hur mycket får dom ta igentligen? *långt*

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare star moone shine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 5 103
S

star moone shine

Det är såhär att jag står i ett stall som ligger lite utanför stan. Vi har små, små hagar...ca: 8*8m, fint stall med stora boxar, ingen manege i närheten och en halvtaskig paddock (hästarna bara sjunker ner på vissa ställen när man rider), stallägaren fodrar morgon, lunch och kväll och tar ut och in hästarna, vi har en helg i månaden då vi sköter allt sånt. Vi kan inte köpa så mycket hö nu då det möglar på loftet...:crazy: vi har ingen stans att hänga våra blöta täcken och ventilationen är vädelös! det droppar fukt ifrån taket ibland...:eek:
Dom tar 1100Kr för det :confused:

Och till det som stör mig mest är att på sommaren får vi betala 250 extra!!!, för ett bete som knappt räcker...vi får stödfodra i mitten på juli och fram tills att dom kommer in för vintern.
Tycker ni att detta låter som att det är ok?
deras anledning är till att dom tar extra på sommaren är för att fixa hagarna....:cool: 1350kr/mån för att ha häst på sommaren och inget riktigt bete! :devil:

Sv: hur mycket får dom ta igentligen? *långt*

Stallägarna får ta precis hur mycket betalt de vill, sen är det upp till er som kunder om ni vill betala eller inte.

Jo visst får dom d, men jag tycker inte att det är ett rimligt pris för det stallet och hagarna. Hade med glädje flyttat därifrån till mitt gamla stall som har mer service och manege för bara 800 kr /mån och 400 kr/mån under sommaren, men jag har stallet istort sätt utanför dörren så ja vet inte va ja ska göra....det är 30 min bussresa till det andra stallet ja vill till...

Det är ju helt upp till dig att välja vilket stall du vill stå i, stallägarna får ta hur mycket du vill, passar det inte så flytta svårare än så är det inte. Uppenbarligen så är du inte nöjd så jag förstår inte varför du står kvar.

Priset i sig tycker jag låter som ett normal pris, men som du beskriver det så hade jag lätt flyttat till de gamla stället trots 30 min bussresa.

Gilla läget och stå kvar, byt om det inte passar precis som tidigare inlägg sagt - eller försök att förhandla med din stallägare. Bete kanske ni kan arrendera på sidan om?

Bete kanske ni kan arrendera på sidan om?
det är tyvärr det vi inte kan göra, är så ont om det där vi står...
tycker ni verkligen att det är rätt att höja hyran på sommaren? :smirk:

*knapplån*

Min första tanke var också att det är upp till hyresvärden att sätta vilken stallhyra som helst men så började jag fundera lite.
När det gäller lägenheter så får man ju inte ta ut hur mycket hyra som helst. Det har ju hänt flera gånger att hyresvärden har blivit dömd att betala tillbaka hyra därför att den har ansetts oskälig hög med tanke på standarden.

Vet inte om det samma gäller stallplatser. Visst kan man tycka att det bara är att flytta om man inte gillar hyran men det är inte alltid bara svart eller vitt.

Mvh

Tora

Bete kanske ni kan arrendera på sidan om?
det är tyvärr det vi inte kan göra, är så ont om det där vi står...
Det gåpr inte att svara på frågan om priset är rätt eller inte eller om det är rätt att höja på sommaren.

Stallägarna erbjuder en tjänst till ett visst pris. Acceptera eller flytta, så enkelt är det.

Jag säger som de andra, som stallägare får man sätta vilka priser man vill. Om man får det antal hyresgäster man tänkt sig så är det en rimlig marknadshyra. Tycker du att du får mer för pengarna nån annanstans, eller inte trivs av annan anledning, så är det väl bara att flytta :confused:

Ingick foder i detta priset eller får ni köpa det själva?

I mitt förra stall fick vi alltid reducerat pris på sommaren, då ingen personal som släptte in och ut hästarna, fodrade dem osv behövdes. Vi använde inget hö och tog ingen halm på sommaren, hästen går ju på bete! (och detta var ett bra bete, aldrig behövt stödfodra... om man inte som jag, kanske red sin häst och tävlade under sommaren..)

På sommaren hade vi halva priset på stallhyran. Varför ska man höja för? när man inte utför någon tjänst som inslätt, fodringar etc...???

Den enda anledning jag kan se till att man höjer hyra på sommaren är att stallägaren har ett dyrt arende som han inte vill slå ut över året. Annars tycker jag att det verkar vansinnigt.

Den enda anledning jag kan se till att man höjer hyra på sommaren är att stallägaren har ett dyrt arende som han inte vill slå ut över året. Annars tycker jag att det verkar vansinnigt.

Elller också så använder stallägaren priset för att tala om att han/hon egentligen inte vill ha hästarna där på sommaren.

Eller så kan det vara så att man slår ut själva stallkostnaderna jämt på hela året och att man betalar lika mycket i stallhyra alla månader istället för en högre hyra tex augusti-maj och reducerad juni-juli. Sen har man valt att de som står kvar och utnyttjar sommarhagarna betalar den faktiska kostnaden för att sköta dem istället för att alla kollektivt betalar för hagarna hela året fast de kanske har eget sommarbete.

Mvh

Tora

I mitt förra stall fick vi alltid reducerat pris på sommaren, då ingen personal som släptte in och ut hästarna, fodrade dem osv behövdes. Vi använde inget hö och tog ingen halm på sommaren, hästen går ju på bete! (och detta var ett bra bete, aldrig behövt stödfodra... om man inte som jag, kanske red sin häst och tävlade under sommaren..)

På sommaren hade vi halva priset på stallhyran. Varför ska man höja för? när man inte utför någon tjänst som inslätt, fodringar etc...???

Precis! vi har service i vinterhyran som inte används på sommaren då vi får sköta det själva med vatten och hö

ja ifrågasatte varför dom hade börjat höja hyran under sommaren vilket dom aldrig har gjort innan tvärt om, dom har sänkt hyran! och han tyckte att det skulle vara så högt för att hästarna ska kunna komma in och ryktas och sadlas och annat sånt......:confused:
dom har egna hagar och lånar 2 fast inte i pengar...
min häst trivs ju välldigt bra i detta stall, föruton i hagarna, så det känns fel att flytta på henne, men samtidigt vet ja inte om ja ska strunta i de och flytta henne till det gamla. tror hon kommer att trivas om ja skulle flytta henne dit, det va min andra häst som stod där medans den ja har nu va ute på foder. Det är ju trots allt ett MYCKET bra stall med all service och hur mycket ridmöjligheter som helst! men ja vet inte...ja har ju hästen bara ett stenkast ifrån mig nu...va skulle ni andra ha gjort???

ja ifrågasatte varför dom hade börjat höja hyran under sommaren vilket dom aldrig har gjort innan tvärt om, dom har sänkt hyran! och han tyckte att det skulle vara så högt för att hästarna ska kunna komma in och ryktas och sadlas och annat sånt......:confused:
dom har egna hagar och lånar 2 fast inte i pengar...
min häst trivs ju välldigt bra i detta stall, föruton i hagarna, så det känns fel att flytta på henne, men samtidigt vet ja inte om ja ska strunta i de och flytta henne till det gamla. tror hon kommer att trivas om ja skulle flytta henne dit, det va min andra häst som stod där medans den ja har nu va ute på foder. Det är ju trots allt ett MYCKET bra stall med all service och hur mycket ridmöjligheter som helst! men ja vet inte...ja har ju hästen bara ett stenkast ifrån mig nu...va skulle ni andra ha gjort???

Det är inte så lätt att svara på denna frågan...
Hagarna är ju oförskämt små... Tycker också det är konstigt att man tar mer betalt på sommaren, har inte hört det förut, men som sagt så är det ju upp till stallägaren...
Jag tycker att du verkar missnöjd.. så jag hade nog flyttat...
30 min med buss är väl inget?
Jag har mina hästar 40 min med bil... just för att både jag och hästarna älskar det stället ;)
Lycka till /Jezz

Jag tycker också du ska flytta dina hästar, hade jag pengar, skulle jag byta stall, till ett med bättre träningsmöjligheter. Men nu står jag i ett mindre stall, hästen trivs och jag trivs och då får det helt enkelt bli så att vi blir kvar där. Och så jobbigt är det inte att ta transporten och åka iväg till ridhuset istället för att ha det på anläggningen!

Men på dig låter det ju inte som att pengar är problemet i valet och kvalet mellan stallplats, så jag tycker du ska göra det som känns bäst! och som det verkar på dig, så verkar det vara att flytta!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 854
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 366
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka