hur mycket får dom ta igentligen? *långt*

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare star moone shine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 5 103
Sv: hur mycket får dom ta igentligen? *långt*

*knapplån*

Min första tanke var också att det är upp till hyresvärden att sätta vilken stallhyra som helst men så började jag fundera lite.
När det gäller lägenheter så får man ju inte ta ut hur mycket hyra som helst. Det har ju hänt flera gånger att hyresvärden har blivit dömd att betala tillbaka hyra därför att den har ansetts oskälig hög med tanke på standarden.

Vet inte om det samma gäller stallplatser. Visst kan man tycka att det bara är att flytta om man inte gillar hyran men det är inte alltid bara svart eller vitt.

Mvh

Tora

Står det inte i lagen att priserna ska ligga i höjd med allmännyttans? Det finns väl inte riktigt något som det i stallplatsuthyrningsvärlden?
Skulle isf vara kommunens ridskola kanske..?

Dom tar 1100Kr för det
Och du betalar det :cool:
Jag skulle helt klart flyttat, främst med tanke på fukten och storlekarna på hagarna!

Tycker det verkar lite väl dumbekvämt att välja ett stall med box-stora hagar och fuktig stalluft för att slippa åka buss i 2*30 minuter när man ska dit... Särskilt om man tycker det är dyrt.

Att höet möglar på skullen i år är nog tyvärr något som skett på många ställen och inte bara på just detta stallet. Dålig, fuktig vinter.

Du kan ju tänka såhär istället:
Är inte 60 min bussresa värt för att hästen ska få det bättre?
Eftersom det uppenbarligen är mycket brister i stallet.
Jag skulle ju personligen i första hand välja det som var bäst för hästen helt klart!!

Sen tycker jag det är korkat av henne att höja priset på sommaren.
Vår beteskostnad är på 400:- eftersom vi tar hand om hästarna helt själva. På vintern kostar en box/spiltplats 6-800:-

Jag tror det är så att stallägaren enbart är ute efter att få så mkt pengar som möjligt.

Nja. De flesta jag stött på tänker lite mer realistiskt.

Dåligt stall/utbud = lite pengar
Bra stall/utbud = mycket pengar

Det är så man måste tänka i affärsvärlden, för det är det som lönar sig i längden.
Tyvärr verkar det inte vara så att stallägaren bryr sig så mkt om det.
Om det nu itne är så att hon har en högre stallhyra, för att kunna spara ihop pengar till att rusta upp stallet, det vet man ju aldrig.

Håller helt med. Man ser alltför många hästar i små hagar nu för tiden. De måste ju ha möjlighet att sträcka ut!

I övrigt så får du helt enkelt lägga de pengarna du nu lägger extra på hyran, på bussen istället. Så kostnaderna kanske blir i närheten av desamma om inte mer? Men som sagt. Hagarna verkar bedrövliga. Går det inte åtmindstone hyra sommarbete på det andra stället?

Nja. De flesta jag stött på tänker lite mer realistiskt.

Dåligt stall/utbud = lite pengar
Bra stall/utbud = mycket pengar

Det är så man måste tänka i affärsvärlden, för det är det som lönar sig i längden.

Så länge man har tillräckligt många inhysingar och inte allt för stor omsättning av hyresgäster har man nog inte helt orealistiskt pris ändå... Och om man nu har så hög hyra att ingen vill hyra in sin häst, då kanske det är just så stallägaren egentligen vill ha det...

Det är såhär att jag står i ett stall som ligger lite utanför stan. Vi har små, små hagar...ca: 8*8m, fint stall med stora boxar, ingen manege i närheten och en halvtaskig paddock (hästarna bara sjunker ner på vissa ställen när man rider), stallägaren fodrar morgon, lunch och kväll och tar ut och in hästarna, vi har en helg i månaden då vi sköter allt sånt. Vi kan inte köpa så mycket hö nu då det möglar på loftet...:crazy: vi har ingen stans att hänga våra blöta täcken och ventilationen är vädelös! det droppar fukt ifrån taket ibland...:eek:
Dom tar 1100Kr för det :confused:

Och till det som stör mig mest är att på sommaren får vi betala 250 extra!!!, för ett bete som knappt räcker...vi får stödfodra i mitten på juli och fram tills att dom kommer in för vintern.
Tycker ni att detta låter som att det är ok?
deras anledning är till att dom tar extra på sommaren är för att fixa hagarna....:cool: 1350kr/mån för att ha häst på sommaren och inget riktigt bete! :devil:

Ärligt talat tycker jag inte att det är dyrt..
Tänk på att det tar mkt tid att ta ut, in och fodra hästarna! Nu vet jag iofs inte hur många hästar det finns i ditt stall.
Vet inte heller vilken stad du bor men jag kan ju tala om vad det kostar att ha sin häst hos mig i tassemarken.

Ska man ha sin häst hos mig kostar det 750:-+moms/månad. Då ingår samma som hos dig.

Om stallägaren är näringsidkare så blir det inte mkt kvar när skattemyndigheten tagit sitt.
Det kostar massor med pengar att hålla ordning på stall och hagar.

Och det är upp till var och en att välja stallplats.

1100 är alldeles för billigt. ´Vad jag förstår så står stallägaren för servicen. Jag skulle aldrig sköta och fodra och släpa på andras hästar för 1100:- i månaden. Det är 36 kr om dagen som jag hellre skulle slippa för att slippa hästar och hästägare i mitt stall. Jag förstår inte varför hästägare tror att det är kul att ha gnälliga, snåla hästägare i sitt stall? Jag är glad att jag med eget stall har den friheten att säga nej till folk som tror att deras futtiga pengar gör att dom tror dom kan kräva och bli behandlade som en drottningar.
Jag träffar ofta folk som sagt upp alla sina hyresgäster och hyr ut sina boxar till kurser och clinicar. Det get mer pengar och mindre huvudvärk.

Det är mycket möjligt. Har inte jättekoll på hur det fungerar. Vet bara att man kan inte kan ta vilken hyra som helst. Sen har jag svårt att tänka mig att man ser hyra av stallplats och hyra av bostad som samma sak. Det var snarare en tankegång bara.

Mvh

Tora

Sen tycker jag det är korkat av henne att höja priset på sommaren.
Vår beteskostnad är på 400:- eftersom vi tar hand om hästarna helt själva. På vintern kostar en box/spiltplats 6-800:-

Jag tror det är så att stallägaren enbart är ute efter att få så mkt pengar som möjligt.

Så att sköta sommarhagar med stängsel, klippning, sådd, gödsling, elagregat osv kostar inget för stallägaren bara för att det rör sig om sommarhagar? Det är inte gratis med sommarbete. Och är det inte rätt att de som står där över sommaren som skall betala kalaset?

Är så trött på att läsa om snåla stallägare som bara vill tjäna stora pengar. Visst finns det sådana som bara vill ha in pengar utan att lägga ut ett öre. Men den största skaran är säkert vanliga hederliga näringsidkare som dessutom vill ha allting vitt utan några svarta pengar.

Att ha häst kostar stora summor pengar. Man kan inte kräva att stallägare skall subventionera ens hästägande.

Mvh

Tora

Så länge man har tillräckligt många inhysingar och inte allt för stor omsättning av hyresgäster har man nog inte helt orealistiskt pris ändå... Och om man nu har så hög hyra att ingen vill hyra in sin häst, då kanske det är just så stallägaren egentligen vill ha det...

Jag håller med. Det är marknaden som bestämmer stallhyran. Om en stallägare har fullt stall så är inte hyran för hög. Om hyresgästerna börjar flytta däremot måste man som stallägare fundera på vad som är fel.

Jag håller helt med. Det förväntas att stallägare ska jobba ideellt, folk tror att hö och stängsel är gratis och bara finns på plats utan arbete, liksom underhåll av hagar, marker och byggnader, snöskottning, sandning, underhåll av ridbana, etc etc.

Och det är inte förrän jag skaffade egen gård som jag PÅ RIKTIGT inser hur mycket saker egentligen kostar.

Om jag ska serva gnälliga inackorderingar så vill jag mer än "gå runt", jag vill ha ut i alla fall några kronor för mitt arbete - även efter att skatteverket tagit sitt. Om alternativet är att gå back - vilket jag definitivt skulle göra med en del av de priser som brukar dyka upp i såna här trådar - då har jag hellre tomma boxar och tar bara hand om mina egna hästar.

Det är fullständigt omöjligt att säga om priset är rätt eller inte, då vi inte vet var stallet ligger.
Mitt i en större stad så är det ju billigt.

Gårdar kostar ju så olika mycket vilket då också box-hyran gör.
Det är ju skillnad på att få en gård med 5 boxar för 350 000:- och för 3 500 000:-.

Varför skall man inte betala för bete?
Mark kostar, staket kostar, skötsel av hagar kostar.
Varför skall inte hästägaren betala?

Varför skall man inte betala för bete?
Mark kostar, staket kostar, skötsel av hagar kostar.
Varför skall inte hästägaren betala?
I vissa delar av landet är det rimligt att inte ta betalt för bete. På vår förra gård tex skulle det varit rimligt.

På gårdar med stora betesmarker och så höga miljövärden så att man får tilläggsbeloppet för betesmark i EU-stöden så kan man hamna på kanske 4000 kr/ha i bidrag. Kravet är att marken betas och det finns brist på betesdjur i området. Det finns djurägare som till och med vill ha betalt för att släppa ut sina gräsklippare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 854
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 366
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka