Hur mycket är tjänsten värd?

Heulwen

Trådstartare
Jag står i ett kollektivstall men känner att jag inte alltid kan med alla stallpass och går i funderingarna om jag kan betala någon för att göra dem åt mig ibland.
Så vad tycker ni är rimligt att betala (morgonpass):

*För att ge 14 hästar hö och kraftfoder (allting står färdigt utanför boxarna.)
*Sätta på dem ett täcke vardera (iaf nu på vintern, är det rimligt att betala mindre senare i vår då de har några?)
*Leda ut dem i hagarna (4 st, varav 2 ligger precis utanför stallet- de andra ligger ca 150 meter bort.)
*Sopa stallet.

Personen som jag funderar på att köpa tjänsten ifrån är nästan alltid i stallet så hon förlorar ingen annan arbetsförtjänst eller vad man ska säga om det nu spelar någon roll. Däremot så brukar hon komma först vid 9:00 någonting så hon skulle behöva gå upp 2 timmar tidigare.

Undrar även vad ni tycker är rimligt att betala för att få en normalstor box mockad (halm)?

/Heulwen

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är tjänsten värd?

Morgontjänsten har jag lite svårt att sätta pris på, men det låter som rätt mycket jobb.

Generellt brukar vi betala ungefär 20-30 kr/mockning. Det tycker jag är hyfsat OK, det brukar gå på ungefär 500 kr när man räknar in mockning i t ex helinackordering, så utslaget på en månad hamnar man väl där någonstans...

Okej.
Ja, morgontjänsten tar om man inte stressar 2,5 timme - då går visserligen ca 20 minuter åt att man väntar så att alla hinner äta upp.

500 kronor betalar vi i mitt kollektiv stall för att "slippa", då har vi ungefär fem timmar i månaden som vi måste hjälpa till!:D

Jag skulle fundera på vad jag själv skulle vilja ha för att göra jobbet, och sen erbjuda det. Själv skulle jag, om det handlade om rena pengar, vilja ha min normala inkomst dvs ca 100 kr/timme för det. Sen kan man ju alltid byta tjänster också, du kanske har något att erbjuda henne? Hästvakt, låna transport etc.
En bekant betalar 30 kr för mockning+foderfixande i litet stall. Även där kan man ju hjälpas åt i stället.

Okej.
Ja, morgontjänsten tar om man inte stressar 2,5 timme - då går visserligen ca 20 minuter åt att man väntar så att alla hinner äta upp.

Hur 17 kan det ta 2,5 timme? :eek:

Vi hinner fodra, mocka, spåna, sopa och släppa ut 25 hästar (2 pers iofs) på ca 3 timmar..

Det är ju himla svårt att säga, här har vi tjänster som kostar per häst s.a.s, vi får betala 50 kr om dagen för mockning av en box alt. 600 kr i veckan. Utsläpp/insläpp ingår alla vardagar och helger är de passen schemalgda. Täckesbyten kostar 10 kr per dag eller 100 kr i månaden. Men jag vet inte, kanske 250 kr för morgonpasset vore lagom? Mockning ca 20-50 kr kanske, beror på vad det är för häst och hur pass lång tid det tar osv. hur pass ofta det ska mockas m.m.

säger det samma!

jag släpper ut 17 hästar på en timma o då är jag riktigt seg!

um... 600 kr i månaden menar du väl?

Det tar ju ganska lång tid så jag skulle nog vilja ha ca 200kr. det beror ju iof oxå på hur ofta det skulle vara aktuellt...

Jo jag skrev fel på första siffran, men jag menar 300 kr/veckan,
50 kr/ggr x 7 ggr/veckan = 350 kr , men vill man då har mockat en hel vecka dras kostnaden för en mockning bort = 300 kr/veckan.

Per månad: 1200 kr alltså.

2,5 timme, det var mycket! För oss tar det 2,5 timme att göra samma saker med 28 hästar, och då är det längre till hagarna. 250 kronor får man ge för att bli av med ett morgonpass hos oss.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 469
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka