Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

break_a_leg

Trådstartare
Apropå "påtvingat medlemskap" - tråden...

Ni som är aktiva tävlingsryttare, ställer ni upp som funtionär på tävlingar? Finns det några krav från "er" klubb?

Vad är viktigt för er när ni väljer klubb?

Jag är medlem i den lokala klubben (men tävlar ju inte längre), sedan så är dottern medlem i några andra lokala klubbar för att få tillgång till deras klubbtävlingar som är bra. I en av klubbarna måste varje deltagare vid tävling ha med sig en funktionär för att få starta. Mig veterligen har det fungerat.

Dottern kommer nog att lösa licens i annan klubb för nästa år då vår "hemmaklubb" inte har så många privatponnyryttare och inte kommer ha ngt lag som passar min dotter. Jag tycker ju att rida lag är bra för barn...

Vi är föreningsmänniskor och numera ganska vana vid att ställa upp på det mesta i aktivitetsväg...
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Jag tävlar rätt mycket både hemma på ön och på meeting längre bort och för mig är det självklart att man ställer upp och hjälper till att anordna tävlingar.
Jag sitter själv i vår hoppsektion och som grenledare i hoppning i vår klubb. Sköter sen allt vad datorer heter när det är tävlingar och ser till att vi har fungerande tävlingsprogram och adminstartion runt tävlingarna. Tar även emot alla anmälningar och fixar startlistor till alla hopp och dressyrtävlingar vi anordnar (ca 10/år). Sköter även sekreteriatet på det tävlingar där jag inte själv rider och när tid finns så blir det en del jobb med vår hemsida. Inget av detta har jag blivit tvingad att göra utan det är kul och för mig är det som sagt självklart att man ställer upp för klubben. Utan funktionärer blir det inga tävlingar men tyvärr verkar det vara svårt för många att förstå...

Vi har som "krav" i vår klubb att om man löser licens så blir man uppsatt att jobba på 2-3 tävlingar per år, dvs 1 eller max 2 per termin och då endast en dag och den dagen man inte tävlar själv. Kan man inte så får man byta bort den. Inte så jobbigt anser jag. Vi är många som ställer upp betydligt mer än så som tur är.
Men som alltid så finns det de som aldrig kommer och aldrig hör av sig heller tyvärr.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

1. På min förra klubb, som i medlemsantal är en ganska stor klubb så måste man om man löste licens för dem hjälpa till på ett visst antal tävlingar (där anordnades 5-6 regionala eller större om året)

Det var olika krav för olika grejer...
Om man skulle rida i ridhuset (till enbart en adm. kostnad på 50 kr/år) Så skulle det hjälpas till på tävlingar, luciashow + på barnridning & lnågra timmar 2 ggr / termin (annars tror jag det kosta 1200kr/termin att rida i manegen)
OM man tävlade för klubben måste man hjälpa till på ett visst antal tävlingar (ca 4).
Om man löste tävlingsbidrag så måste man ställa upp på tävlingar, sälja bingolotter & ha en ansvarsuppgift (ex sitta med i en sektionsstyrelse, sekretariatansv på täling eller likn)

Ställde man inte upp (t ex inte dök upp på en tävling utan att säga nå) så blev man svartlistad & fick t ex inte delta i klubbtävlingar den terminen.
Var ungefär så det fungerade, men det var ju nåra år sedan så något har jag säkert blandat i hop eller missat :D

2. På min nuvarande klubb måste man inte göra nånting för att få tävla för, men det är en liten klubb med få tävlande och max en tävling om året, då ställer man automatiskt upp!

3. Har även tävlat ett år för en av landets största ridklubbar, tävlade bara för dom för att ha nån att tävla för, åkte aldrig dit & tränade osv, då jag jobbade på en anläggning (ej klubb) där allt fanns.
Vad med på ett par klubbtävlingar & då fick man ju vara funktionär i lika många klasser som man skulle rida, annars krävdes då ingenting för att få tävla för dom (förutom medlemskap då förstås ;) )

MV
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Min klubb har som krav på de licencierade ryttarna som tar emot "bidrag/skriver kontrakt" (olika bidrag beroende på vilken nivå man tävlar bla bla bla) att hjälpa till totalt 2 heldagar (4 halvdagar går lika bra) men det följs inte upp och många smiter undan så det kravet är helt meningslöst, det är samma människor tävling efter tävling som står på banan.

Själv vägrar jag "kontraktera mig" (helt idiotiska kontrakt) får därmed heller inga bidrag, sista åren har jag inte tävlat några hemma tävlingar då det flesta har legat på helt fel nivå, antingen elittävling eller blåbärshoppning, efter ha i flera år hjälpt till på i stortsätt alla tävlingar ca 10-14 om året så har jag tröttnat på att hjälpa till så den mest effektiva medlemmen är jag alltså inte långre.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Alltså, på ena anläggningen där jag håller till bedrivs det ridskoleverksamhet, privatuppstallning osv. Där blir ingenting riktigt "påtvingat" så men självklart vill de att folk ska ställa upp och hjälpa till, och de flesta gör ju det med. Men folk tar de för givet och hjälper gärna till, på tävlingar, med inventeringar (vi brukar få 10 000:- för en inventering på ICA), ponnyridningar, öppet hus, familjedagar, Påskshow som US arrangerar osv. Dessvärre tycker jag att det bara arrangeras jätte lite aktiviteter och jag tycker det är jättesynd, när vi har en fin anläggning, hästar och annat att ta till vara på. Det är t.ex. bara lektioner 4 dagar i veckan, 7 lektioner i veckan på respektive ridskolan och ridlekis. Så skötarna rider ju nästan hälften av dagarna, men betalar ingenting. Jag tror alltså att man skulle kunna dra in mycket mer pengar på att ha t.ex. fler läger på loven, jag fick själv arrangera läger för 11 barn på höstlovet med
ridklubbens ridskolehästar och ponnyer, samt privata - så intresset finns alltså bland elever, men verkar inte finnas i lika stor uträckning när det gäller arrangörer, tyvärr!

Blir så förbaskad när man liksom t.ex. tjatar på att skötarna faktiskt borde ta ut sina sköthästar i skogen minst en dag i veckan (borde vara självklart!) men nejdå, de vil sitta och rida i ridhuset..? :( liskom de sitter och har gratis häst 3 dagar i veckan! Då kan de för fan ta ut hästen i skogen och göra den lite extra glad, åtminstone en dag i veckan! Tycker jag är det minsta man kan begära..

Nej men det är synd att det läget är som det är i år, man undrar många gånger när klubben ska behöva lägga ner sin verksamhet. T.ex. så är det väldigt svårt att ens få ihop styrelse/ungdomssektion pga. brist på folk.

Synd att inte folk vill vara med och göra ett "ryck" för klubben, så vi kan dra in mer pengar, öka engagemanget och även utveckla anläggningen ytterliggare så att folk vill vara där mer och man kan dra dit mer folk (ridande elver t.ex.) och då dra in ytterliggare mer pengar och öka hela verksamheten, ett litet snäpp.. nej tråkigt tycker jag, utvecklingen har verkligen gått åt fel håll de senaste åren.. förut kryllade det med folk här - jämt!!

Men själv tycker jag att jag är en av de personerna som ställt upp ideelt väldigt mycket. Hjälper till på allt i princip, som de behöver ha mig till. Har klätt ut mig till tomte på julskyltningar, varit med och arrangerat ridläger, familjedagar, gått på ponnyridningar i mängder (har nog slagit rekord när det gäller den biten!), hjälpt till på tävlingar osv.


I det andra stallet nu där jag har min häst så är läget annorlunda. Endast 7-8 privata uppstallningar av över 25 hästar. Ändå dras det dit förvårnats mycket folk från deras familjer, pojkvänner osv. runt i kring så vi blir ändå rätt många! Men här har vi mer det att vi ska kratta ridhus, ha städdagar osv. läget där ser lite annorlunda ut och vi arrangerar ju inte alls "aktiviteter" så i samma utsträckning. Det enda vi arrangerar är tävlingar!
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

hm, jag ska tävla nästa år igen o ha ej haft licens på ett par år. I både de klubbarna jag tävlat för innan ha de ej varit krav på att man "måste" ställa upp, men att man hemskt gärna få om man vill ha tid m.m.

Jag ska tävla för en helt annan klubb nästa år pga att jag ha flyttat. Jag hoppas innerligen att de inte ha några krav på mig att jag måste hjälpa till på ett visst antal tävlingar för de ha jag tröttnat på pga otacksamhet från många klubbar. Jag ha bl.a ordnat med en sak själv sen ta de andra i klubben åt sig äran o jag stå jämte som ett fån.. Vi ha en lokal klubb där jag bor o jag kommer lösa medlemskap o ridhuskort där för det är mkt nämre att åka o rida om man vill (ta max 20 min dit). Annars ta de ca 45-50 min till den klubb jag ska tävla för o där kommer jag då lösa medlemskap för att kunna få licens o tävla för den.

Jag är alltså inte beredd att ställa upp som funktionär på tävlingar.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Men tävla antar jag att du vill ? Hur tycker du att det ska gå ihop ? Du ska få tävla men aldrig ställa upp som funktionär. Om fler var som du skulle det inte finnas några tävlingar för dig att rida, tänk på det nästa gång.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

I min klubb får tävlingsryttarna tävla på hemma tävlingar mot halv avgift. Motkravet är att man ställer upp som funktionär vid annan tävling eller hjälper till med något annat runt tävlingen (t ex städning, banbyggn eller dyl). Dom hemmaryttare som inte vill hjälpa till får betala full avgift.
Det dock svårt för sekretariatet att hålla koll på hur ryttana har hjälpt till/kommer att göra det. Vet inte riktigt hur tävlingssektionen håller koll... :smirk:

Tävlingsryttarna får dessutom möjlghet att delta i en "kick-off" varje vår då klubben anlitar en bar tränare och/eller föreläsare utan kostnad för ryttaren. Mycket uppskattat.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Jag är beredd att hjälpa till, brukar hjälpa till att bära staket å sånt fast man inte måste men när man åker till en tävling är det viktigt att man får sin egen tid oxå å göra iordning hästen, gå banan, rida fram mm så att man inte får sämre resultat bara för att man måste jobba.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Jag är med i tävlingssektionen. Det är det enda jag är aktiv med. Det räcker för mej.
Sen tycker jag det är en självklarhet att man ställer upp som funktionär vid tävlingar om man har möjlighet, tycker jag. Även medlemmar som kanske är mer "passiva".
OM man inte ska va med o tävla själv förståss! :)
Ska väl säga att det är en LITEN klubb, så det är en självklarhet för det flesta att hjälpa till vid de få tävlingar per år vi anordnar.

När jag valde klubb gjorde jag det för att jag har kompisar i samma klubb, och eftersom jag bara tävlar lätta klasser spelar det inte så stor roll vilken klubb jag tillhör. Har ett dressyrlag som jag brukar va med i och det är ju alltid kul! Att göra nåt ihop och så. De andra klubbarna runt omkring har inga lag, iaf inte på min nivå..
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

chrysler skrev:
Jag är beredd att hjälpa till, brukar hjälpa till att bära staket å sånt fast man inte måste men när man åker till en tävling är det viktigt att man får sin egen tid oxå å göra iordning hästen, gå banan, rida fram mm så att man inte får sämre resultat bara för att man måste jobba.

Men du startar väl inte på alla tävlingar ? Rider du ridhäst så hjälp till på ponnytävlingar eller tvärtom. Vi skulle aldrig tvinga nån jobba när det själva rider. OM det inte gäller klubbtävlingar, då gäller andra regler.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Det behöver ju inte vara DU som är funktionär, be din sambo eller föräldrar att hjälpa till.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Jag valde min "tävlingsklubb" utöver:
Dels har jag ridigt där sen jag var 4 år då jag började på deras ridskola.
Det är en fin alegning med 2 ridhus många duktiga tränare.
Min tränare är där:)
Det är en bra och trevlig klubb

För att få träna måste man hjälpa till 2 tävlingar om året.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Ja du, jag ha då ställt upp o jobbat på så många tävlingar, men vad ha jag fått igen från de?? Otacksamhet.. Nu säger jag inte att de e sånna på ALLA klubbar i hela sverige o jag hoppas värkligen att de e trevliga o möter en på ett snäll o trevligt sätt på min nya klubb o då kan det kankse va så att man ha lust att ställa upp när de tex ha ponny-tävlingar OM jag inte ska tävla på någon annan tävlingsplats den helgen för då ställer jag ju absolut inte in min tävling.

Jag tävlar ju inte för en klubb för att jag ska behöva va där o ställa upp, jag gör ju reklam för klubben oxå när jag är ute på andra tävlingar. Och som de ha varit innan ha jag haft mellan 3-4 st hästar som ska tävlas o jag ha inte haft möjlighet att ta med merrän 2 st åt gången/helg jag tävlar där av bli det fler helger som jag är ute på tävlingar, dvs mindre tid till att hinna med att hjälpåa till på helger. Och vissa helger rätt ofta som jag ej tävlar åker jag iväg till min tränare fr-sö o tränar där o då ryker en helg till ju...

Man prioriterar ju sin egen ridning framför andras tävlande..

Men det är jag det. Ni kna tycka jag är "konstig" eller egoistisk...
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Nu rider jag islandshäst å tävlingarna håller till i en annan stad så antingen startar jag i tävlingen, minst 2 klasser eller så åker jag inte på tävlingen.
Men planerar starta i alla min klubb håller i´+ andra klubbars oxå.
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Här ska de börja med en regel som säger att alla medlemmar som är med i tävlingen ska agera funktionär oxå vilket kan bli rätt stressigt om man tävlar 2 hästar i 2 klasser var :crazy:
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Är det inte "vi" som ska börja; utan "de"? Trist inställning...
 
Sv: Ni som är tävlande medlemmar i någon klubb, hur mycket vill ni "ställa upp"?

Jag vet inte om jag är speciellt delaktig i klubben då det förekommer mkt skitsnack där å enda anledningen till varför jag är med är att de ordnar flest tävlingar på närmast håll, annars brukar jag vara med i 3-4 klubbar åt gången, mest för att man måste vara medlem om man har häst i ett speciellt stall tex.+ Att jag vill vara medlem både i en islandsklubb å vanlig ridklubb.
Men jag betalar medlems avgifter, avgifter för tävlingar samt för tränare så jag tycker inte klubben förlorar på att ha med mej, jag ger mer pengar än jag får tillbaka i form av olika tränings arrangemang mm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 179
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag har inte varit aktiv i en ridklubb sen jag red på ridskolan, och det är tio år sen i år. Började tävla med min nuvarande häst under...
Svar
5
· Visningar
1 540
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag är medlem i en brukshundklubb sedan några år tillbaka. Den ligger långt bort för mig, så att åka dit för att träna till vardags är...
Svar
1
· Visningar
400
Senast: MiniLi
·
Anläggning Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 072
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp