Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

O

okej

Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar),

Alla aktiva medlemmar ska;

*Delta i minst ett säljprojekt. Dessa är oerhört viktiga för föreningens ekonomi. Att delta i ett säljprojekt betyder att du säljer hela det lotthäfte, strumpor, tandborstar eller liknande du fått tilldelat, även om du tycker att detta är svårt.
* Bidra med fikabröd till fikasektionens arbete, gärna med något hembakat!

* Försöka delta på de möten som arrangeras.

Som ridskoleryttare med abonnemang eller klippkort förväntas att du,
utöver ovanstående;
* Har en stalljour per termin.

Av dig som är licensierad tävlingsryttare, har anläggningskort eller deltar i träningar förväntas att du, utöver ovanstående;
* Ställer upp som funktionär, med minst 6 timmars arbete vid en Lokal/Regional tävling, eller en heldag på klubbtävling. Som aktiv medlem kan du be någon annan att göra ditt arbete under tävlingsdagen, till exempel en förälder.
Om du själv avser delta i våra klubbtävlingar måste antingen bidra med någon
annans arbetsinsats hela dagen eller ställa upp och arbeta tid du inte tävlar vid minst två tävlingar.

De medlemmar som inte uppfyller de ställda kraven i år riskerar att nästa år;
* inte få delta i ridskolans verksamhet
* inte få delta i *ridklubbens* träningar
* inte få lösa anläggningskort
* inte få delta i klubbens tävlingar
* inte få teckna tävlingslicens för *ridklubben*

_______________________________________________________-

Nu till frågorna. Är de här rimliga krav från en klubb?
Får man som klubb ansluten till svenska ridsportsförbundet ha
vilka regler man vill?

Jag måste motvilligt erkänna att jag förstår varför klubben känner sig tvingad till dessa åtgärder men samtidigt kan jag tycka att de känns som att de gräver sin egen grav. Menar att de föräldrar som verkligen inte kan vill eller har tid kommer med största snorlikhet inte heller nu hjälpa till. Då får deras barn inte längre vara med och "leka" och ridklubben förlorar ytligare pengar.
Men vad anser ni?


såg att jag antagligen skickat tråden i fel forum men moderatorn kan kanske lägga den rätt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker kraven är helt rimliga.

Det är väl en ideell förening ? Isåfall betyder ju det att denna drivs och hålls igång av medlemmarna.
Vill man tävla får man vara med och jobba som funktionär också (6timmar/ år, antar jag ?). Vill ingen hjälpa till = det kan heller inte anordnas några tävlingar. Vill man rida lektion så får man ha en stalljour/termin. Det är ju inte överdrivet mycket jobb. För många klubbar är ekonomin ansträngd och att eleverna får hjälpa till med stalljourer är ju ett sätt att hålla deras ridkostnader nere också. Blir det för dyra avgifter på ridskolan = de tappar elever på det också.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag dristar mig till att svara om kraven är rimliga, vilket jag tycker ja. Föreningsverksamhet är helt beroende av medlemmar, dessa har sedan ett antal önskemål. För att uppfylla dessa så måste man gemensam bidra till att detta kan genomföras, föreningen styrs av medlemmarna, styrelsen har fått i uppdrag av medlemmarna att genomföra detta och därvid anser att detta är en rättvis fördelning för att få ekonomi och annat att gå ihop.

Jag vill också minnas att man i en artikel för ett bra tag sedan speglade dessa krav från olika föreningar, och att det ansågs lagligt och även rättvist att en förening kunde ställa vissa krav på sina medlemmar också.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker det är helt rimligt att man som tävlingsryttare har arbetsplikt vid någon av klubbens egna tävlingar (utan funktionärer - inga tävlingar), förväntas ställa upp och måla hinder en dag per osv eller som ridskoleelev får hjälpa till med tex en stalljour per termin om man har rätt ålder inne (mindre hjälp - mer personal behövs - höjda priser). Att man förväntas deltaga i möten och kanske bidraga med fikabröd känns likaså ok.
Däremot gillar jag inte första punkten att man skall kränga saker åt föreningen och lyckas man inte får man köpa upp lagret själv (vilket är vad i alla fall jag läser in mellan raderna). Tycker inte det är helt ok.

I en klubb som jag var med i kunde man slippa all arbetsplikt om man betalade x kronor, vilket borde motsvara ungefär den summa per person som kostnaderna skulle höjas per år om man var tvungen att ta in extern arbetskraft för dylika göromål.

Men generellt så bygger ju de flesta föreningar på frivilliga insatser från medlemmarna. Jag ser exakt samma problem i de flesta andra sporter. Alla vill deltaga i aktiviteter/tävlingar, men det är ack så få som vill ställa upp för att få hjulet att snurra...
(Och hade vi inte haft arbetsplikter på tex tävlingsdagar på den tiden jag tävlade så hade jag handen på hjärtat nog faktiskt inte ställt upp frivilligt 06:30 en lördagmorgon).

I min nuvarande enduroklubb har jag 3,5 dagars sammanhängande arbetsplikt eftersom klubben kör sin enda tävling där man drar in alla pengar för hela årets verksamhet. Då är det bara att gilla läget och planera in 2 semesterdagar och helgen och sätta sig i bilen och köra 5 timmar. (Men sen är det ju faktiskt rätt roligt också...)
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Däremot gillar jag inte första punkten att man skall kränga saker åt föreningen och lyckas man inte får man köpa upp lagret själv (vilket är vad i alla fall jag läser in mellan raderna). Tycker inte det är helt ok.

I en klubb som jag var med i kunde man slippa all arbetsplikt om man betalade x kronor, vilket borde motsvara ungefär den summa per person som kostnaderna skulle höjas per år om man var tvungen att ta in extern arbetskraft för dylika göromål.

Ne den punkten reagera jag starkt på också speciellt eftersom vi bor en kommun med 1000 invånare i centralorten. det är alltså inte så många människor att sälja lotter till när de är flera tusen lotter som ska säljas så tycker synd om de barn som inte lyckas sälja hela sitt häfte.

Sedan har faktiskt jag också funderat på det där med att man borde kunna göra två olika avgifter en för den som är aktiv och hjälper till och en väldigt mycket högre för den som inte vill hjälpa till. För hur det än är så finns det barn med föräldrar som heltänkelt inte kommer att ställa upp och ridklubben är beroende av varje krona de kan få in och de har absolut inte råd att förlora ens en anmälningsavgift till en tävling.

Vet dock hur det är med att arbeta ideellt. man är få personer som sliter sig sönder och samman och man ska vara glad om man så mycket som får ett tack tillbaka.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Jag tycker det låter som ganska mycket begärt att någon som löst anläggningskort och tex bara rider i ridhuset ibland och i övrigt inte har med klubben att göra, ska behöva göra så mycket.

Eller har jag missuppfattat något?
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Hade det varit min klubb så hade det inte varit det längre :grin:
Att tvinga folk till vissa uppgifter blir alltid skit i slutändan.
Visst behövs det ideella krafter för att få en ridklubb att gå runt men det kan göras på många olika sätt.
Belöningssystemet är bättre!
Jag har ridit på en klubb utan ridskola dvs alla kostnader måste bäras av oss ryttare och inkomster genom tävlingar.
Klubbavgift 700:- Anläggningskort 2000:- För varje stämpel i kortet får man 250:- rabatt på anläggningsavgiften. Dvs 8 stämplar=gratis anläggningskort.
Även städuppgifter och fasta arbetsdagar samt frivillig lottförsäljning ger stämplar.
Har man samlat alla stämplar föregående år så startar man gratis på hemmatävlingarna :)

Måste säga att TS klubb är den som krävt mest av sina medlemmar av alla klubbar jag hört talas om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Var ska pengarna komma från om man inte drar in dom från utomstående som köper sakerna? Jo man får betala kalaset själv, antingen högre avgifter till klubben eller köpa det som inte blir sålt.
En stalljour per termin, är det nåt att säga om? Nej.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Alltså det där är helt klart rimligt. Helt vanliga krav som ställs, knappast några jättestora krav som kräver enormt mkt tid och engagemang.
Stalljour 1 dag/termin är ju ingenting och är snarare bra så folk får en bättre inblick i verksamheten.

Att folk som tävlar ska hjälpa till på tävlingar är ju en självklarhet! Vill man inte dra sitt strå i stacken så ska man inte tävla heller.

Baka bröd är väl inte heller så jobbigt. Vår US anordnas brödförsäljningar regelbundet och ber då om hjälp från medlemmarna.

Möten är ju heller inget konstigt.

Däremot håller jag delvis med om försäljning. Jag hatar att sälja saker, och jag blir ju inte mer positivt inställd till det om jag blir tvingad. MEN å andra sidan så brukar dessa försäljningar dra in tiotusentals kronor varje termin så de kan ju helt enkelt vara nödvändigt för ridskolans överlevnad.
Om man är väldigt mkt emot försäljning så kan man ju istället tänka ut ett bättre alternativ som drar in lika mkt pengar! :idea:
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Små klubbar kan inte "skänka" såna summor pengar till folk.
Och ideell arbetskraft är ju inte längre ideell om man får betalt för den. :p
(Vilket ni ju indirekt får!)

Visst kan det vara bra med belöningar, men belöningen kan ju inte ske på bekostnad av klubbens ekonomi.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar),

Alla aktiva medlemmar ska;

*Delta i minst ett säljprojekt. Dessa är oerhört viktiga för föreningens ekonomi. Att delta i ett säljprojekt betyder att du säljer hela det lotthäfte, strumpor, tandborstar eller liknande du fått tilldelat, även om du tycker att detta är svårt.
* Bidra med fikabröd till fikasektionens arbete, gärna med något hembakat!

Att vara tvingad att sälja allt man är tilldelad tror jag inte är tillåtet, däremot kan vara tvingad att försöka. Men gäller det minderåriga barn så är det ytterligare regler runt vad de får och inte får göra. Där är ju samma sak runt stalljour, men det beror ju även på vilken inriktning ridskolan har, är det enbart vuxna ryttare med en viss kunskapsnivå, ja då gör de kanske lite nytta på en stalljour, är det små barn som inte gör någon nytta utan nästan bara generer mer arbete, ja då är det väldigt tveksamt.

Jag tror att man faktiskt förlorar mer än vad man vinner på att tvinga folk att göra saker för sin förening. Föräldrar tycker sig inte ha råd/tid/inte intresserade och låter alltså sina barn sluta istället.

Den förening som jag är engagerad i just nu är visserligen en liten förening men där ställs det upp listor på vad som behövs hjälp med och så får folk erbjuda sig själva där de tycker att de kan göra mest. Det betyder att jag själv har tagit en del av ansvaret för klubbens hemsida och även har lovat att ställa upp som funtionär på klubbens hemtävlingar/baka och stå i kiosken vid det tillfället. Andra föräldrar som har maskiner har ställt upp under sommarhalvåret och förbättrar marken och områdena runt verksamheten. Yttligare några föräldrar har kommit till som hjälpledare och stöttar upp ledarna under träningsträffarna med barnen. Nej den föreningen handlar inte om hästar, men till stor del om föreningsliv.

Jag tror att det är bättre att locka med morötter, dvs hjälper du till med det här och det här så får du det här, istället för att piska fram det.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Just detta är ju enormt tråkigt, föräldrar har inte tid? Nej de köper ju hellre loss sig själv för att slippa bli ansträngd, föreningsliv tror jag kommer att bli ett minne på sikt och allt sådant kommer att kosta pengar eller i en del fall kommer det att kosta ännu mer pengar än vad det gör idag.

Bara det att klubbar tvingas skriva regler visar ju vart vi är på väg, mycket synd måste jag säga och de barn med föräldrar som har pengar är det ju inga problem för. Däremot för de barn vars föräldrar verkligen sliter för att te x dottern ska få rida, pengarna räcker egentligen inte till men omprioriteras. Där kommer det att bli svårt för många att fixa ihop det ekonomiska.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Rimliga eller inte, skulle jag rida på en ridklubb och de kom med dessa krav skulle jag välja att byta. Antagligen skulle det bli billigare, mer givande utbildnings och kunskapsmässigt och mer ekonomiskt givande för mig att hitta en sköthäst som jag sedan tog privatlektioner på för en duktig instruktör.

Visst, föreningen är ideell men jag tycker att kraven de hade var lite väl saftiga.

När jag var med och sålde bingolotter i en föreningen så fick vi som var med i den verkligen förtjänt av vårt arbete, vi åkte till spanien på semester för dessa pengar, alla som sålt.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Håller helt med. Jag är lite smått hatisk till alla klubbar som försöker pracka på sina medlemmar korv, strumpor, polkagrisar, whatever. Visst så förstår jag att det är en inkomst som kanske i många fall är välbehövlig men jag tror att det då i såna fall fungerar lika bra med insamlingar och att man ber om bidrag/höjer medlemsavgiften och inte försöker tvinga barn/vuxna att sälja saker som ingen egentligen vill ha.

Rimliga krav är saker som är frivilliga och där de som väljer att göra det klubben vill får något tillbaka. Exempelvis så får de som tävlar för "min" klubb tävla gratis på hemmatävlingar om de hjälper till som funktionär på de tävlingar när man själv inte är med eller har någon anhörig som hjälper till när man själv tävlar. Mkt rimligt tycker jag. "Att få tillbaka något" innebär inte att få delta i aktiviteter man redan betalar för....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Visst så förstår jag att det är en inkomst som kanske i många fall är välbehövlig men jag tror att det då i såna fall fungerar lika bra med insamlingar och att man ber om bidrag/höjer medlemsavgiften och inte försöker tvinga barn/vuxna att sälja saker som ingen egentligen vill ha.
Fast höja medlemsavgifterna eller ha en insamling drar inte in pengarna som en försäljning gör. Kompisar till mig brukar sälja munkar på torget för sin klubb och drar på en månad, dvs 4 st helger (alltså 8 st dagar) in över 150.000:- till klubben.

De har ett roterande schema på vilka som ska stå på torget och sälja och det är ingen som klagar på det. De har höga omkostnader i klubben och behöver pengar för att kunna tävla och åka på grejer som de vill åka på.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Hur lyckas dom med det? Det blir ju (förutsatt att munkarna säljs för 10 kr styck, är gratis i inköp och inte skattas för) nåt hundratal under 2000 munkar per dag :eek:. Antingen så stämmer inte det riktigt eller så ska jag bli munkförsäljare eftersom folk tydligen älskar munkar...

De normala försäljningsprojekten jag vet om brukar dra in mellan 20-50000 kr per lass med saker man köper från såna företag och det brukar normalt ta minst ett par månader att bli av med.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Och ideell arbetskraft är ju inte längre ideell om man får betalt för den. :p

Halv KL

Om man "tvingar" till sig arbetskraften (genom att säga att "detta måste du göra för att få tävla här"), kan den då verkligen kallas ideell?
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

:bow:

Kan ju vara så att i ett område med få klubbar så kan man pressa medlemarna på mycket?!
Jag bor i NV-skåne och här är det bara att välja och vraka mellan klubbarna. Allt efter plånbok, arbetsvilja och ambitioner.
En klubb med sådana krav som näms i rubriken hade inte lockat till sig några privatryttare mer än dom som bor på ridavstånd.

Jag låter som en gnällig jävel men jag är bara bitter ;)
Älskar att stå som funktionär och hjälpa till och har gjort det mycket för några år sedan.
Nu har jag två barn och sambon låter mig precis få åka och tävla själv. (han hatar hästar och allt som har med dom att göra)
Skulle jag stå som funktionär i flera dagar per år så hade det blivit ett jävla liv. Det är inte värt det!
Då får jag hellre välja en klubb utan arbetskrav eller betala för mig för häromkring finns den möjligheten.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Det är rimligt förutom att jag instämmer med övriga om försäljningen, däremot tror jag det är fel väg att gå, en kombination av morot och piska fungerar mycket bättre enligt min erfarenhet och många klubbar har det också liknade system.

Hjälper du till med stalltjänst så blir det 500 kr rabatt på terminsavgiften och deltar du två 4 gånger så får du gå gratis på årsfesten, deltar i utlottning av platser i hoppkurs, får följa med gratis till stockholm horse show el liknade ( (och den höjda avgiften går till att betala belöningen för de som ställer upp).

Ställer du upp som stallvärd 4 timmar i veckan och hjälper folk till rätta och nybörjarna med hästarna så får du delat i uteritten på söndagar.

Bakar du motsvarande 6 sockerkakor så får du 10 kuponger med gratis fika.

Ställer du upp som funktionär på en tävling så får du tävla till halva priset nästa tävling och 2 så blir det en gratis tävling och 4 så får du en gratis tävling + klubbjacka och schabrak (gärna något man bara kan få genom att hjälpa till).

Det krävs att det är hyfsad gemenskap i klubben, men att jobba tillsammans ger gemenskap.
 
Sv: Hur mycket är det rimligt att lokalklubben kräver av sina medlemmar?

Ja det är otäckt många barn som föräldrarna inte anser sig ha tid att engagera sig i deras fritidsaktivteter, fast samtidigt så kan jag även förstå en del föräldrar som tröttnar ur... Visserligen andra sporter, men jag har en kompis med en 12 årig kille som spelar hockey och fotboll... Hockeyn är det två träningar i veckan från september till april, sen är det match 3 helger av 4. Föräldrarna förväntas sköta materialskötsel, stå i ishallens café på rullande schema oavsett om det är den dagen barnen är där och tränar. Sen är det dessutom extra arbete vid "stadens" vintermarknad, mässan om föreningslivet i stan varje år osv.

Sen kommer fotbollen som då hakar i ishockeyns säsong... Med två träningar i veckan och matcher på helgerna... Under en period varje höst och vår så har alltså barnen fyra träningar i veckan plus match på helgen...
Fotbollen har lite mindre krav på föräldrarna, där är det "bara" hemma matcherna som föräldrarna måste sköta café verksamheten och en hemmamatch för a-laget där kiosken ska skötas...
Kompisen konstatera att det går ju så länge det bara är ett barn i familjen som idrottar, men när de andra två blir stora nog att göra saker, ja då kommer de få problem att få ihop ekvationen med att hinna med, när det är två som jobbar heltid dessutom.

Den ideela verksamheten är bra på många sätt, men tack vara tillgängligheten så är det många som håller på med flera idrotter och då blir det problem. När det byggdes upp var det oftast människor som brann för en sport och den sporten enbart, så ser det sällan ut idag på motions och ungdomsnivå utan man provar på flera olika saker. Och har man som förälder valmöjligheten och pengarna, ja då väljar man ju den som ställer minst krav på en själv som förälder och ger mest till barnet.
 

Liknande trådar

Anläggning Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 029
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Apropå "påtvingat medlemskap" - tråden... Ni som är aktiva tävlingsryttare, ställer ni upp som funtionär på tävlingar? Finns det...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp