Hur mycket äter dom ur näten?/Plus och minus erfarenheter?

S

ScareCrow

Har nyligen börjat med att ge ca 10kg grovfoder i småmaskiga hönät ute i hagen, och tänkte höra med er andra, som också använder dessa, hur mycket era hästar äter, samt vad ni har sett för plus och minus på era hästar sedan ni började med dessa nät.
Jag har inte hållit på så länge med näten, bara en vecka än så länge.
Första och andra dagen så var det totalt renskrapat i näten då jag kom till hagen. Nu resterande dagar så har de lämnat hö kvar i näten och jag har börjat väga näten före jag för ut dem och på kvällen då jag tar in dem, för att se hur mycket de äter ungefär.
Nu har jag kommit fram till att det är mellan 2-3kg kvar varje dag i näten, vilket betyder att de äter mellan 7-8kg/dag, alltså ca 3,5kg-4kg/häst. Detta är då under en tid av 12 timmar (+ - någon timme ibland) Inne i boxarna får de dock maten serverad som vanligt ännu, alltså inte i nät, men tanken är att de ska få maten serverad i näten inne också så småningom. Måste bara komma på någon fiffig lösning först hur jag ska ge dem, eftersom jag inte vill hänga dem så högt, men kan inte hänga dem lågt heller på grund av att hästarna är skodda.

De fördelar och nackdelar jag har märkt av, på bara en vecka är följande.

Den mindre:
:D Han slänger sig inte över maten längre då han kommer in. Nu kan han stå och vila i ett hörn fast maten ligger i boxen, och det finns alltid lite kvar då nattmaten kommer. Förut hann man knappt få av honom grimman innan han kastade sig över höt!
:D Han är mindre stressig, men piggare.
:D Han lyssnar bättre och det är lättare att jobba med honom.
:D Han äter långsammare, tuggar bättre och knölar inte hela munnen full med hö som tidigare. Detta gäller även inne i boxen utan nät!
:devil: Han har blivit rundare om magen, men vi hoppas på att det vänder då han blir mer van med denna sorts utfodring.

Den större:
:D Han "attackerar" inte den mindre längre då det är matdags, utan nu står de lugnt tillsammans och äter.
:D Han är inte lika tjurig i boxen då man står utanför boxdörren och tittar på honom.
:D Han är mindre stressig och "hoppig".
:D Han ser verkligen gladare ut med piggare ögon, öronen nästan alltid framåt och han har mer framåtbjudning än tidigare.
:devil: Han har också blivit mer rund om magen, men vi hoppas på att det vänder då han blir mer van med denna sorts utfodring.

Hur är det med er andra?
 
Sv: Hur mycket äter dom ur näten?/Plus och minus erfarenheter?

Mina hästar går på lösdrift och vi ställer ut en rundbal i ett småmaskigt hönät. Det har tagit ca 8-13 dagar för två stora hästar och en ponny att äta upp en bal och egentligen tycker jag att de äter för mycket. Alla tre är runda om magen men det har de nog alltid varit.

Principen med hönätet tycker jag är toppen, jag vill att mina hästar ska ha tillgång till mat jämt men under begränsade former. Dock tycker jag att de får ut förvånansvärt mycket hö trots nätet, men det är ju bättre än helt fri tillgång som vi hade tidigare.

Hästarna verkar nöjda och jag ser aldrig något bråk vid balen, ibland står de där alla tre och ibland en eller två, de äter helt enkelt när det passar dem.


Det bästa av allt är att det inte finns några mattider jag måste passa, vi ställer ut balen och sen äter de tills den tar slut och då ställer vi ut en ny.

Ingen stress eller risk för magsår, detta måste vara det bästa sättet att utfodra hästar på näst efter bete.
 
Sv: Hur mycket äter dom ur näten?/Plus och minus erfarenheter?

Tänkte bara svara hur vi gjort med hönät (våra hästar är skodda). Sambon satte upp en ring i ca 140cm höjd. Där nere, nån cm ovanför spånytan satte han en mindre ring. I hönätets nedredel knäpper man fast en hake som man sätter fast i nedre ringen. Hönätets snören knyter man fast i övre ringen. På så sätt hålls den på plats utan att gunga så mycket då hästarna äter ur den. Det övre måttet justeras såklart efter hur mycket hö man sätter i. Vår shettis får ju inga jättemängder så hennes höhop hamnar precis ovanför spånet..

Förstod du vad jag menar? :)
 
Sv: Hur mycket äter dom ur näten?/Plus och minus erfarenheter?

Jag har barfotahästar på lösdrift och "fri tillgång" i näten. I en hage går två lågdräktiga ston, en paint och en quarter, som delar på tre nät. Jag fyller näten till max morgon och kväll, ca 25-30 kg foder med en TS på 75% per gång, alltså totalt 50-60 kg per dygn (nej mina hästar är inte smällfeta ;)) Ofta har de kvar ett halvt nät på morgonen så jag kan göra alla andra morgonsysslor i lugn och ro innan jag fyller på näten.

Jag ser faktiskt bara fördelar med näten till mina tanter, de har blivit lugnare i ätbeteendet och jag slipper bära ut hö i hagen fyra - fem gånger om dagen som jag gjorde innan.

Hingsten har ett nät samt en "gallerbur" för kubikdunkar, stora vedsäckar etc. som han äter ur eftersom han mest lekte med nätet vid lösdriften och hade sönder det samt stod väldigt högt med huvudet under större delen av dagen. Den står fastsatt på en lastpall och har plywoodlucka upptill. Han får ca 25 - 30 kg per dag och har oftast bara kvar i nätet inne i skogen när det är dags att fylla på. Till honom fungerar det alltså bättre med en stabilare typ av "ätstation", även om han grisar lite mer med höet (större hål att dra ut det genom helt enkelt)
 
Sv: Hur mycket äter dom ur näten?/Plus och minus erfarenheter?

Vi har 2 matstationer, med langt emellan dom och langt till vattnet fran bada sa det blir en triangel med vattnet och tva matstationer, for att uppmuntra att hastarna ror pa sig sa mycket som mojligt. Det ar tva hastar som delar pa de har, barfota bada tva men naten fastas i stora lador pa marken. Den har losningen skulle funka for hastar med skor ocksa tror jag, sa lange de inte var sorten som ville klattra in i ladorna. :p Naten haller 50kg ungefar, en vanlig fyrkantig bal dar jag bor. Hastarna ar ute 24/7 och ater ungefar 22-24kg per dag, sa 11-12kg per hast.
Jag har markt alla samma positiva grejorna som andra i den har traden. Hastarna ar glada, jag behover fodra varannan eller varje tredje dag, dom slass inte over maten, ater langsammare, piggare och mer positiva, och tjockisen aven gar sakta sakta ner i vikt!
 
Sv: Hur mycket äter dom ur näten?/Plus och minus erfarenheter?

KL

Jag har fodrat med nät några veckor och testat olika varianter för att få dem att äta "lagom" mängd. Har en arab och en shettis som enligt mina beräkningar (har analyserat grovfoder) ska äta 11-12 kg hö/dag tillsammans.

Fri tillgång i två nät. De äter för mycket... Höt räcker längre än om man ger det i lådor eller på marken, men oftast för kort tid.

Höbal med balsnörena kvar på stoppade i enkelt nät. Första dygnen åt de med ca 12 kg/dygn = lagom takt. Sen helt plötsligt åt de betydligt snabbare. Vet inte om snörena satt lösare på de senare balarna, eller om hästarna bara fått upp tekniken.

Hö i dubbla nät. Tog väldigt mycket längre tid för dem att äta! Exakt hur lång tid är svårt att säga då det var riktigt skrutt väder och hästarna stod inne i lösdriften stora delar av den dagen. Efter halva dygnet tog jag bort det yttre nätet så att de skulle kunna äta enklare, just med tanke på vädret.

Nu skulle det vara i stort sett bara uppehåll kommande dygnet, så funderar på att testa igen med dubbla nät och se vad som händer med ättiden då.

Fördelar: att jag slipper fodra en massa gånger per dag (men just nu får jag ändå fodra hö två ggr/dag för att de äter för mkt annars). Det blir väldigt lite spill. De har tillgång på halm i ligghallen, så de står ju aldrig helt utan grovfoder. Så kan inte säga om jag märker någon skillnad i lugn och nöjdhet i och med det. Men det är klart att det vore nog skillnad om man bara portionerade ut fodret.

Nackdelar: Jag har inte fått ner äthastigheten till önskad nivå än... Men har en ambition om att det ska gå!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp