Bukefalos 28 år!

Hur mycket hoppas era hästar?

Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Han påminner väldigt mycket om min häst som är bekväm av sig.

Men om/när jag skärper mig på uppvärmningen och får igång honom ordentligt med en riktigt stampig galopp så blir han mycket piggare, kommer bättre på hinder och verkar njuta mycket mer av hoppningen.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Hm, jag vet att jag inte får kommentera ryttaren men jag måste för att svara på frågan. Kan det vara så att han inte vågar ta fatt och hoppa`Att han är så snäll att han VET att piloten saknar balans och sliter honom i munnen om han gör mer än absolut nödvändigt? Har du prövat med en mer balanserad ryttare? Han ser ju gudasnäll ut som hoppar trots att han vet att det kommer ett "straff" efter varje hopp.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Ok. Vet inte vem ni tränar för eller hur duktig ryttaren är, men kanske en duktigare ryttare skulle hoppa honom ett par gånger för att sätta lite bättre tryck i honom?

Det är ju så mycket lättare att hoppa en häst som suger lite mot hindren, och det är även lättare att komma rätt på hinder, dessutom mycket lättare för hästen också :) Men det vet ju inte din häst om, eftersom den inte kommit dit ännu ;)

Tycker också som föregående skribent att hästen verkar väldigt snäll och godmodig. Och övningarna ser lite tråkiga ut, som någon skrev för mycket transportsträckor.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Snäll häst. Tänker som Djurjouren - han får ingen riktig chans att "ta tag" även om han skulle vilja.

Min nuvarande är inte särskilt motiverad av hoppning, annars pigg och energisk, men han ser liksom inte riktigt poängen. Hoppar snällt och taxerar bra, men söker inte.

Om hästen inte tänder på hinder, och ryttaren inte specifikt vill hoppa, så ser jag inget behov av att hoppa bara för att. Vill man träna smidighet och styrka kan man lika gärna rida cavalettiövningar som sliter mindre på benen.

Att hafshoppa några småhinder gör varken till eller ifrån. Vill du få bättre energi och framåtbjudning så rid ut i skogen istället. Hoppa terräng och/eller gasa på ridvägar där han har plats att röra sig. ;)
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Hur är han i dressyren då? Är han suppertaggad på alla rörelser eller kräver han lite ben ibland där med?
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Hästen är ju en pärla! Han får nada hjälp uppifrån och hoppar hur snällt som helst och gör allt jättefint:). Hade bara läst alla kommentarer innan jag kunde se filmen och vet inte riktigt vad jag förväntat mig. Klart att pålle ska hoppa men piloten behöver sitsträna:).
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag tycker inte alls det ser ut som hästen tycker det är tråkigt. Däremot behöver ryttaren träna sin balans så jag tycker hon kan få hoppa varje vecka. Hindren behöver inte vara så höga, man tränar bra på mindre hinder också.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Har bestämt att tränaren ska hoppa honom ett pass inom kort för att se om det blir någon större skillnad.

Jag hoppar en orutinerad, dressyrstammad häst som hoppar ungefär sådär, snäll och lydig men har inget tryck i avstampet och letar inte hinder, jag tror det har lite med anlagen att göra, och behöver inte betyda att hästen inte gillar hoppningen. Jag tycker ändå det ser ut som att hästen tycker det är ok med hoppningen, och den verkar ju galet medgörlig som snällt fortsätter hoppa trots dåliga språng och obalanserad ryttare. Om den hade en ryttare som kunde stötta den lite mer, så skulle den säkert utvecklas fortare, och kanske ta tag i hindren mer. Ryttaren kanske kan ta mantag, för att åtminstone slippa tappa balansen såpass över hindren, som det blir ibland på filmen? Det lär ju kanske inte direkt förstärka hästens hoppglädje, även om den verkar vara mycket snäll och göra sitt bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

*kl

Mitt mål är att hoppa en gång i veckan på min dressyrinriktade häst. Men jag får vara glad om det blir varannan vecka.

Jag gör inga större grejer, jag är för feg. Men lite gymnastikhoppning och bommar tycker jag att man kan unna en dressyrhäst, det är bra gymnastik och styrketräning.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

KL

Jag rider dressyr på en hoppstammad häst som tränas för hoppning av min vän, som äger hästen. Hästen tränas på ca 120 nivå, med målet att gå högre. Vi tränar dressyr på lätt nivå, men med målet om att kanske rida MSVC om ett par år.

Mycket hoppning har både för och nackdelar. Man får en styrka i galoppen som är svår att slå, hästen bli kvickare och starkare i bakpartiet. Däremot blir det ju lurigare med den förvända galoppen, eftersom bra hopphästar ska byta ofta och på väldigt små hjälper.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag har tittat på filmen och läst vad du skrivit...

Jag håller inte med när du säger att hästen inte har talang...
Den gör ett fint språng där den får bra förutsättningar med bra galopp och trevligt avstamp. Den har fina språng i kroppen de kommer inte riktigt till sin rätt bara.

Min häst tycker hoppning är skitkul, men jag måste driva honom ändå! Det är någon form av illusion att alla hopphästar tokspringer mot hindren och man behöver bara sitta där...

Fortsätt att jobba den på hinder, så både ryttare och häst hittar stabilitet... Den ser positiv ut på hinder, den löser de problemen som dyker upp och tar tag i det som ställs framför den. Hästen ser hindren lågt utifrån och spetsar öronen...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Equilina
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 390
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp