hur mycket får dom ta igentligen? *långt*

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare star moone shine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 5 103
Sv: hur mycket får dom ta igentligen? *långt*

Såklart man ska betala, det är ju lika mycket underhåll på stallet som hagarna (om man ska se det ur den synvinkeln)

MEn enligt mig, är det rimligt att sänka stallhyran på sommaren en viss del då stallägaren inte släpper in och ut hästar eller fodrar dem, SAMT att hö och halm inte används i samma utsträckning( om det nu från början ingick i stallhyran vill säga, annars kan priset gott stå kvar)

Jag betalar samma stallhyra året om, detta för att jag vill kunna stalla in min häst vid behov, men att betala mer på sommaren? aldrig!:eek:

Det låter inte som ett drömställe.

Med det du har beskrivit hade jag flyttat för länge sedan.

Men i det läget så får ju markägaren "betalt" i någon mening.
Här Stockholmstrakten så är det för trångt för sådant.
Och hos dig är nog marken för dyr.

MEn enligt mig, är det rimligt att sänka stallhyran på sommaren en viss del då stallägaren inte släpper in och ut hästar eller fodrar dem,
Beten sköter sig inte själva.
Det är en del arbete med hagar - faktiskt.

.....men att betala mer på sommaren? aldrig!:eek:
Det är ju frivilligt.
Vill man inte det så får man hitta ett annat stall med andra villkor.

Jag har kallhyror på boxar.
Och vill man ha bete så får man betala för det uppepå.

Men i det läget så får ju markägaren "betalt" i någon mening.
Här Stockholmstrakten så är det för trångt för sådant.
Och hos dig är nog marken för dyr.
Ja kostar räntan på marken upp mot 10 000kr/ha och år är det svårt med billigt sommarbete..:angel:

Ja jag kan ju inte veta hur det är i hela landet, men vårt stalls omkostnader är inte spec höga på sommaren.

bara en sån sak som att ni inte har bättre hagar gör att jag ALDRIG skulle ställa min häst där, om det så var gratis....

Ja jag kan ju inte veta hur det är i hela landet, men vårt stalls omkostnader är inte spec höga på sommaren.

(Jag tar mig friheten att göra ett våldsamt knapplån här)

Finns inga stall som är direkt gratis att driva under sommaren.

Fastighetsskatt, eventuella lån, arrenden m.m. skall betalas i samma utsträckning på sommaren som alla andra månader.

Sen tillkommer stängsling, konstgödning, betesputsning... och kostnader för alla maskiner som krävs för att kunna utföra detta på ett rationellt sätt.Att ta betalt för eget arbete är en sån lyx för stallägare och småbrukare så det behöver man knappast räkna med :smirk:

Eventuella EU-stöd är bara ett stöd, inget som man blir rik på.

Det är alls inget orimligt att ta samma eller t.o.m. HÖGRE stallhyra under sommaren även om hästarna går ute på bete.

(Jag tar mig friheten att göra ett våldsamt knapplån här)

Finns inga stall som är direkt gratis att driva under sommaren.

Fastighetsskatt, eventuella lån, arrenden m.m. skall betalas i samma utsträckning på sommaren som alla andra månader.
Om det är en "riktig" gård dvs en lantbruksfastighet slipper man ju fastighetsskatten. Men kaptialkostnaden glömmer ju många att vi stallägare skall betala. varken mark eller stängsel är billiga investeringar.

Eventuella EU-stöd är bara ett stöd, inget som man blir rik på.
Det beror ju på var man bor och vilken mark man har. Har man inte fina naturbeten så räcker inte pengarna långt det är sant. Har man tur täcker EU-stöden stängselkostnaden men inte mycket mer.

Det är alls inget orimligt att ta samma eller t.o.m. HÖGRE stallhyra under sommaren även om hästarna går ute på bete.
Ja jag skulle nästan behöva göra det med tanke på de i mitt tycke vansinniga markpriserna här.

Men egentligen är det marknaden som styr. Man måste anpassa sig till vad andra tar runt omkring. Oavsett vilka ostnader jag har kan jag inte ta mer betalt än vad folk vill betala.

Såklart man ska betala, det är ju lika mycket underhåll på stallet som hagarna (om man ska se det ur den synvinkeln)

MEn enligt mig, är det rimligt att sänka stallhyran på sommaren en viss del då stallägaren inte släpper in och ut hästar eller fodrar dem, SAMT att hö och halm inte används i samma utsträckning( om det nu från början ingick i stallhyran vill säga, annars kan priset gott stå kvar)

Jag betalar samma stallhyra året om, detta för att jag vill kunna stalla in min häst vid behov, men att betala mer på sommaren? aldrig!:eek:

Vissa har som sagt helt missat att det finns den varianten där stallägaren slår ut hela summan jämt över hela året istället för att ta ett högre belopp under 10 månader och ett lägre över 2 månader. Jag själv föredrar att slå ut summan jämt över hela året. Dels så blir det inte så mycket att betala de andra månaderna dels så ger det en jämnare inkomst.

De som klagar över vad det kostar har aldrig haft det ekonomiska ansvaret för en gård. Allternativ aldrig lagt ner den tid och pengar som igentligen behövs för att sköta en ridanläggning.

Härom veckan så lagade jag våran harv och bara det lilla som skulle lagas gick på över 500kr. Sen är det så att inhysningar är fruktansvärt duktiga på att göra sönder grepar, skottkärror, staket och massvis med diverse andra prylar och saker. Jag vill i alla fall hålla en viss standard. Bara att grusa hagarna (tack och lov att vi gjorde det i somras) hästarna skall gå i när det är som värst lerigast kostade över 80 000 kr. Inget är gratis när det kommer till hästar. Dessutom vill jag som hederlig människa ha allting vitt.

Så antingen väljer man att stå hos en seriös näringsidkare som puttas betena, harvar ridbana, saltar ridbanan, grusar där det behövs och massvis med andra saker och betalar för detta eller så får man stå någon annanstans.

När alla hästägare har gått hem för dagen i stallet så brukar jag ha kvar:

harvning av paddocken
städa undan
laga sådant som har gått sönder under dagen
salta (om det behövs)
och massvis av hundra andra saker som skall göras. För en sak är säker "arbetet tar aldrig slut, det finns alltid något som borde göras".

Mvh

Tora

Tillgång och efterfrågan styr vilket pris man kan ta som stallvärd! Varför står du kvar om du inte är nöjd med vad du får för pengarna??

//FPL

Jag förstår faktiskt varför priset höjs på sommaren! Ett bete måste ju underhållas och det är inte gratis - dessutom har man ju som hästägare minskade foderkostnader på sommaren. Visst - en arbetande häst behöver kanske kraftfoder upptill men hökostnaden slipper man ju. Jag tycker nog tvärtom att fler stallägare borde höja hyran på sommaren för då ingår ju plötsligt en hel del foder i hyran - vilket det inte gör på vintern.

jag har koll på det ja, då min far har varit kassör för klubben ett antal år.

*Vild trådkapning*
TomasN, nu tycker jag att du är orättvis - hon uttalar sig om ett ställe och som anhörig till del av styrelsen som drev detta. Vita har redan försvarat sig och förklarat hur hon hade insyn.

Det som är en av höjdaraspekterna på forum som detta är att vi kan kombinera egen erfarenhet med andras. Man kanske t.o.m. lär sig något! (Jag lär mig mycket av dig, Jadiza, Welsh, I_U...)

Till TS - inget är för dyrt, så länge som det finns någon som är villig att betala.

kl

jag tycker inte det är direkt dyrt.
Är det ngn som tvingar dig att ha hästen där, passar det inte är det väl bara att flytta.
Att du inte vill åka buss en halvtimme är ju en löjlig anledning om det nu är så himla dåligt.

jag har koll på det ja, då min far har varit kassör för klubben ett antal år.

Är det på "klubben" som du har hästen inhyrd?
Så att "Klubben" är din stallägare?
"Klubben" kan ju vilja ha in pengar till sin verksamhet.
Om den har ett bra kontrakt på sin anläggning så skall ju det komma alla i klubben till godo, inte bara privathästägarna.
Då så är det ju klubbens sak att bestämma hyran.

Men om det är en annan privatperson så är det ju inte säkert att den ekonomin ser likadan ut.
Man kan inte jämföra en klubb med ett privatstall.

Jag har både på en ridskola och i ett privatstall.
Stallhyran på ridskolan är något högre.

Men stallhyran är ändå låg på ridskolan (tycker jag) med tanke på att de har ett stort lån de betalar av varje månad.
Jag kan inte förklara allt om ekonomin, men jag tror inte det är så stor skillnad på ett privatstall och en ridskola i detta sammanhang.
En ridskola är ju dessutom "dyrare i drift" än ett rent privatstall.
(det är då en liten ridskola med såpass några elever så det inte skulle gå ihop utan privathästar.)

Ja självklart! :smirk:

(som någon skrev så handlade om där MIN häst står.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 854
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 366
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka