Bukefalos 28 år!

Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

De diverse småsår som hon nämnt var ett överben, mindre än en halv stenkula, som sitter helt ofarligt på skenan bak.
Orutinerat att tro att den skulle vara farlig.
Möjligt också att hästen hade en mindre fläck mugg.



Men om jag rider in en häst, och den uppför sig exemplariskt 20 ggr.
Sen kommer en spekulant och slår foten i korset på hästen, är det nåt JAG då ska be om ursäkt för?

Jag förstår dig helt!
Jag har varit med och såld unghästar eller mindre utbildade hästar vid ett otal tillfällen.
Bara för att hästen är inriden betyder det inte att man kan bete sig hursomhelst med den!
Många överskattar helt klart sin egen rid/hästförmåga. Det handlar då inte om att personen kanske kan rida godkända LA-progam i dressyr på ridskolehäst. Utan för mig är det känslan och hästvettet. Man kan inte göra hursom med hästar, framförallt inte med unga djur.
Jag vill inte ha för många som provrider mina hästar, de kan förstöra en häst så otroligt snabbt.

För att också belysa frågan om "skadefri" så får man kanske tänka lite på vad man väger in i det begreppet.
För mig är det att hästen aldrig varit allvarligt skadad. Dvs inga senskador, problem med kotor, rygg osv.
Småsår som mugg eller bett som de fått i hagen eller kanske en hovböld anser jag inte är att ha en skadad häst. Självklart visar jag inte en häst som är halt av hovböld eller har ett sår i sadelstaden. Har den däremot ett litet sår på hals, rumpa etc som inte påverkar hästen så visst tusan kan man visa och provrida den!
I så fall är nog mina alltid skadade :angel: Det är nog ganska få som kan säga att deras hästar aldrig haft ett skrapsår eller liknande om hästarna går ute i hagen med kompisar större delen av dygnet.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Oj,du måste verkligen haft otur som drabbats utav så många idioter!

Själv kan jag bara erinra mej en katastrofhäst jag varit iväg o kollat på,
6-årigt d-ponnysto som skulle vara väl grundutbildat och mkt fin att rida...
Jovisst,hästen var fastvuxen i marken med ryttare på ryggen och gick inte att rubba.
Kröp sedan fram att hästen tidigare(obs.Tidigare) haft fång.

Detta var en försommar och hon hade haft hästen ett knappt år men hon visste ju iaf. att hästen inte skulle ha mer problem med fång längre.:cool:

En till: Tittade på en häst att ta på foder idag. Ägaren ville ha den tävlad. Tänkte varför inte, då det är så svårt att hitta en saluhäst. Hästen var inte skodd på flera månader, hade ett sadelläge jag aldrig sett maken till. En enorm manke.

Jag bad ägaren lägga på sadel, för att få se om det ens var möjligt att lägga sadel på hästen. Mycket riktigt djupaste delan av sadeln blev bakvalvet. Jag satte handen prick där och tryckte lätt och hästen vek sig under min hand.

Inte den minsta tillstymmelse till muskel i sadelläget. Stackars, stackars häst. Nästa presumtiva fodervärd hoppas jag inte är blind. Borde sagt till ägaren "Strömsholm nästa". Jösses vad ledsen en blir. Jag hade väl aldrig anat hur illa ställt det är i hästsverige. Nu tror jag på krav på regelbundna inspektioner av vet för alla hästar i vårt land.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Hrmm... vad hemskt!! :eek:
Fast nu förstår jag ju bättre varför jag fick sålt min blanka, glada, 5-åriga fullblodsvalack - med välskötta hovar för 25' utan att de ens prutade och på 2 dagar... :)

Samma erfarenhet som jag då, när jag sålt hästar. För välmående och för billigt. ;) Men å andra sidan har jag då fått bra köpare med.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Det är ju inte så kul att inget av detta omnämns redan i telefon samtalet, nästa gång du ringer på en annons så fråga allt....
Om det sedan visat sig att säljaren sutttit och ljugit dig rakt i ansiktet hade jag talat om det med besked när jag är och tittar på hästen.
sedan är det ju tyvärr att för dom pengarna du hade tänkt lägga ut får man inte mycket häst för i dessa dagar.
När någon säljer vill dom ha så mycket som möjligt och när dom ska köpa är det ju tvärtom, så är det ju med allt hela tiden.
Så många säljare lever kanske i en egen liten drömvärld och målar upp hästen som något helt fantastiskt.....:crazy:
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag är intresserad av vad det stått i annonserna när ni varit och kikat på dessa vrak till hästar?
Har det låtit som kalashästar eller skulle man kunna utläsa nåt annat mellan raderna?
Vissa hästar som tävlat högt upp och så borde ju inte ha problem med utbildningen iaf.


Jag är fortfarande intresserad av vad annonserna sagt???
Vad var det som inte stämde - var det NÅNTING som stämde?
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Min uppfattning är att under 40 000 kr är en relativt låg prisklass. Det man får är väl Travare, övriga "udda" raser typ kallblod, halvblodsföl med medioker stam, äldre hästar, hästar som gjort mkt lite för sin ålder eller skadade hästar.

Inget fel att köpa något av ovanstående, men vad jag menar är just att man inte kan ha några högre krav på utbildning i den prisklassen.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag håller med dig om att man inte kan förvänta sig någon högre utbildning, i alla fall inte om det inte är en häst som är uppåt 15-20 år. Däremot tycker jag att det inte är för mycket begärt att det säljaren skriver och säger om hästens utbildning ska stämma med verkligheten.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Döh??:confused: jag skulle iaf inte vilja köpa en häst med orent böjprov, men jag kanska lite petig?

Min ena ponny böjprövades när han var i 15 års åldern pga av att han ev skulle ut på foder. Orent.

Kan tilläggas att denna häst varit halt endast 3 ggr i sitt långa liv ( förutom när han i 25 årsåldern fick åldersrelaterad fång).

Det var när han som föl fick blodförgiftning i ett bakben pga ett småsår i rötmånaden.

Samt 2 ggr i vuxen ålder pga hovböld.

Han gick oskodd i större delen av livet och reds mycket i varierande terräng och mest av en kort vuxen ryttare. ( mellanstor c-ponny).

Så att en häst blir oren vid ett böjprov behöver inte betyda problem. Min welsh ponny hade järnfysik och blev 27 1/2 år gammal.

/KT
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Min uppfattning är att under 40 000 kr är en relativt låg prisklass. Det man får är väl Travare, övriga "udda" raser typ kallblod, halvblodsföl med medioker stam, äldre hästar, hästar som gjort mkt lite för sin ålder eller skadade hästar.

Inget fel att köpa något av ovanstående, men vad jag menar är just att man inte kan ha några högre krav på utbildning i den prisklassen.

konstigt igentligen... när man köper hund rynkar man lite på näsan om den kostar 12-15 tusen, men med häst kan de kosta många ggr mer utan att nån tycker att det är konstigt på nåt sätt ;)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Lite skillnad i utgifter att ta fram en valp och ett föl? Kostar lite mer/månad att hålla en vuxen häst som dessutom ska utbildas än vad det kostar att hålla hund. :angel:
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag är fortfarande intresserad av vad annonserna sagt???
Vad var det som inte stämde - var det NÅNTING som stämde?

Ja, du. Nu har det hunnit bli många annonser, många telefonsamtal och många hästar jag tittat på. Så det var väldigt spritt vad det stod i annonserna. Givetvis stod det inget om misskötta hovar och ryggsmärtor. Det var allt från väldigt korta annonser med ålder och stam till där allt fanns med, med beskrivning av utbildninggrad osv.

En häst beskrevs som grundriden och tränad i hoppning, även terränghinder - en korsning så att priset var lågt var inget märkligt. Det visade sig att den hade ridits lika länge som senaste skoningperioden - två månader och den var redan sex år.

Jag tycker mig märka att samma ort där dyker upp annonser med nya hästar med samma utbildningsgrad (antagligen riden några månader på samma anläggning) och inköpta billigt och säljs relativt billigt.

Men de flesta annonser tror jag helt enkelt handlar om hästar som varit igång, sedan har ägaren tröttnat. Slarvat med skötsel och beskriver hästen som den en gång var och faktiskt inte ens kollat upp dagens status på hästen. Eller t.o.m. många fall där man haft problem med ryggsmärtor och hältor och därför också tröttnat. Förskönar hästen när man säljer och hoppas att ingen skall märka. Men det är många hästar som inte mår bra alls, därute. Så illa trodde jag faktiskt inte det var.

Sedan kan ju flertalet här rynka på näsan åt min prisklass och tycka att jag får skylla mig själv när jag inte vill lägga mer pengar. Och det får de väl göra om det roar dem. Jag har nu förstått det här med "hästhandleri".

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag förstår dig helt!
Bara för att hästen är inriden betyder det inte att man kan bete sig hursomhelst med den!
Många överskattar helt klart sin egen rid/hästförmåga. Det handlar då inte om att personen kanske kan rida godkända LA-progam i dressyr på ridskolehäst. Utan för mig är det känslan och hästvettet. Man kan inte göra hursom med hästar, framförallt inte med unga djur.
Jag vill inte ha för många som provrider mina hästar, de kan förstöra en häst så otroligt snabbt.

För mig är det att hästen aldrig varit allvarligt skadad. Dvs inga senskador, problem med kotor, rygg osv.
Småsår som mugg eller bett som de fått i hagen eller kanske en hovböld anser jag inte är att ha en skadad häst. .

:bow:Mycket bra skrivet, tycker jag!
Jag har samma uppfattning. En annan lustig sak är ju med spekulanter som söker unghästar.
Köparna frågar mycket om vad den kan, de vill att den ska kunna hoppa bana, den ska ha vissa rörelser påbörjade. MEN den ska inte vara mycket riden. Hur får man det att gå ihop?:confused:

En annan tjej som ringde häromdagen på en fyraåring fick några filmer (hästen är kalasfin), hon kom och provred och allt gick toppen. Sen svarar hon att hon inte har kapacitet nog att avgöra om den kan gå långt eller inte...Jag frågar om hon inte har någon tränare att rådfråga och visa filmerna för. Hon svarar nej. Då frågar jag hur hon själv tänkt komma så långt?:angel:
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Ja, du. Nu har det hunnit bli många annonser, många telefonsamtal och många hästar jag tittat på. Så det var väldigt spritt vad det stod i annonserna. Givetvis stod det inget om misskötta hovar och ryggsmärtor. Det var allt från väldigt korta annonser med ålder och stam till där allt fanns med, med beskrivning av utbildninggrad osv.

En häst beskrevs som grundriden och tränad i hoppning, även terränghinder - en korsning så att priset var lågt var inget märkligt. Det visade sig att den hade ridits lika länge som senaste skoningperioden - två månader och den var redan sex år.

Jag tycker mig märka att samma ort där dyker upp annonser med nya hästar med samma utbildningsgrad (antagligen riden några månader på samma anläggning) och inköpta billigt och säljs relativt billigt.

Men de flesta annonser tror jag helt enkelt handlar om hästar som varit igång, sedan har ägaren tröttnat. Slarvat med skötsel och beskriver hästen som den en gång var och faktiskt inte ens kollat upp dagens status på hästen. Eller t.o.m. många fall där man haft problem med ryggsmärtor och hältor och därför också tröttnat. Förskönar hästen när man säljer och hoppas att ingen skall märka. Men det är många hästar som inte mår bra alls, därute. Så illa trodde jag faktiskt inte det var.

Sedan kan ju flertalet här rynka på näsan åt min prisklass och tycka att jag får skylla mig själv när jag inte vill lägga mer pengar. Och det får de väl göra om det roar dem. Jag har nu förstått det här med "hästhandleri".

Hälsning Maja

För att fortsätta det jag skrev. Har varit i mailkontakt med ägaren till en häst som skall säljas. De kontaktade mig på min annons. Efter några maila hit och dit, kom fram att hästen verkar ha allvarliga ryggproblem. Omöjligt hitta sadel, protester från hästen i form av bakutsparkar och liknande.

Idag mailade ägaren mig och sa att de tänkte följa min rekommendation att ta hästen till klinik för ryggundersökning. Idag la de även ut en annons på hästen, där inga ryggproblem nämns. Det är bara stam och utbildningsgrad, som om hästen är fullt brukbar. Kan ju alltid hoppas att annonsen las ut innan de läste mitt mail och svarade mig.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag hörde en gång ett underbart försäljningsargument för en häst som inte var inriden alls (ca 10 år): "men hon är ju inte felriden i alla fall!"
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Såna människor ska ju inte ha häst :mad: så på det sättet är det ju bra att de säljer. Hoppas de kommer till bra människor bara...
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

För att fortsätta det jag skrev. Har varit i mailkontakt med ägaren till en häst som skall säljas. De kontaktade mig på min annons. Efter några maila hit och dit, kom fram att hästen verkar ha allvarliga ryggproblem. Omöjligt hitta sadel, protester från hästen i form av bakutsparkar och liknande.

Idag mailade ägaren mig och sa att de tänkte följa min rekommendation att ta hästen till klinik för ryggundersökning. Idag la de även ut en annons på hästen, där inga ryggproblem nämns. Det är bara stam och utbildningsgrad, som om hästen är fullt brukbar. Kan ju alltid hoppas att annonsen las ut innan de läste mitt mail och svarade mig.

Hälsning Maja

Nu var jag kanske orättvis, för vid närmare anblick på annonsen så sägs det att den säljes till avel.

Maja igen
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

faktum är att jag hellre köper en häst som är väldigt ohanterad än en som är väldigt felhanterad... lite beroende på ålder förstås... men ni fattar ;)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Japp, håller med!
Samma sak i ridningen anser jag, å andra sidan är jag lite för lat/feg för att skaffa unghäst, men kan man få en som inte är så utbildad men BRA riden på så vis att den inte har en massa ovanor att lära om så skulle jag hundra gånger hellre välja det än t ex en häst som lägger ett halvt ton i handen, lärt sig att komma undan med att skena/stegra sig/bocka i tid och otid o dylikt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 705
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 216
Senast: AbCdE
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp