Hur mycket köttfärs till 3,5 v valpar?

Double_a

Trådstartare
Hej på er,

Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem köttfärs blandat med vatten två gånger om dagen, ca en tsk, i en veckas tid och magen verkar klara det galant.

Hur mycket och ofta, bör jag komma upp till för att de ska avvänjas nästan helt?

Tack för svar!
 
Visst kan du ge lite köttfärs men inte bara köttfärs ist dimjölk. Valparna behöver mycket mer näring och mineraler än vad som finns i köttfärs.
Du ska börja ge uppblött valpfoder först och främst. Sen kan du ge färs som bonus.
Rekomendationer för givan av valpfoder står på påsen.
 
Vid den åldern kan man ge dem smakportioner några gånger per dag av rejält uppblötta hundmatskulor av det foder de ska äta. Huvudmatintaget ska fortfarande vara mjölk någon vecka till, men man ökar givetvis på smakportionerna med någon dags mellanrum.

Finns ingen anledning att slabba med köttfärs och diverse annat.
 
Nej det förstår jag, jag tänker att hon ska slippa dia så många gånger bara, kanske räcker med 3-4 gånger om dygnet istället för varannan timme, om man stöttar upp med köttfärs och uppblött valpfoder.
 
Nej det förstår jag, jag tänker att hon ska slippa dia så många gånger bara, kanske räcker med 3-4 gånger om dygnet istället för varannan timme, om man stöttar upp med köttfärs och uppblött valpfoder.
Skippa egna påhitt som köttfärs.
Ge valpfoder som är avsett för valpar. Det finns inga riktigt oseriösa fodertillverkare numera. Håll dig till etablerade märken så är du trygg. Du är INTE trygg med köttfärs.
 
Skippa egna påhitt som köttfärs.
Ge valpfoder som är avsett för valpar. Det finns inga riktigt oseriösa fodertillverkare numera. Håll dig till etablerade märken så är du trygg. Du är INTE trygg med köttfärs.

Knappast egna påhitt, det är väl relativt vanligt att uppfödare blandar ut med nötfärs det gör de flesta jag känner. Jag tror att det bra att valparna inte enbart får valpfoder utan lite variationsrik kost för att slippa mag och tarmproblem, överkänslighet m.m. Det fanns en studie om att dräktiga tikar som gavs blandkost fick valpar med färre allergier men hittar den inte just nu. Hittade den här artikeln om en studie kring kost och allergier Länk men här är ett urklipp:

"– Valpar som mellan åldern 2-6 månader utfodrades med rå nötmage, råa inälvor och mänskliga rester visade signifikant färre allergi- och atopisymtom i vuxen ålder. Däremot hade valpar som inte alls fick råfoder, åt det mesta av maten som torrfoder och/eller fick hundfoder gjort på en del frukt eller värmetorkade delar av djur betydligt fler av ovanstående symtom i vuxen ålder, säger Anna Hielm- Björkman, docent vid Dogriskforskning."


Jag kan tänka mig att studier på yngre valpar skulle kunna visa på samma sak, att det är positivt med blandkost för att slippa allergier. Det ju inte säkert att valparna får annat än torrfoder när de väl flyttat hemmifrån men då har man iallafall grundat dem och förhoppningsvis ger det ändå en viss positiv effekt tänker jag.


Jag gav mina valpar smakportioner ungefär från 3-4 veckor och så ökade jag upp allteftersom, vid sex veckor vill jag minnas att de var i princip avvanda. Vill du avlasta tiken för att du är orolig att hon inte klarar av att föda valparna ordentligt eller att hon magrar av kan du blanda smakportionerna i mjölkersättning (för hund). Jag vet inte vad tiken får för foder men det är en bra ide att ge tiken valpfoder som är högt i energi innehåll så hon inte faller ur för mycket. Angående mängd så börja med små mängder i början för de kommer ändå mest kladda runt med de men efter en vecka eller så har de börjat förstå att få i sig det lite mer ordentligt.
 
Skippa egna påhitt som köttfärs.
Ge valpfoder som är avsett för valpar. Det finns inga riktigt oseriösa fodertillverkare numera. Håll dig till etablerade märken så är du trygg. Du är INTE trygg med köttfärs.

Varifrån kommer källan på att valpfoder är det ultimata för valpar tror du? Från fodertillverkarna såklart som vill att vi köper deras produkter. Vi har alltid gett våra hundar blandkost och aldrig haft en hund med allergi i min familj (nu pratar vi ett 20-tal hundar) förutom den hunden som min syster tog som omplacering och bara fått torrfoder att äta fram tills hon tog över den, den var extremt känslig för massa saker. Min blandras är känslig för torkad kyckling i torrfoder och ben men jag det tror att det nåt med själva processen som hon reagerar på då hon i övrigt kan äta kyckling snarare än foderallergi
 
Hej på er,

Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem köttfärs blandat med vatten två gånger om dagen, ca en tsk, i en veckas tid och magen verkar klara det galant.

Hur mycket och ofta, bör jag komma upp till för att de ska avvänjas nästan helt?

Tack för svar!

Man ska ge ofta sen men du kan ge det nu redan, jag gav fyra gånger om dagen (mer än så var svårt att hinna), vet att många uppfödare även blandar ut mer rå äggula men jag har inte gjort det. Jag började blöta upp valpfoder efter fyra veckors ålder att blanda med färsen, det är ju lite dyrt att bara mata med färs (inte minst i dagens läge) men det ingen brådska. Jag har gett några olika torrfoder till valpar men magnusson har funkat bäst för de jag haft för deras magar, den var något lägre i fettinnehåll vill jag minnas. Jag har även gett lite av av varje och valparna har överlevt samt blandat med lite olika blötfoder bara för att de ska ha stött på lite olika saker innan de flyttat hemmifrån då man inte vetat vad de kommer få för mat i framtiden, jag tror att variation är bra och det verkar ju som om studier bekräftar det.
 
Min hund (2006-2018) fick torrfoder i början av livet pga. det var vad som rekommenderades (kanske första levnadsåret om ens det). Min hund både matvägrade och fick dålig avföring (provade flera, dyra som billiga).

Läste sen på och kom över BARF. Började med färskfoder och han matvägrade aldrig sedan dess (åt med stor aptit!). Hade bra avföring. Gav honom även rå kalkonhals ibland som tilltugg då han var glupsk då dessa ska vara mjuka och lätta.
Minns än idag blicken han gav mig om jag hade slut på färskfoder och gav lite torrfoder (hade det bara som reserv/vid sidan om och då var det spannmålsfritt från Magnussons med färskt kött istället för torkat kött som var värst).

Sen fick han givetvis smaka vår mat såsom kött och ägg. När jag råkade krossa ett rått ägg åkte den ner i hans skål som han glatt slickade upp.
 
I trådstarten skriver TS att hen tänker vänja av de 3,5 veckor gamla valparna och istället för mjölk ge rå köttfärs.

Tycker du att enbart rå köttfärs är bra för 3,5 v valpar??
Nej det skrev ts inte?
Det står att valparna kommer få fortsätta dia också hur man nu skulle kunna förbjuda det :)
 
Alla uppfödare jag hade omkring mig när jag växte upp hade också köttfärs och eventuellt rå äggula som första måltider, sedan introducerades uppblött torrfoder. :)
 
Det borde finnas fullt av råd och tips på vad som är lämpligast kost för så små. Mjölkersättning t.ex.?

Vad säger din veterinär?
Veterinär sa en speciell valpmousse från royal canin från 10 dagar redan, men det luktar pyton i flera dagar, de har ju inget bordsskick direkt, så det har jag ingen lust att fortsätta med.
Jo.



Att de ska få fortsätta dia kom senare.
Avvänja betyder ju inte sluta tvärt, självklart ska de få fortsätta dia ett tag till!
 
Jag börjar alltid med de första smakportionerna av fast föda när valparna är tre veckor. Vanligen ger jag då väl uppblött valpfoder blandat med rå äggula. I början handlar det om smakportioner en gång om dagen, men jag ökar på mängden mat och antal portioner varje vecka så att valparna vid 6 veckors ålder äter fyra mål valpfoder om dagen. Jag ger äggulan bara i början, så efter ett par dagar så äter valparna bara uppblött valpfoder. I samma takt som de äter mer fast föda så diar de mindre. Sist hade jag en ensamvalp och när hon var 6 veckor så diande hon inte alls längre och tiken var helt sinad. Detta hade valp och tik skött själva, då jag alltid låter tiken ha fri tillgång till sina valpar.
 
Veterinär sa en speciell valpmousse från royal canin från 10 dagar redan, men det luktar pyton i flera dagar, de har ju inget bordsskick direkt, så det har jag ingen lust att fortsätta med.

Avvänja betyder ju inte sluta tvärt, självklart ska de få fortsätta dia ett tag till!
Det finns ingen anledning att börja med annan mat när valparna är så unga som 10 dagar. Javisst, om tiken inte har mjölk så måste man ju kanske börja vänja av valparna tidigare, men normalt sett så finns det ingen anledning att börja innan 3 veckor. Valparnas matsmältningssystem är inte riktigt utvecklat för annat än tikmjölk innan dess.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 970
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 124
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej alla! Jag har en 3-månaders schäfer tik valp. Vi bor på en gård mitt ute på landet där vi aldrig ser hundar eller människor...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 015
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp