Bukefalos 28 år!

Hur mycket hoppas era hästar?

Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min dressyrhäst i hoppning.
Han hoppas för tränare ca varannan vecka och det går väl ok.
Men han tänder inte riktigt till och tycker att det är super utan han gör det mest för att vi ber honom, han är ingen speciell talang heller.

Löshoppade honom igår bara för att checka av och ja han klättrar väl över ca 120cm oxer med en del uppmuntran men han gör inte mer än han behöver.

Här är medryttarens första hoppträning så lite bättre har det blivit med galoppen mellan hindrena. Inga kommentarer om ryttaren tack.
https://www.youtube.com/watch?v=RpcJTMSdwKg&feature=c4-overview&list=UUGlPzXntPmku3I5BlWpFmYg

Hur hade ni gjort? Fortsatt att hoppa honom regelbundet för tränare utan vidare framgångar?

Jag hade gärna kunnat hoppa honom själv men när det börjar bli kombinationer och banor så blir jag ojuste mot hästen och bromsar pga en olycka för flera år sedan, gymnastik nivå hade jag rett ut men inte mer.

Hur mycket hoppas era hästar, på vilken nivå?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Om inte ekipaget utvecklas så hade jag bytt tränare...

Nu när jag äntligen har en hoppsadel så försöker jag att hoppa varannan, ibland varje, vecka för tränare. Tränar mest gymnastik och lydnad men har hoppat mindre banor uppåt 130 också. För mig är det inte höjden som räknas utan att min häst får göra ett annorlunda stärkande arbete. För mig är det viktigt att uppgifterna är anpassade efter hästens/ekipagets förmåga så att den finner arbetet roligt.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag tycker att ni ska fortsätta att hoppa med honom. Det är bra för att gymnastisera hästen om inte annat.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

de har utvecklats men är väl just det där med att hästen inte verkar tycka att det är allt för roligt, men vi kör på ett tag till så får vi se, just gymnastiseringen och den varierande träningen är ju det jag är ute efter.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Du sa förvisso inga kommentarer om ryttaren.
Men kunde inte låta bli att se likheter mellan ryttaren och vad jag tror är min egna svaghet.

Be ryttaren träna på att trampa ner fötterna i stigbygeln, känner så väl igen känslan när jag ser din ryttare, och jag vet att det inte är nåt man gör i en handvändning.

Tränar själv för KG och han är på mej varje pass om detta. Far som en galning ibland i hoppen. och detta kommer just av att man inte trampar ordentligt i fötterna, svårt att förklara =)

Annars ser jag inte nåt problem med filmen, varför tycker du inte träningen ger nåt ? såg ju ut som när jag hoppar som sagt, nu är jag dressyrryttare och äger en "hopphäst" så hoppar för att hon "behöver" de och att hon är så okomplicerad.
Men även min tidigare dressyrstammade häst fick vackert stå ut med att hoppas av mej =) just pga gymnastiken ...
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

de har utvecklats men är väl just det där med att hästen inte verkar tycka att det är allt för roligt, men vi kör på ett tag till så får vi se, just gymnastiseringen och den varierande träningen är ju det jag är ute efter.

Fast hur ser du att hästen inte tycker det är kul ?
För att den inte är het ? Alla hästar drar inte mot hindren, min hopphäst gör det def inte. Och missta inte "inte het" med "ingen bjudning".
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag förstår inte riktigt utifrån filmen varför hästen inte skulle tycka det är roligt? den rullar ju på och tar tag i alla uppgifter den får utan problem?

jag hade definitivt låtit den hoppa, bra för att få igång motorn lite på den, det jag sett av honom det du visat så är han lagd lite mer åt det flegmatiska hållet och då är det ju super att låta den hoppa lite emellanåt?
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Fortsätt att hoppa honom, det är som dom andra skriver bra för gymnastiken hos honom.

Med rätt tränare kan han tycka det är riktigt kul.

Min pålla var inte heller någon hoppfantast i början av vårt sammarbete men med rätt tränare blev det helt annat.

Numera rider jag bara western med henne men vi löshopppar varann månad för att hon tycker det är kul, samt lite skutt ute i terrängen när tillfälle bjuds
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Nä men han kräver så pass mycket drivning innan hindret och då kan ju jag tycka iaf att hästen inte tycker att det är allt för lajbans, men han får fortsätta ett tag till för variationens skull så får vi se. ;)

Nu ska ni inte tro att jag inte vill min hästs bästa men är så rädd att han ska ledsna på ridningen då han som mackan skrev är lite "flegmatisk" eller bekväm. Därför jag slänger ut lite funderingar här.
Tränaren är en fälttävlandsryttare som är väldigt noga med lydnaden och kontrollen under träningen så henne är jag nöjd med på den nivån som de ligger på(medryttaren och hästen)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Nä men han kräver så pass mycket drivning innan hindret och då kan ju jag tycka iaf att hästen inte tycker att det är allt för lajbans, men han får fortsätta ett tag till för variationens skull så får vi se. ;)

Mnja om han i vanliga fall inte kräver ben vid uppvändningar (tänk vänd rätt upp eller hörnpasseringar, vända över ridbanan, små volter) så kan jag förstå dej men klart hästen behöver stöd vid anridningar. Kolla vilken WC som helst. så ser du ju skänkeln och sporrarna på de ryttarna inför varje hinder...
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Ja men var skönt att bolla lite här och känna att jag överanalyserat lite, så det blir fortsatt träning för honom.:D
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min dressyrhäst i hoppning.
Han hoppas för tränare ca varannan vecka och det går väl ok.
Men han tänder inte riktigt till och tycker att det är super utan han gör det mest för att vi ber honom, han är ingen speciell talang heller.

Löshoppade honom igår bara för att checka av och ja han klättrar väl över ca 120cm oxer med en del uppmuntran men han gör inte mer än han behöver.

Här är medryttarens första hoppträning så lite bättre har det blivit med galoppen mellan hindrena. Inga kommentarer om ryttaren tack.
https://www.youtube.com/watch?v=RpcJTMSdwKg&feature=c4-overview&list=UUGlPzXntPmku3I5BlWpFmYg

Hur hade ni gjort? Fortsatt att hoppa honom regelbundet för tränare utan vidare framgångar?

Jag hade gärna kunnat hoppa honom själv men när det börjar bli kombinationer och banor så blir jag ojuste mot hästen och bromsar pga en olycka för flera år sedan, gymnastik nivå hade jag rett ut men inte mer.

Hur mycket hoppas era hästar, på vilken nivå?

Gamlingen hoppas aldrig utom något "kliva över en stock, men inte mer än vad man behöver" energi.

Börja hoppa ute i skogen istället, kanske vila från hoppningen ett tag? Köra terräng träning kanske?=)
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag hade också känt/tänkt som du gör, har aldrig ridit en häst som inte drar mot hindren.

Alla hästar tycker inte det är kul att hoppa och får man sätta sporrarna i hästen för att få den över så hade jag övervägt andra sätt att variera träningen..... Kanske den tycker det är roligt med terränghoppning tex?
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Hur mycket är han hoppad? ovana hoppare kan vara lite flegmatiska, de vet liksom inte riktigt vad som förväntas av dem. Jag hade tränat mer tempoväxlingar i hoppningen, det kan få igång dem lite mer, framförallt brukar hjärnan vakna då.

Så bjudningen kan mycket väl komma, och fram tills dess så är det ju bra gymnastik. Min häst har hoppats en gång i veckan upptill dressyren, varvat med hopptävling, hon bjöd inte så mycket i början utan hoppade mest bara för att jag styrde mot ett hinder, men nu tar hon mer tag i uppgiften.

För tillfället hoppas hon dock inte eftersom jag snart ska ha barn, men normalt sett så.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Är hoppad i ett år, vet vad som förväntas nu, förut så bröt han av i trav, svajade i en 5,5a och fick inte riktigt till det så han har utvecklats på detta året men sen i mars så har han krävt mer och mer drivning innan hinderna, har dock ingen mer aktuell film.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag förstår vad du menar med känslan av att det är lite segt. Men han ser inte trög eller ovillig ut, bara "långsam" om du förstår hur jag menar. Jag hade absolut fortsatt hoppa men kanske också lite terräng och lite "roligare", bara hinder på ridbana är ju inte jätteskoj.
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag tycker det ser riktigt trevligt ut! Ser nog ut ung så när jag hoppar mitt 5 åriga PRE-sto! Jag ser inte mig själv som hoppryttare och hon är väl inte precis avlad f hoppning! Hon rusar inte och jag får hålla om samt sätta lite tryck i galoppen men hon har heller ingen tendens att stanna utan rullar på över hindren precis som din häst .. Hennes galopp har blivit mkt bättre av att arbeta m bommar och gymnastikhoppning! Om din häst inte ville hoppa skulle han ju stanna, bryta ut osv och ryttaren få kämpa på ett helt annat sätt! Så ... Jag hade utan problem låtit medryttaren hoppa både en och två gånger i veckan men hållit det på gymnastiknivå och inte haft målet att hoppa högt eller tävla mer än ngn play and jump för skojs skull!
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Håller med övriga och återigen den löser ju sin uppgift öht utsn att öht stå emot utan är bara väldigt "intetsägande" SAS . Inget fel på vare sig "bjudning" eller i ställning vad jag kan se faktisk och särskilt inte hur jag sett den i övrigt att den som sagt är lite flegmatisk i sig själv . Tycker den löser det mkt okomplicerat och med bra i ställning utifrån det !
 
Sv: Hur mycket hoppas era hästar?

Jag håller med övriga talare. Långt i från alla hästar är pigga/heta vid hoppning utan mest bara är. Din häst ser dessutom ut att behöva hoppningen för att bli kvickare i fötterna, men då finns det betydligt bättre övningar tycker jag. Långa transportsträckor kan vara bjudningsdödande även för en pigg häst.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Equilina
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 400
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp