licensierade ryttare så väljer jag nog att ta en annan klubb. Som förvisso de med har att man får MER medlems"förmåner" typ om man som licensierad ryttare även ställer upp på tävlingar. Men som sagt där är det inget "krav" för att få lösa licens att du MÅSTE hjälpa till...
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

*knapplån*

Det finns ju klubbar som indirekt (genom att kräva medlemskap för att få köpa anläggningskort) kräver arbetsinsats för att få lösa ett anläggningskort. Vill jag åt det (dyra) ridhuset får jag också binda upp mig att arbeta X antal heldagar i föreningens regi.

Kan jag nog tycka är lite magstarkt, och det har ju också i många fall visat sig ha en avskräckande effekt.

Fast klubben kanske bara vill ha engagerade medlemmar och inte allt för trångt i ridhuset. Så det kan vara en medveten strategi. Rent krasst varför ska en klubb arbeta för medlemmar som inte vill engagera sig utan bara vill åt faciliteterna.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag föredrar en klubb som ser till allas behov, inte bara de tävlandes.

Har jag behov av ett ridhus, de har ett ridhus - så köper jag gärna in mig på den tjänsten de tillhandahåller. Jag förutsätter att priset är för ridhuset, vill jag sponsra med min tid så gör jag självklart det (och då kan man ju ha ett belöningssystem som indirekt gör att den late får betala mer än den aktive).

Vet flera klubbar som fått problem med sviktande medlemsantal, för få sålda anläggningskort, bristande intresse för träningstillfällen - just för att de valt den här strategin. D v s "vi arrangerar tävlingar för ett fåtal som är intresserade av att tävla, resten får hjälpa till vare sig de vill eller inte".
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Ännu värre att som en klubb kräva arbetsinsats mostvarande 2 heldagar vid tävlingar för medlem ej aktiv ryttare eller med anläggningskort .Nä det blev inget medlemskap där. Att den som rider på anläggningen ,tävlar för klubben ovs bidrar med sin tid eller betalning tycker jag är helt ok och ett måste för att det ska finnas lokal/regional tävlingsverksamhet .Tack o lov är mina dagar som aktiv tävlingsryttare/ponnymamma sen länge över. Det var kul men väldigt slitigt
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag ser inget likhetstecken mellan arbetsplikt och att bara se till de tävlande. Inkomster från tävlingar/caféverksmahet, lotter, varuförsäljning mm kan gå till precis vad som helst och arbetsplikt kan tillämpas på nästan vad som helst.

Om det är en bra strategi att ha arbetsplikt beror säkert på omständigheterna men personligen hade jag heller betalt extra än haft arbetsplikt om det rörde sig om en vanlig storhäst klubb. Ska jag hjälpa till ska det vara efter intresse, dvs på islandshäst tävlingar. Vill man sälja många anläggningskort verkar det direkt korkat, men är det för trångt i ridhuset och ekonomin är god så är det ett sätt att minska trycket men ända inte neka folk utan snarare välja ut de som vill jobba för klubben.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

I de fallen jag känner till är det för att tvinga medlemmar att hjälpa till på tävlingar. Ett fåtal är intresserade av hemmatävlingar, men det går inte att anordna utan frivilliga insatser. Eller insatser.

Jag tolkar det som att eftersom ingen vill hjälpa till, vill ingen ha tävlingar. Alltså kan klubben sluta med den aktiviteten, och ägna sig åt sådant som majoriteten av medlemmarna önskar/mäktar med.

I dessa fall är också ridhuset underbelagt och det behövs ha in pengar för att driva anläggningen. Alltså motverkar man direkt sitt syfte.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Lovisaleonora::bow: Kunde inte uttryckt det bättre själv.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Hade jag ridit på ridskola idag och haft de kraven hade det inte varit några problem.
Dock är inte heller jag så förtjust i den där försäljningsgrejen..
Jag kan tänka mig att försöka sälja, men vill inte känna press att jag måste sälja allt.

Hade det däremot varit när jag var yngre hade mina föräldrar inte varit så imponerade.
Jag antar att det är föräldrarna som åker på stalltjänst om man själv är för ung för det?
Min mor är superduper allergisk så det hade inte gått, pappa sjuk på annat sätt och livrädd för hästar så det hade inte alls fungerat.

Varken min mor eller far kan baka, det blir bara jätteäckligt men visst de hade köpt lite fika nu å då utan att göra någon stor grej av det.

Om mina föräldrar hade behövt vara med på möten hade varit både krångligt och ganska onödigt då mor min jobbade skift och dessutom är både mor å far totalt ointresserade av hästar och ridsport så jag vette tusan om de kunnat tillföra något mer än att sitta där å se ut som fån..

Mina föräldrar hade istället valt att betala mer för att slippa.
Jag däremot även när jag var liten hjälpte till med allt jag kunde/fick hjälpa till med så jag gjorde nog min del ändå.

Hade jag haft egna barn idag hade det inte varit något problem, både jag å sambon är ju hästintresserade och då går det mycket lättare.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Om man nu misstycker med hur en förening sköts så är det bara att gå ur alternativt verka för en inriktning/styrelse som tar hänsyn till vad medlemmarna vill. Man kan även ansluta sig till en annan förening eller starta en ny. Om det nu verkligen bara är bara ett fåtal intresserade av tävling så vore det konstigt att majoriteten låter sig hunsas av dessa. Det är konstigt med alla föreningar som missköts och där majoriteten av medlemmarna ogillar inriktningen och vill ha något annat.

Ja det är en heltokig metod att få fel anläggningskort sålda men som i många trådar här på buke, det finns säkerligen en annan sida av myntet.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

:confused:Oj sitter med samma utskick, har fastnat på några saker som irriterar mig väldigt .
Som aktiv medlem räknas du som:
. Rider på ridskolan, även har klippkort (5 eller 10 ggr)
.Har löst anläggningskort
.Är licensierad tävlingsryttare
. deltar på klubbtävlingar
. deltar i träningar arrangerade av klubben
. är förälder till en medlem som gör något av ovanstående.

Av dig som är licensierad tävlingsryttare, har anläggningskort, eller deltar i träningar förväntas du utöver ovanstående
. Ställer upp som funktionär med minst 6 timmars arbete vid en lokal/ regional tävling, eller en heldag vid klubbtävling. ( tycker själv att det är helt ok att ställa upp som funktionär vid klubbtävl om jag har barn som tävlar eller är med själv)

Sedan står det
KONSEKVENSER!
Som alla regelverk krävs konsekvenser för att reglerna ska efterföljas,
De medlemmar som inte uppfyller de ställda kraven i år riskerar att nästa år.
: inte få delta i ridskolans verksamhet
: inte få delta i träningar
.inte lösa anläggningskort
:inte delta i tävlingar
: inte teckna tävlingslicens

vi kommer att följa upp det ideella arbetet under 2012 och en dialog kommer att föras innan eventuellt straff utdelas inför 2013

Detta är lite tillägg från utskicket
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Det är synnerligen osympatiskt skrivet. Kraven är väl inte så märkvärdiga, men vet e katten om jag inte slutat ställa upp med att hjälpa till med en sådan formulering.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

:confused:Jag har haft mycket påringning av upprörda medlemmar efter att detta brev kom förra veckan , Jag är idag endast medlem med ridhuskort för att någon gång löshoppa mina unghästar, åker gärna dit och hjälper till som funktionär vid tävlingar och bakar och annat som jag hinner om jag inte jobbar,
Min dotter och hennes kompisar sa direkt när brevet kom att de ville byta klubb närmaste ligger 8 mil bort även närmaste ridhus.
Ett stort problem är att det blir mindre och mindre ridande på ridskolan, privathäst ägarna släpper in och ut ridskolans hästar på helgerna. På vardagarna finns anställd hästskötare och ridskolans ridande mockar och fixar höpåsar till 9-10 hästar när dessa kommer in på helgen.
På klubbtävlingarna har alltid ett anslag suttit uppe där funktionärena fått skriva upp sig om det ska bli några klubbtävlingar.
Jag har svårt att förstå att man under tvång ska få ridande/ föräldrar att till varje pris tvingas sälja fulla lotthäften (sist kostade varje lott 50 kr st och alla fick 20 st lotter att sälja) det blev ett himla liv om någon lämnade tillbaks med osålda lotter) Det var hemskt att fråga till slut för att alla hade redan köpt, fa jag köpte många lotter själv fast jag inte hade ekonomi till det. Sedan blir det kläder mm och när man även säljer samma produkter i skolan inför skolresa blir det svårt.
Nu hoppas jag på Årsmötet
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

När man kokar ner allt kommer ju frågan: vill medlemmarna verkligen ha en klubb? Och vilka aktiviteter vill man ha?

Vill man inte arrangera tävlingar (vilket det ju verkar som om det inte finns funktionärer utan tvång), då får priserna höjas (om det är så inkomstbringande tävlingar att kassan blir lidande om det inte blir någon tävlingsverksamhet).

Jag tycker att så stora frågor hör hemma på ett föreningsstämma, inte för styrelsen att bestämma. Frågan är vad problemet är? För lite pengar, för många tävlingsintresserade men inga funktionärerar - vad? DÄR får föreningsstämman gemensamt besluta vad som ska göras åt problemet.
 

Liknande trådar

Anläggning Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 029
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Apropå "påtvingat medlemskap" - tråden... Ni som är aktiva tävlingsryttare, ställer ni upp som funtionär på tävlingar? Finns det...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp