Hur mycket el drar ett gammalt torkskåp?

Tveksamt om det skulle fungera i så litet utrymme. Jag tror att en grundförutsättning i så fall är att tvättstugan står öppen den med.

Något utrymme för att sätta upp en stång och torka kläder hängande på galgar finns inte heller?
Skulle dörren till tvättstugan stå öppen skulle den vara framför torkskåpet så då skulle effekten av det öppna torkskåpet mer eller mindre försvinna. Tvättstugan är helt galet liten och dåligt planerad.

Tyvärr är badrummen också små helt utan möjlighet att sätta upp linor. Så enda alternativet är att ha en torkställning i något av de ”vanliga” rummen och det ser så trist ut tycker jag 😔
 
Oj. Jag hade ingen aning om att man begränsade sig till att endast hänga tvätt i tvättstuga eller badrum. Många har ju inte alls plats där eller ett torkskåp? Jag hänger mitt i vardagsrummet som är det enda rummet i min etta. Tekniskt sett har jag ett stort badrum så det kanske funkar där men är då ivägen för användning, lättare att gå vid sidan i "vardagsrummet". Jag vill inte använda torktumlaren i onödan så när jag tvättar sängkläder hänger de också över två stolar och en sådan klädkroksgrej ifall jag tvättar mer än 1 uppsättning.
 
Tyvärr är badrummen också små helt utan möjlighet att sätta upp linor. Så enda alternativet är att ha en torkställning i något av de ”vanliga” rummen och det ser så trist ut tycker jag 😔
Får inte nån variant på det här temat plats i tvättstuga (eller badrum) heller?
1663242362895.png
 
Oj. Jag hade ingen aning om att man begränsade sig till att endast hänga tvätt i tvättstuga eller badrum. Många har ju inte alls plats där eller ett torkskåp? Jag hänger mitt i vardagsrummet som är det enda rummet i min etta. Tekniskt sett har jag ett stort badrum så det kanske funkar där men är då ivägen för användning, lättare att gå vid sidan i "vardagsrummet". Jag vill inte använda torktumlaren i onödan så när jag tvättar sängkläder hänger de också över två stolar och en sådan klädkroksgrej ifall jag tvättar mer än 1 uppsättning.

Vi är väl olika som personer helt enkelt 🤷‍♀️
Jag gillar ordning och reda och vill inte ha tvätt hängandes ”här och där”. Jag mår dåligt av det. Dessutom var vi flera barn som gärna drar i och tar på det som hänger på tork ”här och där”, det antar jag att du inte har?
 
Sista lägenheten jag bodde i spände jag upp tre linor i taket på vardagsrummet, från kortsida till kortsida där det var möbelfritt.
Så kunde lakan torka medan jag var på jobbet.
 
Vi är väl olika som personer helt enkelt 🤷‍♀️
Jag gillar ordning och reda och vill inte ha tvätt hängandes ”här och där”. Jag mår dåligt av det. Dessutom var vi flera barn som gärna drar i och tar på det som hänger på tork ”här och där”, det antar jag att du inte har?

Nej behöver man torka tvätten snabbt så får man ju använda torktumlare eller torkskåp då.
 
Får inte nån variant på det här temat plats i tvättstuga (eller badrum) heller?
Visa bifogad fil 100203
Jag förstår att det låter otroligt men tyvärr inte.

Båda badrummen är små. Det ena har duschkabin på ena väggen, fönster på den andra väggen, dörren på tredje väggen och spegel på den fjärde väggen. Det andra badrummet har ganska kraftigt sluttande snedtak. Tvättstugan har tvättmaskin/tumlare på höjd + diskho och väggskåp på ena väggen. Den andra väggen dörr ut. Tredje väggen vattenberedare och torkskåp och fjärde väggen dörren in från köket. För att kunna öppna tvättmaskin/torktumlare/torkskåp måste man gå in i tvättstugan och stänga dörren om sig eftersom den öppnas inåt 🤦‍♀️
 
Jag förstår att det låter otroligt men tyvärr inte.

Båda badrummen är små. Det ena har duschkabin på ena väggen, fönster på den andra väggen, dörren på tredje väggen och spegel på den fjärde väggen. Det andra badrummet har ganska kraftigt sluttande snedtak. Tvättstugan har tvättmaskin/tumlare på höjd + diskho och väggskåp på ena väggen. Den andra väggen dörr ut. Tredje väggen vattenberedare och torkskåp och fjärde väggen dörren in från köket. För att kunna öppna tvättmaskin/torktumlare/torkskåp måste man gå in i tvättstugan och stänga dörren om sig eftersom den öppnas inåt 🤦‍♀️
Jag förstår.
Ursprungsfrågan verkar ha ett ganska entydigt svar i att torktumlaren är påtagligt mer energieffektiv än torkskåpet. När det gäller slitaget tror jag att jag kommer ihåg en undersökning som Konsumentverket(?) gjort som pekade på att det ökade slitaget vid normalt frekvent torktumling är marginellt eller åtminstone litet jämfört med slitaget vid själva användningen av textilierna.
 
Jag förstår.
Ursprungsfrågan verkar ha ett ganska entydigt svar i att torktumlaren är påtagligt mer energieffektiv än torkskåpet. När det gäller slitaget tror jag att jag kommer ihåg en undersökning som Konsumentverket(?) gjort som pekade på att det ökade slitaget vid normalt frekvent torktumling är marginellt eller åtminstone litet jämfört med slitaget vid själva användningen av textilierna.
Tack vilken bra länk!
 
Oj. Jag hade ingen aning om att man begränsade sig till att endast hänga tvätt i tvättstuga eller badrum. Många har ju inte alls plats där eller ett torkskåp? Jag hänger mitt i vardagsrummet som är det enda rummet i min etta. Tekniskt sett har jag ett stort badrum så det kanske funkar där men är då ivägen för användning, lättare att gå vid sidan i "vardagsrummet". Jag vill inte använda torktumlaren i onödan så när jag tvättar sängkläder hänger de också över två stolar och en sådan klädkroksgrej ifall jag tvättar mer än 1 uppsättning.
Tänkte samma sak. Har min torkställning i sovrummet. När jag bott i etta har jag haft den i köket/vardagsrummet/sovrummet 😅. Får plats i badrummet nu men då skulle det vara i duschen och den används ju varje dag.
 
Om torkskåpet är äldre än torktumlaren hade jag kallt räknat med att det drar mer än tumlaren. Annars finns det elmätare du sätter mellan kontakten och eluttaget som mäter hur mycket el som förbrukas.

Såg att TS inte behövde mäta men vill ändå komma med en liten trådvarning om detta.

OM man använder elmätare för att kolla förbrukningen. Kontrollera först att mätaren/pluggen klarar styrkan från apparaten. Kan bli trista resultat annars.
 
Tack till er som har svarat att jag kan torka tvätten någon annanstans men det är inte aktuellt för mig och tråden handlar inte om var i huset jag skulle kunna torka min tvätt, utan om huruvida det är mest effektivt att använda torktumlaren eller torkskåpet.
 
Vi har både torktumlare och torkskåp från i år. Trots det är det billigare att torka i torktumlare än i torkskåpet. Vi installerade torkskåpet för att kunna torka typ blöta skor och sånt kidsen drar hem den här tiden på året. Funkar också prima att hängtorka hästtäcken i om man inte vill ha det synligt har jag märkt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp