Bukefalos 28 år!

Igångsättning och foder

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag rider en arab ett par ggr i veckan. Det varierar hur ofta beroende på mitt jobb men i snitt 2-3 ggr. Det är ett sto, d-ponny född -90.
Hon har knappt blivit riden de senaste 2 månaderna, bara 1-2 ggr i veckan. Innan det blev hon riden dagligen i 6 veckor, och innan det stod hon hela sommaren. I mina ögon betyder det att man får räkna med noll då man sätter igång henne. Hon är ju gammal och oriden och jag vill inte att hon ska överanstränga sig. Just nu rider jag henne i skritt, jobbar henne på banan eller lunkar ute de dagar jag rider. Vi är ute ca 1 tim/gång. Jag vill inte att hon står hela veckorna då jag inte rider så jag och ägaren har kommit överens om att hon åtminstone ska skrittas då jag inte är där, och stå så sällan det är möjligt. Tanken är ju att hon successivt ska börja ridas normalt och då vill jag som sagt inte att hon bara blir stående de andra dagarna, det blir så ojämn arbetsbelastning då.

Just nu går hon på lösdrift och äter 10 kg hösilage per dag (ingen aning om TS-halt, ska försöka ta reda på näringsvärdet). Dagtid har de tillgång till gräshage men nattetid är det mest lera/nerbetat gräs och ett liggskjul med halm. Hon är inte direkt fet, men hon har en jättemage (höbuk).

Tycker ni att det är gångbart att en häst på lösdrift inte har fri tillgång till grovfoder? Visserligen har dom halm men räcker det? Jag har ingen direkt erfarenhet av lösdrift så jag vet inte, men jag tycker att om de ska gå ute nu när det börjar höstruska osv så blir det ju lätt kallt om de inte kan äta sig varma..?

Hur mkt kraftfoder och vilken sort, tycker ni är lämpligt att ge en sådan häst? Hon är lättfödd och lagom pigg och glad, inte seg och inte het. När ska man börja fodra med kraftfoder med tanke på arbetet? Hon skrittas som sagt bara just nu.
 
Sv: Igångsättning och foder

Jag tycker du ska ge henne krafftfoder, absolut. Jättesvårt att säga hur mycket, men jag skulle gissa runt 1 kg lucern och 1,5 kg korn. Ingen exakt uträkning nu utan bara mellan tummen och pekfingret. Får du värdena på silaget går det att räkna exakt och eftersom det är en äldre häst skulle jag lägga kvoten ganska högt, runt 6,5.

De klarar sig på lösdriften om de har något att äta, halmen räcker nog, men du bör nog ha koll så hon inte går ner i vikt.
 
Sv: Igångsättning och foder

Finns det nåt gratisprogram man kan ladda ner och räkna ut foderstater på? Jag har nämligen flyttat 100 mil och alla mina hästpärmar blev kvar, så även om jag räknat foderstater "för hand" så var det 6 år sedan och jag minns inget. Skulle behöva läsa på men jag kan inte hämta böckerna förrän i november :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 123
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp