Hur mycket kan man begära i lön?

C

Chough

Ta hand om 3 hästar + föl (mocka, fodra osv) rida 1 häst om dagen. Mat och boende ingår..

Såå hur mycket tror ni att man kan begära i lön per dag?
 
jag jobbar på ett stuterie, mockar fodrar in och utsläpp till 14 ston och 6 unghästar
500 om dan
 
Det beror på hur länge du jobbar.
För 8h/dag ca 750:- minus värdet för mat & boende.
 
Om mat och boende ingår så tror jag inte man kan räkna med att få så många tusenlappar i månaden. :crazy:
Är det 7 dgr i veckan?
 
Svart elr vitt?

svart inget alls :smirk: vitt... inte mycket då heller, finns många som jobbar som häst skötare & enbart får mat plus boende & några som får ca 1 - 2000 i fickpengar i månaden & sen finns det ju dom som har det bättre.. men man kan inte förvänta sig mycket.
 
vet inte riktigt hur många timmar det kommer bli...

Jag funderade på 150:- per dag..eller är det för mycket? :crazy: :crazy:
 
De lär ju inte ta många timmar om dagen o dessutom får du boende o mat så jag tycker inte att du kan bejära så mycket mer.
 
nej mer tror jag nog inte går...hehe.. :)
men det är inte alldeles för mkt med 150 då?
 
Jag tycker att du redan får betalt genom mat och boende. Mocka tre - fyra boxar + fodring och lite pyssle tar inte lång tid. Kommer du ens upp i en sammanlagd effektiv arbetstid på tre timmar/dag inklusive ridningen? Vad är det för typ av ridning, motionering eller utbildning?

Säg att du jobbar 20 dagar i månaden, dvs är ledig helgerna, så kommer du upp i 6000 kr/månad. Sen beror det ju lite på vad det är för boende hur högt det värderas samt vad matkostnaden är. Om alla måltider ingår så har du redan där några tusen/månad som ska räknas av.

När jag jobbade i stall var vi två och hann mocka 20 boxar på drygt en timme, sopade gångarna, bytte vatten i alla hinkar för de hade inga vattenkoppar och la insläppsfoder till alla. Jag kom ut strax före 08 på morgonen och till 09 var vi nästan alltid klara och fikade innan vi red.
 
Några tusen för mat ??? Knappats för en ensamstående tjej...enligt KO:s riktlinjer BÖR matkostnaden ligga på mellan 870-970:-/mån om man är ensamstående tjej...Annars får hon nog ändra sina matvanor rejält..
 
I så fall så ligger jag väldigt mycket över KO:s riktlinjer och gjorde det redan för ca 10 år sedan! :d Då låg mitt matkonto, inklusive hygienprodukter som toapapper, tvål och schampo, på ca 1600:-/månad. Skulle det sedan ingå TV och tidningar i boendet får du räkna ännu högre.

Dina siffror, är inte de baserade på vad ungar som fortfarande bor hemma borde betala om de har jobb? :confused:
 
hmmm.. Ridningen kan man säga är utbildning av hästarna, ja..

äääh ja säger 140 :- per dag då ... :crazy:
 
Äh, du klart du kan begära mer men jag vet inte vad som ingår i ditt boende och maten. Det är väl inte helt orimligt med en tusenlapp i veckan om du dessutom utbildar hästen. Jobbar du även helger så får du väl räkna med OB. ;)
 
frågan är ju omm an fr de van vill ha.
Om jag var arbetsgivare skulle inte jag betala de iaf. :p

Enligt mina beräkningar skulle du kunna få 50 kr dagen. Men de bror ju helt på vad som ingår i boendet m.m.

Min kompis som bodde i Tyskland fick utöver boendet 40000 kr/månaden. Då fick hon oxå fixa något mål mat om dagen pg aatt dom åt så dåligt. Pluss att hon jobbade 12 timmar/dag 6 dagar/veckan.

Så 50 kr/dag är nog mer rimligt. :p
 
Om det verkligen rör sig om så lite pengar som det gör, hur´klarar sig människor som jobbar som hästskötare? Jag har kanske fått anställning på en dressyrgård där hon vill ha hjälp med allt som rör hästarna, iof så kommer jag inte att bo där men om det verkligen rör sig om så få kronor. Hur kommer jag då kunna betala min hyra på lägenheten eller mat till mig själv?? :confused: jag tycker det är dumt att man inte tjänar mer än så, med tankte på det tunga arbete man utför.

Praktiserade på ett travstall förut och då fick jag höra att det var svårt att ¨få tag i skötare och att skötarna offta tjänar mer än travtränarna i regel gör. (då pratar jag inte om stig h.)

Hur klarar ni er på dom penarna?? :confused: :smirk:
 
Hygienprodukter samt tv och sånt är INTE inräknat i dessa siffror. Hygienprodukterna låg nånstans på 100-120:-...kommer inte riktigt i håg detta. Kan kolla upp sen om du vill. Nej, det är om man bor ensammen. Visst kan man väl fixa ett shysst matkonto på den summan...Går hur bra som helst...Man går ju knappast på närmsta service butik och shoppar ;-)...Nej men, man det handlar väl mest om planering i sitt matinköp...typ VARt man köper sin mat, VARt det är billigast...inte köpa färdiga eller halvfärdiga produkter och det ena med det andra. Mitt matkonto är mindre än dom dära siffrorna, och mig går det ingen större nöd på.
 
Jag tror inte att KO förväntar sig att en ensamstående kvinna ska leva på under 40 kr/dag. Om man slår ut 970 kr på en månad med 30 dagar får man en summa av drygt 32 kronor! Hur klarar man av att äta minst tre ggr/dag för den summan och får man äta någon frukt öht då?

De där siffrorna får du gärna presentera en länk till för att jag ska tro på dem! :smirk:
 
Jag kan ändå inte förstå hur människor klarar sig på ett arbete med så lite lön. Som Någon sa tigigare, 50 kr dag? herre gud. på en månad blir det inte många tusenlappar. Och hur betalar alla hästskötare hyran? om jag skulle få ut en lön på 50:- /dag 50 * 5 * 4 är ca en tusenlapp i månaden? (räknar inte noga så rätta mig om jag har fel) Hur betalar en människa hyra på en sån lön? läste någonstanns att en 18 åring som jobbar med hästar och har mer än 1 års erfarenhet ska tjäna 87:- timme, är inte det närmare 13000 efter skatt per månad? plus OB och semesterersättning. det tycker jag låter mer rimligt än dom summorn jag läst om här.
Jag kanske har fel.

Jag ska iaf på min arbetsinterljuv i helgen, Kan ju återkomma om vad jag får i lön för skötsel och ridning av 5 hästar.

// Lina :bump:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 950
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp