Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan hon väga?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur mycket kan en 10-månaders arabfölis väga? Är D-ponnystorlek, men väldigt smäcker och inte lika mycket 'massa' som en vuxen häst.

Bilder finns här: http://hem.passagen.se/xyplex/kelejan04.htm

Någon som har en aning (som vägt på klinik eller något)

Som jmf så maxade D-ponnyvalacken (också arab) som ju har betydligt mer massa väger i lagom hull 400 kg.
 
Mer än Pelle som är 116cm hög och ser ut som ett litet fullblod (mkt smäcker) just nu omuklas väger 197kg. :cry: Brukar väga 250kg så din lilla dam borde rimligen väga mer än 300kg och under 400kg
 
Är eran lille vägd på våg?

När jag avmaskar etc så brukar jag köra på 300 på lillsnuttan. 400 känns ORIMLIGT att hon skulle väga iom att det är vad valacken väger och han har ju MYCKET mer muskelmassa än henne.

Men som sagt, frågan är väl om det är 300 eller 350 som är rimligt? Jag skulle gärna vilja att det var 300 :devil: (Kalkylerar med lastvikter och transporter och grejer, därav frågan. Hon 300 oc Vision 400 blir alldeles perfekt, men jag undrar hur optimistiskt 300 eg är på henne *s*)

1.55 cm höga, tunna (smal) & smäckra halvblodstvååringen vägde förresten 450 kg på våg...
 
Om du VET att V väger ca 400 kg, så hade jag chansat på att Kele inte väger mkt mer än 300. Hon är ju trots allt dels mindre (väl?) och dessutom är hon ju bäbis ännu = inte alls lika grov o musklad som en vuxen häst.

Nog 17 borde hon väga 100 kg mindre än Vision och 150 mindre än din hbl 2-åring (även om hon var sjuk,stackaren)?

Tittade in på bilderna på henne. Vilket litet charmtroll!! Hon ser inte ut att förstå att hon har fel på varken örat eller tassen iaf :D
 
Jag vet inte SÄKERT vad Vision väger idag. Han är lite mer musklad idag än sist han vägdes. Men i normalhull men mindre musklad väger han på våg 390 - 400 kg (högst vägt på våg är 397 kg, minst (normalhull men tappat massor med muskler pga lång boxvila är 354 kg). Men han kan ha lagt på sig lite kilon i muskler, himla svårt att säga med ögat. Men han kan kanske väga 425 kg nu? (jag ska fasiken se till att få honom vägd på våg på kliniken på tisdag). Viktmåttbandet säger 405 kg, och av erfarenhet av tidigare hästar så har det legat inom +/- 25 kg jämfört med vikt på våg, oftast har det bara diffat 5-10 kg.

Men jag tycker också det känns orimligt att hon skulle väga över 300 kg, hon är en aning mindre än Vision mankhöjdsmässigt men hon är ju MYCKET 'tanigare' hon har ju inte en bråkdel av den 'massa' Vision har och skulle kunna leka kurragömma i hans täcken t ex ;) Jag har svårt att tro att hon väger ens 300 kg, man brukar gissa för högt i samtliga fall är min erfarenhet.

Jag har 'råd' med ganska rejält med överlast innan körkortet sitter löst, släpet lastar 700 kg 'lagligt' och jag kan lasta 870 kg med körkortet i behåll. (NEJ, jag uppmuntrar INTE till att köra med överlast, jag VET vad det gör med släpets stabilitet etcetera. Jag vill bara poängtera att OM de skulle våga mer än jag tror så sitter körkortet ändå säkert).

Och Vision väger absolut INTE mer än 450 kg (jag tror som sagt att han på sin HÖJD väger 425 kg). Och det är fullständigt omöjligt att Kele skulle väga mer än 350 kg. Det ger isf 100 kg överlast. Jag vill inte ha någon överlast ALLS egentligen, men jag kan ju omöjligt VETA innan jag står där och ler besvärat mot polisen när de vägt ekipaget och det är därför jag försöker uppskatta hur nära maxlast jag är.

Som lite mer viktangivelse och ang det där att man lurar sig med ögat är att kompisens 168 cm höga, ganska grova halvblod som var betesFET vägde 678 kg på våg. Veterinären svor på att den vägde över 700 (det var därför han vägdes, det blev tillslut vadslagning *s*). Och han var verkligen betesfet då.

(Unghästen som vägde 450 kg på våg vägde förresten 450 kg på viktmåttband en vecka tidigare med, så där stämde det exakt)

Och nä, Kele är lycklig omedveten om något annat än att hon är kääärnfrisk ;)

FÖRHOPPNINGSVIS behöver jag övht inte bekymra mig om vad hon väger, utan hovslagaren säger att "Det här är ingen mtach att ordna, det fixar vi med täta verkningar", men jag vill ha en backupplan OM hon måste in till klinik. Eftersom jag FORTFARANDE har mitt släp (som lätt och lagligt lastat båda OCH fått dras av min pluttbil - det ni ;)) demonterat så måste jag låna bil och hyra släp för att ta mig en enda meter (och det är ett helt företag att låna bil) så OM Kele ska in vill jag gärna kunna ta det i samband med V och det är därför jag enviss med att hitta en lösning där jag kan knöla in båda två utan att bryta mot ALLA lagar som finns ;)
 
Jag vägde min ettåring när hon var 8 månader nu i januari när jag var inne o friröntgade, hon är ju travare 135 hög och vägde 246 kg...normalhull....
 
Jag vägde min ettåring när hon var 8 månader nu i januari när jag var inne o friröntgade, hon är ju travare 135 hög och vägde 246 kg...normalhull....

Ah, tackar =) Då är det otroligt att Kele väger mer än 300 kg! Hon är förvisso lite större höjdmässigt än din, men vbl är betydligt GRÖVRE än arabskruttarna (syntes tydligt på hingsstationen där de var tre telingar födda samma vecka. Min var iofs lika hög som vbl, men henens ben såg ju ut som tändstickor bredvid deras telefonstolpar, och de var överlag mycket grövre).

Tackar =)
 
En inackorderad 9 mån hingst (arab) ca 1.37 cm var inne på klinik & vägdes till 280 kg, högställd & lätt i typ med normalhull.. svårt att jämföra på bilder!

Han blev 1.58 cm som färdigvuxen :)
 
athenas ettåring var med också hbl/fbl 1.40, 264 kg(om jag inte minns helt fel)
Hon var i lite underhull.
 
En inackorderad 9 mån hingst (arab) ca 1.37 cm var inne på klinik & vägdes till 280 kg, högställd & lätt i typ med normalhull.. svårt att jämföra på bilder!

Han blev 1.58 cm som färdigvuxen

Då ligger med största sannolik Kele också någonstans där strax under 300. Hon mättes när hon var nio månader till just 1.37 i manken, hon är ju högställd (låånga ben) och smäcker/lätt i typen (än, får väl se om hon fortsätter vara det eller blir lite grövre som mamma är sen).

Men då blir kombinationen med största sannolikhet laglig om jag måste ta med båda två till klinik =)
 
Har vägt på klinik!!!

Har ett snart ( 25/ 3) tvåårigt arabsto, som är vägd 3 ggr på klinik.
Den 21 / 2 förra året ( 11 månader gammal) vägde hon 240 kg.
Den 4/ 9 förra året nästan 1½ år gammal vägde hon 325 kg. Den 12/ 2 nu i år vägde hon 337 kg. Nu är det en liten madam. Hon är nu ca 140 cm. Men ingen liten klenfis utan mkt massa & rejäl i övrigt. Gick upp 85!!!! :eek: kg fr hon var 11 månader till nästan 1½ år, det är inte lite, & nu sista halvåret gick hon bara upp dryga 10!!! :crazy:kg.
 
vet inte de ja e..men hon va vääääldigt snygg!!!!!!!! nästan lika snygg som min lilla skönhet... =P
Kramiz/jossan
 
Jag har inte läst de andra svaren, så kanske svarar jag likadant som någon annan, men jag tar den risken... ;)
Jag skulle tro att din häst väger mellan 250 och 300 kg.
Min kompis arab (ca 148 cm) Vägde 375 kg som 4 åring. Då var hon ganska tunn och omuskalad, men betydligt mycket mer utvecklad och Vuxnare i kroppen än din häst.

// Anna
 
Jo, jag har viktmåttband. 405 kg säger det för V. Inte mätt Kele, inte trott det skulle visa rätt men kan prova.

(Av alla de hästar jag mätt har viktmåttbandet slagit fel på MAX 25 kg åt något håll, oftast för lite, så det ger en hyfsad säkerhet.)

PÅMINN mig att jag ska se till att få dem vägda på MK!
 

Liknande trådar

Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 162
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 643
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Jag rider en arab ett par ggr i veckan. Det varierar hur ofta beroende på mitt jobb men i snitt 2-3 ggr. Det är ett sto, d-ponny född...
Svar
2
· Visningar
778
B
Foder & Strö Har knapat ihop en foderstat till åringen och vill ha era åsikter. Det gäller ett engelskt fullblod född 2003, han växer rejält och...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: BJÖRKIS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp