Inget stall kontrakt

Håller absolut med om att flytta hästen så fort som möjligt. Det kan nämligen bli komplikationer om ni köpt av henne och aldrig flyttat hästen. Hon kan försöka hävda att ni inte tagit hästen i besittning och att hon fortfarande har rätt till den.
 
Vi har inte fått passet fast det står i köpekontraktet att dåvarande ägaren skulle ombesörja detta
Jag tror det är bra om du är lite tydligare med vad som faktiskt står i kontraktet här om du kan för att få hjälp. Passet ska alltid följa hästen men har ni inte ens fått det så lär ju till exempel hästägaren hålla det, är det inte ens gjort och ni har ett vettigt köpekontrakt är det kanske enklare att ordna pass själv till hästen (andra får svara på om det går, jag har aldrig suttit i den situationen, vi har gjort pass till en av våra ponnyer vars pass kommit bort i importen, det var inga problem även om det blev med okänd härstamning).
 
Jag tror det är bra om du är lite tydligare med vad som faktiskt står i kontraktet här om du kan för att få hjälp. Passet ska alltid följa hästen men har ni inte ens fått det så lär ju till exempel hästägaren hålla det, är det inte ens gjort och ni har ett vettigt köpekontrakt är det kanske enklare att ordna pass själv till hästen (andra får svara på om det går, jag har aldrig suttit i den situationen, vi har gjort pass till en av våra ponnyer vars pass kommit bort i importen, det var inga problem även om det blev med okänd härstamning).

Pass är (för de flesta raser) inte en värdehandling utan det är köpekontrakt (och/eller tydligt kvitto) som är ägarhandlingen. Passet kan man alltså få ny-utfärdat om man kan styrka att man är ägaren men man får tex börja om med vaccineringar.
 
Det kanske inte ens finns något pass? Skulle inte förvåna mig med tanke på hur oseriös förra ägaren verkar vara utefter beskrivningar här.
 
Pass är (för de flesta raser) inte en värdehandling utan det är köpekontrakt (och/eller tydligt kvitto) som är ägarhandlingen. Passet kan man alltså få ny-utfärdat om man kan styrka att man är ägaren men man får tex börja om med vaccineringar.
Ja och finns det ett pass som ägaren vägrar lämna ut men ett köpekontrakt torde det inte vara ett problem då även om det blir meckigare. Fast det verkar som ovanstående skriver, att det kanske inte finns något pass om det ska ombesörjas...
 
Pass går att lösa, det viktiga är att ha kontrakten, gärna underlag på erlagd betalning och att ni har hästen i besittning, flytta den så snabbt det bara är möjligt!
 
Jag tänkte på en sak IOM en annan tråd som inte handlar om hästar men jag tycker inte du ska svara mer här utan gör det först efter att hästen har flyttat. Man vet aldrig om den förra hästägaren läser här eller inte.
Försök att flytta hästen omgående med eller utan pass.
 
Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är rid o flyttbar.
Nu har barnen tröttnat och vill inte fortsätta av många olika anledningar varav vi hittat stallplats till hästen närmare vårt hem, gården de varit på har legat 4 mil rnkelvresa bort á 3 dagar/v.

Då vi inte haft stallkontrakt samt att vi betalt i förskott
fick vi idag ett krav på 33000 kr. Allt från tillsyn á 100 kr/dag fast detta står i köpekontraktet att det ingår i stallkostnaden så även strö. Strö avgift använder vi oss inte av då hästen går på lösdrift. Urmockning hage m maskin 5 h á 500 kr, stallpass 7 st á 500 kr.

Jag är helt mållös, i 21/2 år har vi nästan varje lördag morgon mockat detta stall o då inte till vår häst utan till alla hennes 8.

Betalar vi inte denna summa så kvarhåller hon vår häst, en häst barnen köpt för pengar från sin farmor samt hotar med kronofogden och tingsrätten.

Känner att detta är ren utpressning
Har du köpekontraktet påskrivet av säljaren så flytta hästen snabbast möjligast utan att meddela stallägaren! Pass går att ordna senare om du kan bevisa att du äger hästen, kan dock kanske bli knepigt att få med stammen i passet. Sedan bestrider du fakturan. Av din historia att döma så låter det mest som om säljare vill lura av dig mer pengar..

Köpte en 2-åring för typ 10 år sedan som saknade pass, men det var inga konstigheter att ordna, brydde mig dock inte om att regga stammen då det ändå var en korsningshingst.
 
Utan pass kan det bli knepigt att flytta i och med att nya stallägaren måste kunna registrera hästen på anläggningen.
Det går ju dock att va på en plats en kort tid utan att registrera, så det bör ju gå att flytta o stå utan registrering i väntan på passet. Så lång tid tar det ju inte att ordna pass :)
 
Pass går att ordna senare om du kan bevisa att du äger hästen, kan dock kanske bli knepigt att få med stammen i passet.
Varför skulle det vara svårt? Hästar som har pass idag är chipmärkta eller ID-märkta på annat sätt. När man gör ett nytt pass läser ID-kontrollanten av chipet i samband med att en ny signalementsbeskrivning görs. Och då ser man att det är samma häst. Vid tveksamheter används det tagelprov som tagits och arkiverats när hästen chipmärktes (alternativt den DNA-analys som gjordes) för att kontrollera att det är rätt häst.
Det man missar med nytt pass är införda vaccinationer. Och att hästen tas ur livsmedelskedjan, dvs inte kan slaktas för att bli livsmedel. (vilket somliga tycker är bra och andra tycker är dumt)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 699
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
3 821
Senast: fio
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Svamlan
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp