Bukefalos 28 år!

Hur mycket kläder behöver man?

pulkaskurk

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Hur mycket kläder behöver man egentligen?
Jag har precis gått igenom ett berg av tvätt och försökt att få in allt i garderoberna men det är proppfullt trots att vi har mycket förvaring.
När det gäller sängkläder och handdukar har jag bantat ner ordentligt så vi har 3 uppsättningar av varje för att ha att byta med och det räcker alldeles utmärkt.
Men kläder tycker jag är jättesvårt att komma underfund med hur många av varje plagg man behöver.
Just nu har jag 2 stora proppfulla garderober, 1 stor byrå med 6 rejäla lådor och ett sidebord med 4 relativt stora lådor som också är till bredden fulla med kläder...
Känns som att alla kläder anfaller mig nu och jag måste verkligen banta ner garderoben, men vad och hur mycket kan jag tänkas behöva ha kvar?
 
Som rubriken lyder.
Hur mycket kläder behöver man egentligen?
Jag har precis gått igenom ett berg av tvätt och försökt att få in allt i garderoberna men det är proppfullt trots att vi har mycket förvaring.
När det gäller sängkläder och handdukar har jag bantat ner ordentligt så vi har 3 uppsättningar av varje för att ha att byta med och det räcker alldeles utmärkt.
Men kläder tycker jag är jättesvårt att komma underfund med hur många av varje plagg man behöver.
Just nu har jag 2 stora proppfulla garderober, 1 stor byrå med 6 rejäla lådor och ett sidebord med 4 relativt stora lådor som också är till bredden fulla med kläder...
Känns som att alla kläder anfaller mig nu och jag måste verkligen banta ner garderoben, men vad och hur mycket kan jag tänkas behöva ha kvar?

Enligt expertisen, för åtta veckors vandring i extrema förhållanden. Två par kalsonger, två par strumpor, en tröja, ett underställ att gå i, ett att sova i, ett par handskar, ett arbetslager, skyddslager för väta och kyla.
 
Enligt expertisen, för åtta veckors vandring i extrema förhållanden. Två par kalsonger, två par strumpor, en tröja, ett underställ att gå i, ett att sova i, ett par handskar, ett arbetslager, skyddslager för väta och kyla.

Okej det var kanske lite extremt sparsmakat för mig :P
Några kläder till har jag gärna hehe
 
Tja, det är nog olika. Personligen behöver jag inte alls mycket. Har arbetskläder på vardagarna och när jag kommer hem åker ridkläderna på och eventuellt några mjukisbyxor, utan att byta jobbtröjorna. Sen har jag nog en uppsättning "vanliga" kläder när jag ska ut och träffa folk på fritien. Så jag skulle nog inte behöva så mycket kläder egentligen, har för mycket kläder som jag knappt använder längre. :/
 
Börja banta ner underkläderna kanske? 14-21 par strumpor /trosor tycker jag är lagom, då är det ingen panik om man inte hinner tvätta varje vecka (om man då byter sånt varje dag).
Kläder, prova! Kan du inte ha dom och det inte är favoriten så skänk/släng. Är det 10 par "dessa kan jag ha när jag målar/städar stallet/mekar med bilen" plagg, gör dej av med alla utom ett par typ. :)
 
Jag brukar alltid fråga mig själv med några månaders mellanrum om jag använt vissa plagg inom x-antal månader. Har jag inte det så frågar jag mig själv om jag verkligen behöver de igen i framtiden, om inte så rensar jag bort det. Personligen brukar jag hitta nya favoritkläder med jämna mellanrum och då brukar de gamla få åka ut.

Fast jag måste medge att min garderob har x-antal plagg som jag hade när jag vägde 25 kilo mer (2 år sen) och jag fortfarande inte har hjärta nog att slänga. Trots att jag aldrig kommer använda de igen. Samma sak med typ bhar som är 2-3 storlekar för stora, "nää men kanske någon gång!" och så ligger de där. ;):o
 
Jag har nyligen rensat ut mina garderober/lådor på en massa kläder. Två fulla Ikea-kassar, men det känns ändå som om det är lika fullt i garderoberna och byrålådorna som innan. Hur nu det är möjligt. Jag vill inte heller rensa mer, så för mig blir det istället till att köpa större förvaringsplats. Men så gillar jag att ha mycket att välja på (och det händer att jag köper kläder bara för att, som jag vill ha men som jag inte nödvändigtvis kan ha på mig :o).

Jag gillar förslaget från @Aionee, har du inte haft på dig ett visst plagg inom X tid, rensa ut det. Allt du inte kan ha på dig och allt du finner tråkigt bör rensas ut. Man behöver egentligen inte ha så mycket.
 
Jag rensar ungefär en gång om året. Har ett plagg inte använts sedan förra rensningen åker det ut (undantaget finkläder, jag klär inte upp mig så ofta :D). Numera är det få saker som åker iväg för jag har inte köpt speciellt mycket kläder senaste åren eftersom jag har det jag behöver och de är i bra kvalité, dvs slits inte fort.
 
Börja banta ner underkläderna kanske? 14-21 par strumpor /trosor tycker jag är lagom, då är det ingen panik om man inte hinner tvätta varje vecka (om man då byter sånt varje dag).
Kläder, prova! Kan du inte ha dom och det inte är favoriten så skänk/släng. Är det 10 par "dessa kan jag ha när jag målar/städar stallet/mekar med bilen" plagg, gör dej av med alla utom ett par typ. :)

Bra inlägg!
Det kändes som en lagom uppsättning med underkläder.
Men hur många jeans och linnen mm kan man egentligen behöva?
Räcker det med tex 3 par jeans? Ett par ljusare blå ett par mörkblå och ett par svarta?
Känns som att jag vill ha en luftig garderob men ändå ha allt som behövs liksom.
 
Bra inlägg!
Det kändes som en lagom uppsättning med underkläder.
Men hur många jeans och linnen mm kan man egentligen behöva?
Räcker det med tex 3 par jeans? Ett par ljusare blå ett par mörkblå och ett par svarta?
Känns som att jag vill ha en luftig garderob men ändå ha allt som behövs liksom.
Beror på hur ofta du vill byta, själv har jag 3-4 jeans (två köptes för ett par veckor sedan) och 2 mjukisbyxor. Linnen har jag bantat ner, hade ett gäng som var för stora/för korta oc så har jag skaffat lite fina toppar från desigual istället. Så jag har 3 svarta, 2 vita, 2 turkos/petrol linnen. Och sen kanske 10 andra toppar av olika slag, och runt 10 klänningar och typ 5 kjolar. Dock en del tröjor, frysen så gillar ordentliga tröjor :)
 
Jag har länge haft en fantasi om att ha en extremt nedbantad garderob - ett par byxor, en klänning, en kjol, ett linne, en långärmad tröja. Typ. Lite fler trosor och strumpor såklart. På ett sätt hade det varit otroligt skönt och jag gillar den excentriska touchen en skulle få.

Men i praktiken skulle jag inte fixa det. Jag har en jättegarderob, är en klädnojjare av rang (en sådan där som tar lång tid på mig att välja kläder för att det ska "kännas rätt") och har sjukt svårt att göra mig av med saker, kläder i synnerhet. Hade nog i längden blivit uttråkad av det begränsade urvalet också.
 
Jag har ett hyllplan av vardera: kategori jeans, träningsbyxor, tröjor+skjortor, t-shirts, underkläder+strumpor. Summa en enkelgarderob (60 cm bred). Har säsongskläder och lite finkläder i en klädkammare/förråd. Jag tycker jag har jättemycket kläder och skulle nog kunna klara mig på hälften eller en tredjedel, även om vi skulle börja tvätta mer sällan (nu tvättar vi c:a 1 gång i veckan, är två personer i hushållet). Men så är jag heller inte speciellt intresserad av kläder annat än att de ska vara sköna och lagom varma.
 
Bra fråga. Jag har för mycket kläder jag inte gillar eftersom jag bara gillar sånt som är mjukt på kroppen. Alltså måste jag rensa ut alla gräsliga hårda jeans....men åh va jobbigt. De är så snygga ju. Jag använder dem inte, de bara hänger där och är snygga...nu ska de till myrorna och göra någon fattig student lycklig.
 
Jag vågar inte svara på hur mkt kläder jag har. :o

Eller jo.. jag biktar mig...:p
Flyttade i höstas, flyttkillarna hade alderig sett någon med så mkt kläder, väskor, smink etc.
Jag tror jag hade minst 30 flyttkartonger med kläder, skor, väskor, smink och skönhetsprodukter.

Men så älskar jag min klädkammare/ walk-in -closet som det heter idag.. Där har jag hyllor med väskor och annat.
 
Jag har länge haft en fantasi om att ha en extremt nedbantad garderob - ett par byxor, en klänning, en kjol, ett linne, en långärmad tröja. Typ. Lite fler trosor och strumpor såklart. På ett sätt hade det varit otroligt skönt och jag gillar den excentriska touchen en skulle få.
Jag är på väg ditåt. Jag downsizear hela tiden och har nu rätt lite kläder jämfört med folk jag känner. En och en halv resväska kanske? Jag vill inte ha en massa och känner faktiskt just nu att jag verkligen gillar det jag har och att det räcker så. Men så köper jag väldigt lite och mest bara när det är nåt jag verkligen vill ha också.
Däremot vill jag nog ha tre av det mesta ;) typ tre klänningar, tre par jeans, några tröjor. Men liksom inga mängder.
 
Bytt till större boende? ;)

Annars är idén att rensa ut det som inte använts på länge bra, jag önskar min sambo skulle nappa på den för han har kläder sen gymnasiet kvar.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 284
Senast: Sonea
·
Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 304
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp