Hur mycket hö?

Heulwen

Trådstartare
Detta är ju högst individuellt vet jag, både beroende på vilken häst man har och hur bra pris man får på höet.
Men en arab/halvblods korsning, sto, 1,58 cm på 7 år. Rids i skogen, hoppas och rids i dressyr lite varje vecka, inget extraordinära prestationer med andra ord.
Hur mycket skulle höet kosta per månad? (detta är i sthlmsområdet.)
Kanske bara att någon kan ge ett minimipris och ett maximipris så jag får någon ledtråd hur mkt det rör sig om. :)
Att lägga 500:- kr på kraftfodret varje månad till denna häst, är det ett normalt pris?

Förstår mycket väl att detta kanske är lite för ospecifikt, men jag chansar och lägger ut den här tråden ändå. :p
 
Sv: Hur mycket hö?

Skaffa ett bra hö/hösilage med en kvot på 6-8 så slipper du lägga en krona på kraftfoder och då kan du kanske lägga... 2-3kr/kg på grovfodret. om du då ger 10-12kg/dag så hamnar du på ungefär tusenlappen i månaden i foder, men då har du som sagt skurit bort kostnad för kraftfodret så det är ju ändå inte så dyrt. Hittar du billigare foder MED analys och bra värden (finns kanske att få för under 2 kr/kg också, även om det är svårare att få tag på i Sthlms-området) så är det ju bara en bonus.

Är din häst svårfödd så vill du ha ett foder med höga energivärden (MJ) och är det tvärtom så vill du ha låga värden. Men kvoten (smrp delat med energi) ska oavsett ligga mellan 6 och 8.

Lycka till!
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan ..så var det dags för en ny häst. Har tittat i ca. 3 veckor i prisklassen 25-40 000 kr på hästar utan någon speciell stam. Hittills har...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
23 649
Senast: kopparberg
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 012
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp