Valp utfall

Blabarspaj

Trådstartare
Hej alla!
Jag har en 3-månaders schäfer tik valp. Vi bor på en gård mitt ute på landet där vi aldrig ser hundar eller människor (nästan). Vi har åkt till stan och tittat på folk och hundar men har inte velat gjort mer än så tills hon fått sin vaccination klar. Precis när hon kom till oss så blev hon smått påflugen av grannens hund (typiskt), han var inte dum men extremt påstridig och mejade ner henne. Hunden hade rymt och det var inte vi som släppte ihop dem.

Hon blev väldigt rädd och har märkt det när vi varit ute. Antingen "boffar" hon eller så blir hon riktigt arg om en hund stirrar ut henne (för att vara 12 v). Jag förväntar mig att detta beetende bara kommer bli värre med tiden om jag inte gör något men är lite förvirrad över hur jag ska göra. Jag har haft en utfallshund innan och vi fick ihop det väldigt bra men han var dock 3-4 år. Hur tränar man detta med en valp? Skvallerträning, går förbi mycket hundar och förvänta sig att löser sig själ? Avledning?
 
Kontaktövningar mellan dig och valp. Gör dig intressantast i alla lägen. Godis, leksak, boll, glada rösten mm. När det sitter så träna hundmöten. Ligg steget före och fånga upp henne innan utfall och belöna, belöna genom mötet.
Låt henne inte ha kontakt med osäkra hundar utan trygga hundar som har ett bra och tydligt eget språk.

Har själv haft en tik som blev som din i unga dagar efter ett par "attaker" från en grannhund. Trist när sånt händer.
 
När ni har god kontakt och bra belöningar (som inlägget ovan var inne på) så planera gärna in övningar tillsammans med andra, garanterat snälla hundar.
Kör skvallerträning men var noga med att hålla sådant avstånd till den andra hunden så att ni alltid lyckas, att du kan fånga hennes uppmärksamhet och belöna.
Parallellt med detta kan ni köra umgänge, också det med trygga hundar givetvis, där hon mer får leka, busa runt och lära sig hundspråk / hundregler.
Gör inte detta utom med hundar och framför allt ägare som du litar på och som du vet kommer att följa dina önskemål och instruktioner!
 
Förutom tipsen ovan kan jag även tipsa om att åka till brukshundklubben och bara sitta och kolla på andra hundar. Helst på ett sådant avstånd att hon inte reagerar och sen flytta sig successivt närmare. Gärna mata med godis, leka och gosa under tiden. Jag tycker annars det kan vara svårt att få de att släppa spänningen under ett kort möte. Att få sitta och kolla på hundar som är uppe i sitt arbete och inte tar någon notis om henne samtidigt som matte är bäst, roligast och mysigast kan vara väldigt förtroendehöjande :)
 
Även att umgås med andra hundar som inte bryr sig om henne, samt koppelpromenader där de inte får hälsa och hundmötesträning där man kan mötas flera gånger och ta den tid det tar innan man går vidare är ett tips.
Lycka till med lillfian!
 
Kontaktövningar mellan dig och valp. Gör dig intressantast i alla lägen. Godis, leksak, boll, glada rösten mm. När det sitter så träna hundmöten. Ligg steget före och fånga upp henne innan utfall och belöna, belöna genom mötet.
Låt henne inte ha kontakt med osäkra hundar utan trygga hundar som har ett bra och tydligt eget språk.

Har själv haft en tik som blev som din i unga dagar efter ett par "attaker" från en grannhund. Trist när sånt händer.

Tack, ska köra med detta! Ja, det är riktigt trist. Personligen spelar det mig ingen roll om hon ogillar andra hundar men hon måste acceptera att de finns i omgivningen. Hoppas på att det kommer bli bra i slutändan eftersom hon fortfarande är så liten.

När ni har god kontakt och bra belöningar (som inlägget ovan var inne på) så planera gärna in övningar tillsammans med andra, garanterat snälla hundar.
Kör skvallerträning men var noga med att hålla sådant avstånd till den andra hunden så att ni alltid lyckas, att du kan fånga hennes uppmärksamhet och belöna.
Parallellt med detta kan ni köra umgänge, också det med trygga hundar givetvis, där hon mer får leka, busa runt och lära sig hundspråk / hundregler.
Gör inte detta utom med hundar och framför allt ägare som du litar på och som du vet kommer att följa dina önskemål och instruktioner!

Har en träningsgrupp på bk som jag ska börja hänga med nu under sommaren och vänner med snälla hundar. Jag hoppas de kommer ha en positiv inverkan på henne!

Även att umgås med andra hundar som inte bryr sig om henne, samt koppelpromenader där de inte får hälsa och hundmötesträning där man kan mötas flera gånger och ta den tid det tar innan man går vidare är ett tips.
Lycka till med lillfian!

Tack så mycket och tack för tipsen! Förhoppningsvis går det bra i slutändan :)
 
Jättebra att du tar det på allvar och vill börja jobba med problemet direkt och inte avvakta och se om det försvinner av sig själv.
Det behöver inte bli någon komplicerad sak av det hela men då jag själv har samma ras och vi även har uppfödning i liten skala, så vet jag att det finns en del individer som har svårt för andra hundar. Super som sagt att du vill jobba förebyggande. Har träffat på en del Schäferägare som tagit för givet att deras hundar ska funka med alla möjliga hundar. Iaf brukslinjerna kan vara lite skarpa mot andra jyckar. Lycka till :)
 
Utöver ovanstående råd så försök undvika konfrontationer där hundarna kommer väldigt nära varandra. Typ att de kommer från vars ett håll vid husknut, häck eller liknande. Det allra bästa är att låta 2 eller flera hundar gå parallellt med varandra på behörigt avstånd och sedan smalna av efterhand så att de kan gå på samma trottoar utan att reagera.
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 296
Senast: Ananas
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Virrvarr
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp