Hur mycket kan man begära i lön?

Har haft några tjejer som jobbat under olika perioder. Tror att 2000:- mån + logi + kost är ganska vanligt förekommande lön i hästbranchen. Jag tycker att man måste räkna verklig kostnad för logi o kost. En vuxen tjej som jobbar kan inte leva på 30-40:- per dag och ett litet studentrum i en villa kostar minst 1500 - 1600 per månad.
Enkel matematik ger Lön 2000 + kost 1500 + logi 1500=5000 sen tillkommer en massa annat som löneförmån lektioner, tidning, försäkring, telefon i de flesta fall. Jag tycker mina arbetare får rätt skapligt betalt när dom är 18år och egentligen inte kan så mycket, man måste nog se hästjobb som utbildning också.
 
Lägenhet och mat är ju redan betalt.

att vara hästskötare åt travtränare brukar vara mer välbetalt än hos ridfolk.

Visst de är dåliga löner. Men dom kommer ju int eatt ändras så länge det fins folk som jobbar för dom.
Sen finns de faktist dom som får mer över i fickpengar än va jag fick när jag städade. Men dom är få.

De är ju struntprat att en hästskötare skulle tjäna mer än va st:h själv skulle göra. Tänk på hur pass mcyket han kör in varje dag. HUr pass mycket de kostar att ha hästen tränad hos honom m.m. Det kostar ju ex inte han mer att hålla en häst än va det gör för en annan tillex.
Så de tror jag inte på.
 
Enligt soc normer är det 1540 kr för mat och 250 kr till hygien för en ensamstående vuxen. Så dom betalar ju mer. :banana:
 
Boendet är ju redan betalt. Lika så mat. Så det enda du behööver betala är ju hygien o så.
Sen att få 1000 kr i månaden för att jobba max 4 timmar dagen är väl ganska bra. Skulle ju bli 2000 kr om de va heltid.
 
Jag kommer inte att bo på min arbetsplats. Jag har en egen lägenhet med min Sambo i innerstan där jag bor och tänker inte flytta! Hon som jag kanske ska jobba hos vet detta och är helt med på att hyra ut sin lägenhet till någon annan. Jag kommer istället att åka bil till jobbet, Alltså; Ni menar att man på 2000 i månaden ska betala sin lägenhet, mat hygien och benin till jobbet? :confused: hur går det ihop? MIn lägenhet är dyrare än vad jag i så fall skulle få i lön och jag kan ju knappast leva på min sambo?
Som jag sagt tidigare så läste jag att ett vitt arbete för 18 årig tjej ska lönen ligga på 87 kr i timmen. Jobbar ni alla svart för dom pengarna ni får??

det där med travtränarna var inget jag hade fakta på utan något jag hört. av en travtränare jag själv jobbat hos som talade om att hans tidigare anställda haft över 15000 i lön. men jag har för mig att jag skrev i inlägget att det var något jag hade hört ocskå. :o

I helgen får jag veta vad jag kommer att få för lön på mitt arbete. så får jag väl ta stälning då.
 
Praktiserade på ett travstall förut och då fick jag höra att det var svårt att ¨få tag i skötare och att skötarna offta tjänar mer än travtränarna i regel gör. (då pratar jag inte om Stig h.) )[citat/]


De är ju struntprat att en hästskötare skulle tjäna mer än va st:h själv skulle göra. Tänk på hur pass mcyket han kör in varje dag.


Jag pratade INTE om tränare i klass med stig h. (som jag faktiskt skrev) utan om dom lite "sämre" och mindre välkända travtränarna! :D :)
 
självklart kan man inte leva på 200 kr i månaden omman inte får boende. Boende brukar ju vara den klassiksa biten man får med.
Men räkna inte med så mycket då arbetsgivarna tycker att man ska vara glad över att man får hålla på med de man vill samtidigt som de ger en erfarenhet och utbildning. :(

Dock vet jag ett ställe som man skulle få boende i en egen stor lägenhet + minst 12000 kr i månaden beroende på jobb och erfarenhet. :)
 
alla kan vi läsa fel ibland!

Ja jag tycker det är rent ut sagt fördjälvligt att man ska slita för en sådan lön. ibland handlar det ju om väldigt mycket arbete. (har ju praktiserat mycket i stall och kunde få vara i stallet i 12-13 timmar) inte för att jag hade något emot det då, men att försörja sig på ingenting klarar man ju inte. och jobbar man i stall hinner man ju knappast med 2 arbeten så man kan kompletera. Jag tror det beror mycket på att hästfolk "utnyttjar" alla yngre tjejer som gadeligen sliter i stallet för ingenting. (när jag bodde hemma var 2000 massor)
 
Det är därför jag INTE vill åka utomland o jobba med hästar ex just för att man får slita häcken av sig för inget.
Alla tycker att jag är dum som inte tar dom chanserna. att få lära sig ett nytt språk, jobba med de jag vill osv. Men jag VET hur det i dom allra flästa fall är.
O med tanke på hur min kompis jobbade, blev lovad allehanda saker, flyttade runt pga konstiga chefer eller anställda som tafsade, blev utbränd m.m. så kanj ag inte ens tänka mej tanken att jobba så åtminstonne inte bland ridfolk.
 
Jag tycker det är fördjävligt. Pratade med "tanten" som skulle anställa mig och hon tyckte att jag skulle jobba svart!!!! Hon menade alltså att jag skulle jobba svart för 40 spänn i timmen och UTAN någon som helst försäkring!!! inte sliter jag för den lönen och blir utan hjälp om man skulle råka bli sparkad i huvudet eller få en höbal i skallen. ALDRIG! Jag kan inte begripa hur människor kan gå med på det?? :eek: :confused:

Om man inte börjar kräva högra lön kommer det alltid att vara så här!!! Måste man verkligen ta all den skiten för arbetslivserfarenheter???? :( men förhoppningsvis så kan jag kanske söka jobb på travbanan i örebro när jag flyttar!! där är ju lönen lite annorlunda iaf!!!
 
Men hallå! 40 kr i timmen? :rofl: Då tjänar du ju mer på att jobba vitt o det är väl inte de som svartjobben igentligen framkom av eller vad jag ska säga? Skulle jag jobba svart så skutton skulle jag kräva att få ut mer än när jag betalar skatt allt!
 
Men hallå! 40 kr i timmen? :rofl: De va jag får nu när jag är arbetslös. ;) Då tjänar du ju mer på att jobba vitt o det är väl inte de som svartjobben igentligen framkom av eller vad jag ska säga? Skulle jag jobba svart så skutton skulle jag kräva att få ut mer än när jag betalar skatt allt!
 
Tja, säg att hon hade nappat på gratis boende + mat så hade hon ju tjäna betydligt mer än 40:-/timmen. Hade du tagit upp det i deklarationen? :angel:
 
Det var just det jag också tänkte, :rofl: :rofl:
ska man jobba svart så ska man tjäna på det också! Punkt slut! men jag tycker det är för riskabelt att jobba svart med tanke på skaderisken, och jag kan inte ta det som en referens vid "seriösare" arbetssökning. Och många arbetsgivare gillar inte "luckor" i arbetslivet.



Hade jag inte flyttat ihop med min pojkvän nyligen hade jag kanske nappat på jobbet med tanke på att det fanns en lägenhet där jag kunde bo gratis!! Men ja vill ju inte flytta ifrån pojken min när jag precis flyttat in :(
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 950
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp