Bukefalos 28 år!

Hur mycket klarar en Siberian Husky?

Fast TS skriver ju i inledningen att de har tänkt cykla på sommaren och använda hundarna som transportmedel vintertid.

Hej!
På sommaren har vi tänkt cykla och på vintern när snö och is kommer har vi tänkt använda oss av hundarna. Tid att träna upp hundarna under de kalla höstmånaderna borde därför vara rimligt för att de sedan ska klara 3-4 månader av hårt arbete.
 
Hade det inte varit mycket enklare att skaffa två shettisar exempelvis? Där har du åtminstone vagn på sommaren, kälke på vintern och gissningsvis betydligt mindre jobb för att skaffa foder till dem.


Nu försöker jag inte säga att hästhållning är "piece of cake" men i alternativ till hundspann i detta läget känns häst enklare
 
Hade det inte varit mycket enklare att skaffa två shettisar exempelvis? Där har du åtminstone vagn på sommaren, kälke på vintern och gissningsvis betydligt mindre jobb för att skaffa foder till dem.


Nu försöker jag inte säga att hästhållning är "piece of cake" men i alternativ till hundspann i detta läget känns häst enklare

Håller helt med. Dessutom mycket billigare, både i inköp och drift. Jag minns någon diskussion här då någon frågade om hundspann. Då kom det upp att man får betala minst 40000 kr för en väl fungerande ledarhund och att man helst behöver två. Får den ena ledarhunden såriga trampdynor eller av annan anledning behöver vila, så tar man sig ju ingenstans om det inte finns en annan hund som kan vara motor och "axla ansvaret" i spannet.
 
Vintertid? Så hundarna ska vila hela sommaren och sen pang jobba så fort det blir snö?

Jag tror att TS och många med hen underskattar hur enormt mycket arbete det ligger bakom ett fungerande hundspann.

Återigen, TS skriver ju i första inlägget att höstmånaderna var tänkta att träna upp hundarna inför vintern, så något "pang jobba så fort det blir snö" har det väl aldrig varit tal om.

Därmed inte sagt att det skulle vara piece of cake, men TS verkar ju inte heller vara typen som vill leva sitt liv liggandes på sofflocket. Har man gjort ett aktivt val att flytta långt ut i skogen, avstå från bil och leva på en lön för att det passar ens livsstil så har man väl förhoppningsvis kalkylerat med att saker och ting ska få ta tid och vara lite mer omständliga också.
 
Alltså allt låter ju jättefint och så, men lite väl optimistiskt tänker jag. Typ handla ett par omplaceringshundar och sätta igång. Jag undrar ifall ts har räknat på vad det blir att kosta (foder, vetvård, försäkring, utrustning, skötsel och byggnad av hundgård med något uppvärmt utrymmer eller värmda vattenskålar o.s.v.)

Jag hade nog satsat på shettisar, faktiskt. På så sätt får man ju en ordentlig kärra eller släde där veckans storhandling faktiskt får plats. För jag ser faktiskt inte hur en person plus en veckas mat får plats i en hundsläde som dras av två-fyra hundar. Sen brukar ju shettisar inte vara speciellt svårfödda heller, och hittar man ett bra hö kostar det ju knappt alls.

För att inte tala om sommaren då. Vad i hela friden ska hundarna göra då?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 960
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 242
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 984
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp