Bukefalos 28 år!

Hur mycket är normalt att dricka?

Lotus

Trådstartare
Jag tycker min dobermannhane 4.5 år dricker allt mer vatten. Hur mycket är normalt att dricka för en hund på 40-45 kg under ett dygn? Om de dricker mer, är det diabetes man ska oroa sig för? Han har inga kissproblem utan kissar normalt, men rätt mycket och inte så koncentrerat förstås.
 
Sv: Hur mycket är normalt att dricka?

0,5 dl per kg kroppsvikt och dygn har jag läst mig till någonstans (förmodligen här) att det är underhållsbehovet. Mer motion etc= mer vatten såklart.

Min hund har alltid druckit mer än så. Mamman drack väldigt mycket under valptiden (många valpar) och alla valpar verkar tagit efter och dricker mycket de också. Att hunden dricker mer än 0,5dl/kg tror jag inte är någon fara, men om han plötsligt börjar dricka betydligt mer vatten än förut kanske det ska kollas upp om du är orolig.

Diabetes kan vara en av anledningarna, ja.
 
Sv: Hur mycket är normalt att dricka?

Ca en halvliter per 10 kg och dygn kan man ha som grundmått... Varmt väder och hård motion ökar givetvis behovet...
Mät upp exakt hur mkt han dricker per dygn. Flera hormonella rubbningar kan gör att de dricker och kissar mer, samt även njurfel och urinvägsinfektioner. (cushing, hypotyroidism?, diabetes mellitus och diabetes insipidus är dom jag kommer på såhär på rak arm)

Var uppmärksam på andra symptom som förändrad aptit eller ork, hud och pälsförändringar, frusenhet, viktuppgång mm

Är du orolig så gör en utredning, det kan vara psykogen törst oxo (vissa hundar upplever det tröstande/lugnande att dricka och kan då börja dricka mera, jmf med stereotypa beteenden som tex krubbitning hos häst). Först bör man dock utesluta medicinska orsaker till problemet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp