Bukefalos 28 år!

Eländigt att titta på saluhästar....

S

Stopek

..så var det dags för en ny häst. Har tittat i ca. 3 veckor i prisklassen 25-40 000 kr på hästar utan någon speciell stam. Hittills har jag tittat på åtta hästar och av dessa har sex stycken haft problem.

1. Fullblodsvalack 6 år. Trög och ovillig att fatta galopp.
2. Fullblodssto 6 år: vanvårdad som föl, platta och vanvårdade hovar. Öm rygg och visades sedan gångarterna i en ströad lösdrift. Den sparkade bakut åt mig och sprang runt i panik.
3. Halvblod 6 år: även här vanvårdade hovar. Ovillig fatta höger galopp och oren på liten volt i trav.
4. Korsningsto 3 år: fräsch kanske. Sparkade åt alla som kom nära hennes bakdel. Longerad bockar och sparkar. Riden ok.
5. Korsningssto 6 år, riden i några månader. Ej skodd på två månader visades i stenig paddock, med TRE lövtunna skor.
6. Korsningsto 3 år. Sårskorpa ena bakbenet, som den haft hela vintern. Ej tillkallat vet ännu. Nära tvågradig hälta.
7. Halvblod 4 år, oriden. Fräsch, trevlig och fin.
8. Anglo 6 år. Fräsch och riden.

Och det var inte de sista av dessa hästarna som hade det högsta salupriset. Ett par hade samma och högre pris än dem.

Inga av dessa problem kom fram i telefonsamtalen och jag tyckte att jag hade lärt mig att fråga mer och mer.

Men inte skall man behöva fråga om hästen varit vanvårdad i sitt liv, när den senast blev skodd, om den är halt? Det tycker jag är ohyfsade frågor att ställa. En av dem jag tänkt titta på lät ägaren mig veta i förväg att den inte var helt fräsch just nu och att det därmed inte var lönt för mig att komma.

Är det så att folk chansar på att köparen inget skall märka, eller har de faktiskt ingen aning om sina hästars status?

Är det fler än jag som råkar ut för dylika saker när ni tittar på hästar?

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

gud vad jobbigt det verkar
sj har jag bara kollat på en foderhäst som jag tod o sen min nuvarande häst som jag köpte men jag har nog haft tur=)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

..så var det dags för en ny häst. Har tittat i ca. 3 veckor i prisklassen 25-40 000 kr på hästar utan någon speciell stam. Hittills har jag tittat på åtta hästar och av dessa har sex stycken haft problem.

1. Fullblodsvalack 6 år. Trög och ovillig att fatta galopp.
2. Fullblodssto 6 år: vanvårdad som föl, platta och vanvårdade hovar. Öm rygg och visades sedan gångarterna i en ströad lösdrift. Den sparkade bakut åt mig och sprang runt i panik.
3. Halvblod 6 år: även här vanvårdade hovar. Ovillig fatta höger galopp och oren på liten volt i trav.
4. Korsningsto 3 år: fräsch kanske. Sparkade åt alla som kom nära hennes bakdel. Longerad bockar och sparkar. Riden ok.
5. Korsningssto 6 år, riden i några månader. Ej skodd på två månader visades i stenig paddock, med TRE lövtunna skor.
6. Korsningsto 3 år. Sårskorpa ena bakbenet, som den haft hela vintern. Ej tillkallat vet ännu. Nära tvågradig hälta.
7. Halvblod 4 år, oriden. Fräsch, trevlig och fin.
8. Anglo 6 år. Fräsch och riden.

Och det var inte de sista av dessa hästarna som hade det högsta salupriset. Ett par hade samma och högre pris än dem.

Inga av dessa problem kom fram i telefonsamtalen och jag tyckte att jag hade lärt mig att fråga mer och mer.

Men inte skall man behöva fråga om hästen varit vanvårdad i sitt liv, när den senast blev skodd, om den är halt? Det tycker jag är ohyfsade frågor att ställa. En av dem jag tänkt titta på lät ägaren mig veta i förväg att den inte var helt fräsch just nu och att det därmed inte var lönt för mig att komma.

Är det så att folk chansar på att köparen inget skall märka, eller har de faktiskt ingen aning om sina hästars status?

Är det fler än jag som råkar ut för dylika saker när ni tittar på hästar?

Hälsning Maja

Jag måste säga att jag blev lagom chockad av att läsa det där.
Vad är det för fel på människor?
Tack och lov har jag inte stött på just sådant själv, hittade i januari en underbar fullblodsvalack uppfödd av en riktigt fin människa.

Hur som helst så tror jag att mycket beror på brist på kunskap, samt att folk har fått för sig att de ska tjäna på sina hästar. Samt en kombination av just de två sakerna.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag vet att om jag skulle sälja en häst så skulle jag säga som det är. Om hästen var halt så fick de gärna komma och bekanta sig med hästen men jag skulle absolut inte visa upp den.

Men ärlighet varar längst
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Tyvärr är detta inte helt ovanligt.....
För något år sen var jag med en kompis och tittade på häst, överlag var de mer eller mindre ouppfostrade, nån var åt det "feta" hållet, en hade fruktansvärda hasgallor (mandarinstora!), en hade 3 skor, de andra skorna var lövtunna och på väg att ramla av :eek:
Inget av detta hade inte heller kommit fram av telefonsamtalen.
Detta är fruktansvärt tråkigt när man som köpare ofta åker en bit för att titta på en häst och man har fått den uppfattningen av säljaren att just deras häst är alldeles fantastisk!
För att inte tala om de stackars hästarna som knappt träffat en hovslagare etc.....
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Tyvärr är detta inte helt ovanligt.....
För något år sen var jag med en kompis och tittade på häst, överlag var de mer eller mindre ouppfostrade, nån var åt det "feta" hållet, en hade fruktansvärda hasgallor (mandarinstora!), en hade 3 skor, de andra skorna var lövtunna och på väg att ramla av :eek:
Inget av detta hade inte heller kommit fram av telefonsamtalen.
Detta är fruktansvärt tråkigt när man som köpare ofta åker en bit för att titta på en häst och man har fått den uppfattningen av säljaren att just deras häst är alldeles fantastisk!
För att inte tala om de stackars hästarna som knappt träffat en hovslagare etc.....


Till alla; Ja, jag har inte heller varit med om detta förut när jag letat häst. Då har det oftast blivit köp på någon av de första hästarna jag tittat på.

Obegriplig är denna hästjakt. Jag är jättetrött på att titta på hästar. Risk för jag köper första bästa fräscha häst, även om den för övrigt inte passar mig.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Fniss... Inte för att detta är kul, men jag tillbringade en helt otrolig eftermiddag rätt nyligen med att åka och titta på ett sto (uppstallat på ett stuteri) som visade sig vara dräktig... Jag frågar mig fortfarande om den vänliga lilla tjejen som sålde var så slug att hon bara höll god min, eller om hon var så naiv att hon verkligen inte fattade varför hästen fått den där magen! (Eller om stuterimänniskorna inte talat om det för henne!) Det var verkligen inget jag blev upplyst om innan jag åkte dit i alla fall... Men håll ut, det finns bra hästar där ute också!
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Tror tyvärr att man måste beväpna sig med stort tålamod när man letar häst .... Ett tips är ju dock att be att få både nytagna bilder och video så kan du ju i alla fall sortera bort de som är halta eller som har ett alldeles oacceptabelt beteende... Kan säljare inte lägga lite tid och energi på att ta några bilder och en kort video så är det kanske inte värt att lägga tid och energi på att åka och titta på hästen ...
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Du har säkert haft maximal otur när du valt ut vilka du ska titta på. Men jag misstänker att de flesta av dessa säljare hade haft mycket högre priser om hästarna varit fräscha. Då hade du ju inte heller åkt och tittat på dem.
Måste erkänna att jag själv har svårt att hänga med i prisutvecklingen på hästar. Kommer fortfarande ihåg när jag köpte ett fin halvblodsföl med gröna papper för 10 000:- Det är "bara" åtta år sedan men hade ju aldrig gått idag. Idag hade jag minst fått dubbla detta pris. Ska tillägga att fölet såldes av mycket speciella omständigheter där säljaren själv pritade ner priset.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Ush, det där lät ju inget kul. Förstår inte varför man säljer en ofräsch häst, det förlorar man ju bara på i längden.

Måste bara säg att jag som säljare ibland råkat ut för folk som letat häst i "ett par års tid" och det är inte heller så roligt. Hade en familj i somras som letade efter en häst som skulle passa mor och två döttrar. Helt olika typ av ryttare.

De red i över en timme, även hoppning och efter det sa de att de letat häst i över ett år.... jag höll på att dö när jag hörde det. Den typen av spekulater hoppas jag slippa i fortsättningen, det kan ju inte finnas någon häst som passar dem helt enkelt.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

KL. Till alla;

JAG VET... jag kan ju sälja min valack innan jag köper ny häst. Det verkar ju vara så man gör.:(

Med följande text: "Sprallig och glad häst, för den duktiga ryttaren, då han kan både bocka och bralla. Lite för mycket häst för mig som är rätt försiktig. Men passar utmärkt för den riktigt kaxige och modige."

Hästen har nämligen spatt och väldigt ont i ryggen av det och därmed ostyrigheten om man skulle sitta upp. Tror inte att någon skulle se någon hälta, har rör sig jättefint. Spatten är läkt, men ryggen gör ont. Det vore väl helt i linje med de hästar jag tittat på.

Om nu någon inte skulle förstå ironin, så är hästen inte till salu. Om han inte kommer att må bra av att vara promenadridnings/sällskapshäst så får han vandra vidare till de gröna vidderna.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

har själv kollat på liknande hästar, och jag vet inte vad jag är mest rädd för, att gäarna inget märker, eller att de försöker sälja dessa hästar i tron om att spekulanten inte ska se detta. usch!

Tycker ärlighet ska gå först när man säljer något, är så många som inte bryr sig i ärlighet för fem öre. När min minishettis skulle säljas berättade jag för alla som ringde varför han skulle säljas, att han inte höll sig i hagen alls. Tycker det hade varit jävligt fult av mig och inte berätta det, då han kan åstadkomma stor skada både på sig själkv och andra genom att gå ut och in som ha vill i hagen.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Usch, du har verkligen inte haft tur... Jag letade också häst i den prisklassen till för ett halvår sedan då jag hittade "min drömhäst" Letade dock i över ett år innan dess :crazy:
Stötte också på sådana där konstiga säljare, en undrar jag hur f*n de tänkte... Skulle titta på deras femåring utb. LB dressyr och en ängel att rida och hålla på med... För det första hade hästen en massa småskador, typ ömma ställen, småsår, skav osv. frågade tre personer i familjen hur skadorna uppkommit och fick olika svar av alla :cool:.
Sen var det ingen som ville rida hästen före mig och visa, tillsist satt en tjej upp, red ut en liten runda själv medan jag fick stå kvar och vänta för att hon sedan skulle skritta hästen ett par i varv i paddocken för mig. Hästen kunde inte så mycket mer än att skritta rätt fram, traven var mkt ovillig, stel och obalanserad, och vid galoppfattningarna sparka hon bakut för att sedan bryta av...
I telefonen hade vi fått höra denne häst stegrar eller bockar aldrig, båda sakerna framkom sedan att hon gjort rätt som det är..
Behöver jag tillägga att det inte blev något köp? ;)
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Usch, du har verkligen inte haft tur... Jag letade också häst i den prisklassen till för ett halvår sedan då jag hittade "min drömhäst" Letade dock i över ett år innan dess :crazy:
Stötte också på sådana där konstiga säljare, en undrar jag hur f*n de tänkte... Skulle titta på deras femåring utb. LB dressyr och en ängel att rida och hålla på med... För det första hade hästen en massa småskador, typ ömma ställen, småsår, skav osv. frågade tre personer i familjen hur skadorna uppkommit och fick olika svar av alla :cool:.
Sen var det ingen som ville rida hästen före mig och visa, tillsist satt en tjej upp, red ut en liten runda själv medan jag fick stå kvar och vänta för att hon sedan skulle skritta hästen ett par i varv i paddocken för mig. Hästen kunde inte så mycket mer än att skritta rätt fram, traven var mkt ovillig, stel och obalanserad, och vid galoppfattningarna sparka hon bakut för att sedan bryta av...
I telefonen hade vi fått höra denne häst stegrar eller bockar aldrig, båda sakerna framkom sedan att hon gjort rätt som det är..
Behöver jag tillägga att det inte blev något köp? ;)

Och så slutade det med arab, ser det ut som. Vill tillägga att jag inte haft denna typ av problem, inte ens i närheten, när jag varit på arabjakt själv.

Hälsning Maja
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag har vid ett tillfälle krävt att få ersättning för bensinpengar när jag var och tittade på en "välriden, kärnfrisk och supertrevlig häst...." som visade sej vara livsfarlig att hantera i boxen, halt på alla fyra ben och krubbitare. :crazy:

Jag fattar inte att säljaren trodde att det inte skulle märkas. :cool:
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Det behöver inte vara i den prisklassen för att man ska sätta kaffet i luftstrupen när man tittar på annonser. Själv är jag på jakt efter en häst i 70 - 80 000 kr klassen.

Läste nyss en annons om en häst som enl ägaren skulle vara supertrevlig att hantera samt startklar LA dressyr, 65 000 kr. Jag känner mycket väl till hästen och den har inte gått med gk resultat i LC än samt är mycket istadig och otrevlig att hantera.

Jag kommer nog att satsa på att åka till stuterier så man kan få titta på flera hästa på en gång istället för att sitta och åka många mil och sedan få se raka motsatsen till vad ägaren beskrivit.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

*KL*
När jag letade häst för några år sedan i den prisklassen tittade jag på totalt 10 hästar. 2 av dessa var oridna unghästar och det visste jag innan så det var inte konstigt. Bland övriga 8 var det 3 som motsvarade säljarens beskrivning av hästens utbildningsnivå, uppfostran och temperament i annons och på telefon. Sedan ska vi inte tala om de 20-30 hästar till som jag inte ens tittade på efter att ha pratat med säljaren på telefon.
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Ja visst är det väldigt konstigt:confused:

Jag har varit ute för liknande saker, skulle köpa D-ponny till min dotter och hittade en på annons som skulle vara sååååååå bra enligt ägaren, när vi kom dit hittade vi en fet ca 130 cm hög ponny som absolut inte kunde något alls (enligt ägaren var han tävlad i Lb-Lb) han kunde inte fatta galopp, han orkade inte trava, han markerade och var ovillig på alla sätt, vi provred inte utan sa att de kanske skulle mäta honom och sätta igång honom när han var fräsch så är det nog lättare att sälja...

Eller en annan där ägaren sa att hon hade haft ett litet sår, hela hasen såg missbildad ut av ärrvävnad!

Eller hästen som hade "kliat" sig lite så hon var "lite" hårlös på ett ställe, när vi kom dit var hela hästen full av svamp, knappt några hår någonstans:crazy:

Eller det fina D-ponny stoet, hon var i perfekt form, det var en mager stackare utan liv i blicken vi mötte:(

Eller ja jag kan nog fortsätta hur länge som helst tyvärr:(

Det finns så många konstiga människor:crazy: jag undrar varför de ödslar tid på att visa en häst som inte alls motsvarar köparens förväntningar:confused:
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Det är ju märkligt egentligen.
Uppenbarligen så åker det folk och tittar på såna hästar.
Själv har jag haft en häst på annons till och från i 3 år, och EN (kanske 2?) person har varit här och kollat. (och då satt hon upp så klantigt att hästen, från att ha varit supersnäll, blev stirrig i flera veckor efteråt):mad:
Det är den absolut finaste häst jag fött upp, och den som jag bedömmer ha högst kapacitet.

Vad gör man för fel?
 
Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

*kl*

Nu tittar jag bara på annonser för skojs skull men varför skriver de inte ut ålder ochkön på hästarna?

Såg en annons som löd så här ungefär: Trevlig korsningsponny D-ponny, skäck. Pris 25000 kr.

Sedan var det en bild på en fin skäck. Men ingen ålder, inget kön och inget om vilka raser de trot/misstänker att hästen har. Begreppet D-ponny är ganska stort också. Är mna ute efter tex maxad D så vill man helst slippa svara på de annonser där ponnyn precis klättrar över från c. Vill inte folk få sina hästar sålda?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 866
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 251
Senast: AbCdE
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 717
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp