Hur mycket kan ett russ dra egentligen?

Glimten

Trådstartare
Jag funderade på det idag. Att dra två vuxna är inga problem men jag funderar på hur mycket av vikten som kommer på ryggen? När det sätter sig människor i rockarden så ser man hur selen trycks ned mer på ryggen. Om det då sätter sig 140 kg i vagnen, hur påverkar det ponnyn egentligen?

Sv: Hur mycket kan ett russ dra egentligen?

Blev tråden flyttad eller har jag lagt den fel? :p

Om vikten trycker ner selet över ryggen på hästen är vagnen felbalanserad och felanpassad till hästen. Vikten ska ligga rakt över hjulen, det kan man balansera om genom att flytta tillbaka sätet. Dock inte för mycket så att det blir en lyftning i selet istället.

Ja, tryck på ryggen ska det inte bli precis om allt passar.

Däremot kan man fundera på hur mycket den orkar dra uppför, och kanske viktigare, hur mycket den pallar att bromsa nerför.
Det har jag alltså inget svar på, skulle tro att om ett russ tränas upp på ett bra vis så kan de dra en ganska betydande vikt i förhållande till sin kroppsvikt, precis som alla andra hästar förståss.

Jag har bara en lånerockard just nu så jag kan inte göra något med den. Jag får helt enkelt leta reda på någon annan. Frågan är hur jag tar reda på om den passar bra eller inte? Går det att prova på något vis utan häst? Att testa viktfördelningen eller vad man nu kan tänkas göra? Köper jag en begagnad blir det svårt att prova innan. Det ska alltså inte märkas något alls på hästen när en människa sätter sig i vagnen? Givetvis blir det lite tryck när man sätter på vagnen eftersom skaklarna inte håller upp sig själva. Idag såg jag dock att den tyngdes ned ytterligare när min kompis satte sig.

Jag skulle tro att du kan göra så att du mäter hur högt ovanför marken som skaklarna hamnar när vagnen sitter på hästen.
Om du sedan far runt och kollar på vagnar så borde du kunna ställa dig mellan skaklarna som en häst och hålla dem på uppmätt höjd. Sedan ber du några sätta sig i vagnen så känner du ju hur det påverkar vikten i dina händer :idea:

Om någon ser någon brist i min ide får man gärna säga till, men jag tycker att det borde funka...

Okej, det ska i princip inte kännas alls när någon sätter sig i vagnen eller?

Nja, alltså, skaklarna ska väl inte precis sväva i händerna, men det ska inte bli stor skillnad iaf.

Tycker du har bra idé här. Bästa vore om man hade en vagn med flyttbart säte så man kan använda den till flera olika hästar. Har sätt väldigt många som kör shettisar som inte kollar vikten framåt, tyvärr...och ja, jag lägger mig då i det hela;)

Enklast kollar du vikten (trycket) i skalmarna genom att ställa dig på en vanlig badrumsvåg, kanske lite bättre sådan med detaljerad skala, och hålla i skalmarna på den höjd dom sitter på på hästen. Vikten bör ligga mellan 5-10 kg. Be ett par kompisar stiga upp i rockarden så ser du om vikten påverkas. Blir det klart tyngre, ska man justera tillbaka.

På en gigg brukar det finnas ratt för att förskjuta sätet bakåt/framåt för att få rätt skalmtryck fram, men på rockarden saknas denna inställning oftast. Då får man ta till andra sätt. Ett kan vara att ändra skalmarnas läge i höjdled vid hästen, men det gör inte så stor skillnad. Flytta/luta tillbaka sätet är de effektivaste lösningarna. Kanske hänga vikter bak?

LIA

Med en väl balanserad vagn och en bra sele (alltså komplett med draglinor mm.) så klarar en vältränad häst/ponny att dra dubbla sin vikt.

Enklast kollar du vikten (trycket) i skalmarna genom att ställa dig på en vanlig badrumsvåg, kanske lite bättre sådan med detaljerad skala, och hålla i skalmarna på den höjd dom sitter på på hästen. Vikten bör ligga mellan 5-10 kg. Be ett par kompisar stiga upp i rockarden så ser du om vikten påverkas. Blir det klart tyngre, ska man justera tillbaka.

På en gigg brukar det finnas ratt för att förskjuta sätet bakåt/framåt för att få rätt skalmtryck fram, men på rockarden saknas denna inställning oftast. Då får man ta till andra sätt. Ett kan vara att ändra skalmarnas läge i höjdled vid hästen, men det gör inte så stor skillnad. Flytta/luta tillbaka sätet är de effektivaste lösningarna. Kanske hänga vikter bak?

LIA

Det heter inte skalmar, det heter skacklar :p

Det heter skalmar på enaxlad vagn. Men skacklar är inte heller fel att använda.

LIA

Med en väl balanserad vagn och en bra sele (alltså komplett med draglinor mm.) så klarar en vältränad häst/ponny att dra dubbla sin vikt.

Då räknar du inkl vagn? Är det en obromsad vagn man tänker på då? Hästen ska ju kunna bromsa vagnen tänker jag, eller kan de alltid dra lika mycket som de kan bromsa? Beror ju på lutning och sånt iofs...

Jag hängde inte riktigt med i era resonemang. När den en axlade vagnen, är olastat är det ju nartuligtvis så att det inte är lika mycket tryck i däcklen. När vagnen är lastad med just för dagens vikt så ska det vara ca 8-12kgs däckeltryck.

Beroende på hur hästen är musklad kan den ju bromsa lika mycket som den drar.

Jag hängde inte riktigt med i era resonemang. När den en axlade vagnen, är olastat är det ju nartuligtvis så att det inte är lika mycket tryck i däcklen. När vagnen är lastad med just för dagens vikt så ska det vara ca 8-12kgs däckeltryck.
Hur menar du? Köra olastad rockard??
Skalmtrycket ska vara detsamma oavsett hur mycket vikt (och hur den fördelas) man har i vagnen. Det är därför man har inställningsmöjligheter i giggar.

Beroende på hur hästen är musklad kan den ju bromsa lika mycket som den drar.
Andra muskegrupper som jobbar och fr a är tekniken helt annorlunda. Att bromsa ett tungt lass i nerförsbacke är svårt (prova! :) ) eftersom man måste både gå framåt och hålla igen.

Om vi håller oss till vanliga laster och lutningar så bör det i allmänhet inte vara problem med att låta hästarna bromsa själva utan hjälp av vagnens bromsar.

LIA

Nej, den kan inte bromsa med bakselen hur mycket som helst, det är därför fyrhjuliga vagnar alltid har broms som hjälper hästen bromsa med bakselen.

Den kan däremot dra betydligt mer än den kan bromsa, då en vältränad häst med RÄTT sele (lös brösta, riktig däckel, draglinor och baksele) kan dra flera gånger sin egen vikt.
Drog timmer med shettis förra helgen, så härligt att se dem jobba på riktigt.

Brösta är inte rätt utrustning till att dra tungt med. (lokor/coller och liknande är rätt).

Narturligt viss kan den inte bromsa hur mycket som hälst men den kan inte heller dra hur mycket som hälst. Jag kan komma på minst 10 olika 4-hjuliga vagnar på rak arm som inte har broms. Den maratonvagnen jag hade när jag körde russ hade ingen broms, vi har ett par grymt branata backar här omkring och det var inga problem att göra en nedförshalt med fult las på vagnen.
Jag håller med Lia, de vikter vi pratar om här ine är inga problem för en häst att bromsa, det är först när man börjar använda hästarna inom det lite tyngre jordbruket/skogsbruket man behöver börja oroa sig. ( Där har vi en vagn som är fler hjulig som är byggd för att lastas tung och jag har aldrig sätt en broms på en skogsvagn)

Lia: Jag menar ju att oavsät hur mycket eller lite vikt du har i 2-hjulig vagn så bör däckeltrycket ligga runt 8-12kg. Men du kan inte ha 8-12kg däckeltryck med en tom rockard och sen hoppar du upp och fortfarande har samma däckeltryck, det går lixsom imot fysikenslagar. :laugh: Men därimot kan du ju ställa in så att när du hoppar upp så blir det ca 8-12kgs tryck, men när du då hoppar av så blir ju trycket lägre.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 254
Senast: ildiko
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka