Bukefalos 28 år!

Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

kl

Ett sista inlägg för att avsluta denna tråd. Det jag har märkt är att billiga hästar runt 30 000 kr utannonserade är ofta inte helt ok. Just nu verkar den allmänna synen vara att detta är ett billigt pris. Och annonserar ut till det gör man bara hästar som inte helt ok.

Med det är inte sagt att inte många friska hästar säljs till det priset. Jag har lagt ut annonser överallt själv där jag frågat efter frisk och sund häst, utan speciellt härstamning till detta pris. Jag har blivit översvämmad med mail. Det handlar då om friska hästar med god stam som länge varit till salu till ett mycket högre pris. Så jag är benägen att hålla med CK, att hon först satt ett överpris på sin häst och därmed inte fått några telefonsamtal.

I morgon får jag hem ett femårigt fullblod, med helt ok stam, riden och vad det verkar trevlig, på prov i två veckor först. Den var annonserad ut till 30 + moms och det nu överenskomna priset är 25 inkl moms. Ägaren gör sig t.o.m. besväret att köra hem hästen till mig. Så på senare tid har mitt bekymmer snarare varit att försöka sålla ut de hästar som verkar bäst. Och den ägare som var mest företagssam och servade mig var också den som fick sin häst "såld" (vad vi tror).

Så till ni köpare. De är en "buyers market out there" det är bara det att ingen har begripit det. Säljare märker de först när det nästan är försent och köpare undrar vad det är för fel på den hästen som priset bara sänks och sänks på. Så shoppa loss köpare och annonsera själva.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

..så var det dags för en ny häst. Har tittat i ca. 3 veckor i prisklassen 25-40 000 kr på hästar utan någon speciell stam. Hittills har jag tittat på åtta hästar och av dessa har sex stycken haft problem.

1. Fullblodsvalack 6 år. Trög och ovillig att fatta galopp.
2. Fullblodssto 6 år: vanvårdad som föl, platta och vanvårdade hovar. Öm rygg och visades sedan gångarterna i en ströad lösdrift. Den sparkade bakut åt mig och sprang runt i panik.
3. Halvblod 6 år: även här vanvårdade hovar. Ovillig fatta höger galopp och oren på liten volt i trav.
4. Korsningsto 3 år: fräsch kanske. Sparkade åt alla som kom nära hennes bakdel. Longerad bockar och sparkar. Riden ok.
5. Korsningssto 6 år, riden i några månader. Ej skodd på två månader visades i stenig paddock, med TRE lövtunna skor.
6. Korsningsto 3 år. Sårskorpa ena bakbenet, som den haft hela vintern. Ej tillkallat vet ännu. Nära tvågradig hälta.
7. Halvblod 4 år, oriden. Fräsch, trevlig och fin.
8. Anglo 6 år. Fräsch och riden.

Och det var inte de sista av dessa hästarna som hade det högsta salupriset. Ett par hade samma och högre pris än dem.

Inga av dessa problem kom fram i telefonsamtalen och jag tyckte att jag hade lärt mig att fråga mer och mer.

Men inte skall man behöva fråga om hästen varit vanvårdad i sitt liv, när den senast blev skodd, om den är halt? Det tycker jag är ohyfsade frågor att ställa. En av dem jag tänkt titta på lät ägaren mig veta i förväg att den inte var helt fräsch just nu och att det därmed inte var lönt för mig att komma.

Är det så att folk chansar på att köparen inget skall märka, eller har de faktiskt ingen aning om sina hästars status?

Är det fler än jag som råkar ut för dylika saker när ni tittar på hästar?

Hälsning Maja

Jag tycker INTE att man ska behöva fråga om saker som 'är hästen skodd?' osv.
Om hästen inte är skodd och är ömfotad så det är lönlöst att provrida, då ska säljaren upllysa om det!
Om hästen varit vanvårdad tycker jag det är självklart att man upplyser om det, eller i alla fall talar om att den är lite speciell!
Om hästen är halt ska en inte visas alls!! (det kan ju vara en hälota som kommit efter de ridit sist så säljaren inte vet ngt, men gör dendet, upplys om det!)

Sedan tycker jag att de flesta i detta land helt har tappat uppfattningen om värdet på sina hästar. 3-åringar som inte är ridna för 100 000:-?? För att den ska vara värd det ska den ha dubbeldiplom och ha helt korrekt exteriör!
Ska man behöva betala 60-80 000 för att få en frisk och indriden häst?

Jag tycker att folk helt har tappat greppet om priser på hästar, och jag vet inte vem det gynnar..
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Ska man behöva betala 60-80 000 för att få en frisk och indriden häst?

Jag tycker att folk helt har tappat greppet om priser på hästar, och jag vet inte vem det gynnar..

Varför inte? Hur skall man annars få seriösa människor som satsar på att föda upp bra individer? De kan inte sponsra oss hur mycket som helst. Självklart skall de inte gå med förlust.

Gård kostar att hålla, hästen äter massa mat under uppväxttiden. De måste skötas och utbildas. Inte kan vi som vill köpa häst begära att de skall göra detta med en förlust. Även med en mycket låg timpeng på arbete tror jag att en riden häst är en förlustaffär om den säljs för 60 000 kr.

Men visst även jag vill betala lite och få mycket, men jag inser att när jag gör det måste någon sponsrat mig :-)

Jag har inte häst för att tjäna pengar och tycker att det är ok att inte se hästens driftskostnader som del av hästens pris. Men våra uppfödare som är villiga att ge oss alla bra hästar måste ju göra det.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Varför inte? Hur skall man annars få seriösa människor som satsar på att föda upp bra individer? De kan inte sponsra oss hur mycket som helst. Självklart skall de inte gå med förlust.

Gård kostar att hålla, hästen äter massa mat under uppväxttiden. De måste skötas och utbildas. Inte kan vi som vill köpa häst begära att de skall göra detta med en förlust. Även med en mycket låg timpeng på arbete tror jag att en riden häst är en förlustaffär om den säljs för 60 000 kr.

Men visst även jag vill betala lite och få mycket, men jag inser att när jag gör det måste någon sponsrat mig :-)

Jag har inte häst för att tjäna pengar och tycker att det är ok att inte se hästens driftskostnader som del av hästens pris. Men våra uppfödare som är villiga att ge oss alla bra hästar måste ju göra det.

Det är inte en fråga om vad uppfödare bör få för sina hästar för att det hela skall gå runt, utan vad marknaden är beredd att betala. Man kan tycka vad man vill om det. Det verkar vara köparens marknad just nu.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Självklart vill ju uppfödaren få betalt för sin uppfödning så den inte går back. Och givetvis har du rätt i att det kostar mkt att föda upp en häst. Och ska den sedan även ridas in, då kostar ju det också, antingen i egen avsatt tid eller att uppfödaren lejer bort inridningen.

Men ändå så är det ju köparna som bestämmer priset! För jag kan med handen på hjärtat säga att om jag hittar två likvärdiga låt oss säga 2-åringar, då köper jag ju den som är billigast! Även om jag då väljer den hobbyuppfödda hästen vars ägare inte behöver ha ngn "lön" för uppfödandet. Jag är tyvärr inte så nobel så jag betalar "yrkesuppfödarens" högre pris om jag inte måste!

Likaså så verkar ju importer ligga lägre i pris. Och nu talar jag inte om trasiga hästar eller hästar i prisklass slaktvärde, nu talar jag om hästar som i hoppning går i allafall 1,30.
Jag köpte min häst i ett handelsstall med i stort sett enbart importhästar. De var samtliga tävlade, besiktigade med röntgen, väl hanterade och skötta och visades proffsigt. Hästen jag köpte har massor med vinster och placeringar tom 1,20 och har startat 1,30. Knappt kap för att gå 1,30 med mig, men dock med skickligare ryttare. Den kostade 15.000:- mer än en annan svenskfödd häst jag provred, en 6-åring, startad kvalitets med dåliga poäng och riden ca ett halvår, relativt ohanterad och helt ur kondition, ej besiktigad och röntgad där uppfödaren ägde hästen.
Fö så kostade de dyraste hästarna i handelsstallet där jag köpte min häst dryga 100.000, och då hade de tävlat med resultat. Att jämföra med svenska hästar i samma prisklass som ofta inte startat ngt alls alternativt ngn enstaka 1,00 clearround.

Så tyvärr kvittar det att det är dyrt att föda upp hästar i Sverige, finns det billigare minst lika bra alternativ tar köparna det!
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

hahaha underbar jämförelse :rofl: (med fotbolls/hockey-spelare)

En enda sak jag funderat på när jag läst inlägg här är denna petighet med mankhöjd? Visserligen kanske folk överdrivit lite? men vad skulle 160 mot 164 göra för skillnad??? Det kanske är så att alla inte vet exakt vart man mäter manken och att det därför skiljer några cm mellan de olika personer som mäter, bara en tanke...

Jag är rätt glad att jag inte läste denna tråd innan jag köpte min häst för man blir ju mörkrädd av att läsa vad för slags konstigheter folk råkat ut för ;)

Jag skulle egentligen inte ens köpa häst försen möjligen om många många år när tid och pengar inte längre var något problem ;) men titt som tätt har man ju ändå kollat annonser genom åren, just denna dag råkade bilden på drömhästen poppa upp framför ögonen och det var faktiskt den första annonsen jag ens har ringt på i hela mitt liv ;) Dagen efter var jag på väg från stockholm ner till göteborg för att titta på hästen, utan hjälp och utan att veta vad jag skulle kolla extra noga efter och dessutom hade jag inte direkt ridit speciellt mycket de senaste ca 10 åren...

När jag väl kom fram var hästen precis så söt och gosig som jag hade tänkt mig, ridningen gick väl sådär men berodde nog mycket på mig också ;) Blev tillochmed erbjuden att sova över för att rida även nästa dag, vilket jag gjorde och hann därför umgås med hästen mycket och även ägarna. Dagen efter red vi ut och allt funkade toppenbra och sedan skrev vi köpekontrakt. Hade inte en tanke på att man kunde blivit lurad och besviken när man väl kommit fram eller att ägarna skulle ha undanhållit något! Visserligen skrevs kontraktet utifrån att besiktning skulle gå igenom (vilket den gjorde) men vad vet jag, vad som helst hade ju kunnat gå fel med en så okunnig hästköpare som mig så nu i efterhand inser jag nog att jag är väldigt lyckligt lottad ;)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

En enda sak jag funderat på när jag läst inlägg här är denna petighet med mankhöjd? Visserligen kanske folk överdrivit lite? men vad skulle 160 mot 164 göra för skillnad??? Det kanske är så att alla inte vet exakt vart man mäter manken och att det därför skiljer några cm mellan de olika personer som mäter, bara en tanke...


Om man köper ponny känns det ju rätt viktigt (speciellt D-ponny som helst ska hålla sig på ponnymått... :)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Lycka till med hästen på prov :) Själv prutade jag glatt ner min tilltänkta från 75 till 65 fast hon var super på alla sätt men nu byts hon ut mot den jag tänkte först titta på men som hann bli såld för han kom tillbaka ;) Flickan skulle övergåt ill storhäst och köper en 4 åring på 170+ som inte påbörjat galopp ;) Där var säljaren ärlig men köparen tog vatten över huvudet totalt men till min lycka för min svarta springare jag ville ha blir min :D

Och jag letade i 1 år innan jag hittade honom och fått blunda för mycket konstigheter i jakten på häst. Och har kollat de flesta prisklasserna! Och trodde jag förlorade mr perfect på mållinjen men han vände och kom tillbaka till mig :D
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Och jag är en sådan som inte gärna skulle sälja till ngn som inte har tränings OCH tävlingsambitioner. För generellt så har jag genom åren sett att de hästägare som inte vill träna för tävling de som jag anser inte tar hand om sin häst så bra som jag kräver för att kalla det bra hästliv. Det spars pengar på utrustning så hästen går med utrustning som inte passar, det spars på foderkvalitén, "det är inte så noga" osv, osv, osv. Undantag har jag givetvis sett, men de är tyvärr sällsynta!

Däremot har i stort sett alla tävlingsryttare jag träffat haft välskötta, glada och friska hästar.

Oj då synd att du har den uppfattningen, i det stallet jag står är alla väldigt mån om sina hästar samt rätt utrustning (speciellt sadel som passar, kostar tyvärr därefter men egentligen har man ju inget val, om sadeln inte sitter bra blir ju inte ridningen bra heller och hästen håller inte lika länge och kostar bara massa andra extra pengar istället...) och ingen har några direkta tränings/tävlings-ambitioner! Jag hoppas och tror att det måste finnas många "vanliga" hästägare där hästen prioriteras minst lika bra som hos oss, annars får jag väl kalla mig för det där sällsynta undantaget då ;)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jo det hänger jag med på, min fundering var mest riktad till följande inlägg, därav jämförelsen just 160-164:

""Ringde på annonsen och frågade hur hög hon var (vill ha 1.50-1.60 max). Ägaren sa att hon var 1.58 ungefär, absolut inte över 1.60.
Hittade hästen på ägarens hemsida, där var hon utannonserad som 1.64.""

""T ex letar jag efter en 1.50-1.60-häst så vill jag ju inte åka och titta på en 1.64-häst som jag vet kommer kännas för stor för mig.""

Ville väl mest få fram att alla kanske inte vet exakt vart man ska mäta den korrekta mankhöjden... Vad gäller ponny är det ju såklart lite skillnad ;)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

var o tittade på "lovande unghäst hoppämne för framtiden"- som det stod i annonsen, kan ju säga att dessa människor vart de mest oseriösa man kan tänka sig, hästen var i allmänt dåligt skick, stackars häst var nog inte borstad på bra länge, nystade med benen hovarna var nog inte verkade senaste året. hästen såg ut som ett gammalt avdankat travarsto och allmänt deprimerad och bara 6år om nu detta stämde de villa ha 40 000 för denna häst. det enda jag sa innan jag åkte därifrån var hur fan kan ni överhuvudtaget annonsera om en sån här häst, ni borde skämmas. så det finns ju rötägg tyvärr
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Åkte 30 mil för att titta på en häst en gång. Försökte verkligen kolla innan om den var OK via telefon. Upplyste också om att jag tyckte det var lång väg och att det var viktigt för mig att hästen verkligen höll måttet. Möttes av en jättetrevlig Mamma och dotter med en häst som hade så ont (nånstans.. ryggen, ben, vet ej var) att den nästan gick ner i spagat. Gick inte att ens ta i tygeln utan att hästen nästan gick i vädret. Tråkig upplevelse!!! Tyvärr säkert inte pga något annat än ren okunnighet från ägaren. Svårt att köpa häst, särskilt när man hamnar i de prisklasserna du nämner!
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

På en häst märks centrimetrana mkt, eller iag storleken en häst som är högre blir även lite längre och kanske bredare. detta är ifs helt klart beroende på raserna.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

*KL*

Jag kollar mycket på storleken. Under 165 kan jag inte ens titta på. Under 170 bör de vara grova och över 170 går smäckra bra. Annars sitter jag som en kratta och kan inte rida bra eller sitta stadigt :( Känns som jag sitter på en shettis då och benen dinglar vid hästens knän ;) *nackdel som lång*
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

I det här fallet blir jag mer än gärna överbevisad!
Härligt att höra att du och dina kompisar är så noggranna med era hästar! :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 705
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 216
Senast: AbCdE
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Börja rida
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp