Hur mycket kostar det egentligen..?

Det har inte varit min favorit heller, det är likadant som med såna där flum-mac:ar... :devil: Jaha, jag visste inte att Mozilla var likadant, jag har inte koll på allt sånt där... :o

För att återgå till ursprungsfrågan - vad irriterande förresten att alla prissättningar är i så olika "enheter". Det är ju nästan omöjligt att få fram någon slags jämförelse kring vad det egentligen kostar. Och hälften har inte ens satt några priser, kanske just därför att det är svårt att bestämma något generellt..?

/Erica
 
Det är som datatekniker - de kan kosta allt mellan 200 och 900 i timmen. Webhotel kan kosta allt mellan 100 och 7000 i månaden. Och det är inte alltid man får vad man betalar för. :devil:

*har kickat 2 st. 900-kronor-i-timmen-tekniker i häcken :devil:*
 
Svar på:

7000 kr!? Du kanske dessutom menar norska kroner och då blir det ju ännu lite mer dessutom... Ju mer jag läser om det här desto mer funderar jag på varför jag tänker söka extrajobb egentligen - jag skulle ju kunna göra MASSOR av sånt här för samma pengar..! :smirk:
Jeg surfet litt rundt og fant iallfall ut at prisene (av de som nevner prisene) er ganske like for Norge og Danmark iallfall. Utifra referansesidene de har ser også sidene ganske enkle ut. Dvs uten avansert teknologi.

Jeg fikk vurdert det jeg gjør av en som jobber i et firma som driver med slike ting. Siden jeg ikke hadde noen erfaring før jeg begynte mente han en minstelønn på 200nok/time for vanlig webarbeid, og 250nok/time for programmering (CGI/perl). Muligens kunne jeg fint ta mer. Og nå hvor jeg har mer erfaring og flere referanser kan jeg nok ta mer om jeg ønsker å starte for meg selv.

Etter å ha surfet litt rundt ser det ut til at "starten" koster litt. Du må skape en layout og bygge opp noen sider rundt dette. Noen bedrifter ønsker også bare noen statiske sider hvor kontaktinformasjon står og litt om virksomheten. Ikke oppdateringer med f.eks. ledige stillinger, nye kurs, prislister osv. For noen år siden kom jeg over en basisside på tre sider som hadde en layout som var veldig standard for det firmaet som utviklet. Disse sidene hadde kostet 5000nok eks. moms. Utrolig..

Nå er dette norske priser, men jeg tror ikke dette er så ulikt i Sverige. Ser ut til at Danmark og Norge er ganske like, og selv om kursen er noe ulik så er vel svenskekrona lavere enn norskekrona fremdeles? Så da teller det heller for deres "fordel".
 
En liten ting.. Jeg ser at de som utgir priser og sånt også ofte drifter eget webhotell og kan skaffe domene. Vil tro at du da også kan ta litt mer for arbeidet i og med at du tilbyr en samlet tjeneste. Går du via å skaffe domene og webhotell via et annet sted vil jo dette gi kunden mer "arbeid", selv om du er veldig behjelpelig.
 
Att koda HTML är lätt, design är svårt. :)
Det beror ju på vad du menar med design. ;) Jag är ganska duktig på att fixa grafik och sånt, men jag kan inte överdrivet mycket vad gäller kodning.

Jovisst, men t.ex. vanlig <html> är lätt, och det går att göra snygga sidor med det också, men man måste ha känsla för design annars kvittar det hur mycket kod man kan.
 
Faktum är att jag fick ett samtal nyss och att frågan blev aktuell för mig också.

Hur mycket kan man som outbildad men halvduktig (heh) kräva i timlön från ett framgångsrikt företag som vill ha sin hemsida uppdaterad löpande?
 
Har haft 1700:- tekniker på besök, men dom har varit väldigt kompetenta inom sitt specialområde, så dom har klarat sig utan en spark i häcken :D!
 
Men visst borde jag kunna beställa webhotell och domän via någon annan, och sedan låta "kunden" betala kostnaderna för detta trots att det inte är mitt eget webhotell?

/Erica
 
Absolut! En himla tur att jag har ett ypperligt sinne för design och vad som är professionellt och estetiskt tilltalande... :D

/Erica
 
Jag undrar ju samma sak..! :p Man vill ju inte vara för billig = utnyttjas, men samtidigt så vill man ju inte känna sig som en skurk för att man tar hutlöst betalt! :o Vad tror du om 200-250 kr i timmen..? Och kanske en fast uppstartsavgift på 5000 kr för en helt ny hemsida med 10 sidor på. Om det handlar om en ny design och "överflyttning" av en gammal sida, så kanske 3000 kr. Låter det rimligt? :smirk:

Sen är det ju t.ex. så att ska det vara bildbehandling med så tar det mycket längre tid, så en sida utan bilder borde ju vara billigare (men gräsligt tråkig!!). Hmmm, jag kommer nog aldrig kunna komma fram till några priser... :crazy:

/Erica
 
Just nu handlar det nog mest om att fixa till en gammal sida, ordna bilder och fixa språkfel och småbuggar med mer.. (hoppas på att få omdesigna rubbet dock)

Det pratades om 60-70kr/h vilket ju är ett skamligt förslag. :)
De kan försöka hitta någon som gör det så billigt och ändå bra.

Jag borde kanske kräva åtminstone 100+?

Om jag ska göra en ny sida borde jag kanske begära ~6000kr?
Det blir i så fall ganska mycket jobb nämligen.
 
Ja, det var verkligen skamligt i jämförelse med vad vi pratar om här... :angel: Om det inte är så mycket saker som behövs fixas så är det väl dessutom ännu större anledning till att kräva lite högre timpenning? Det tar ju faktiskt ett tag att sätta sig in i vad kunden vill ha - att hålla kontakt kostar ju... :D

Det är ju så svårt att säga vad något är värt. Egentligen är det ju bara så att det är värt så mycket som de är villiga att betala...

/Erica
 
Angående att du sliter med sidan... ( du gör ett toppenjobb! )
Så vet du att jag faktiskt vill hjälpa till! Men nu var det ju någon som snabbt gjorde sidan själv på sin server... :smirk:
 
Jag har aldrig klagat utan kände bara att jag helt plötsligt blev en riktigt guldgruva för föreningen. :cool: Jag gör den gärna ensam.

/Erica
 
Jag har lagt ner bra mycket mer änn 150 timmar och hitills mest fått skit för det hela. :crazy:

Sitter i en förening där delar av styrelsen tycker att finns det inte på papper i en pärm så finns det inte alls. Internet är en övergående fluga osv. Suck. :(
 
Stackare! :( Måste vara jättejobbigt. Vad klagar de på egentligen? :confused: I "min" styrelse så är alla bara trevliga och nytänkande, jättekul! Flera av dem sitter här på Buke också så iofs vore det ju dumt om jag började tala ont om dem... :o :D

/Erica
 
Okej nu har jag börjat jobba med sidan lite smått. Mest att fixa det på den gamla sidan som den förre webdesignern inte gjorde klart samt att fixa till hans... misstag. ;)

Tänkte höra av mig angående lön imorgon, vad bör jag begära, och vad kan jag stödja mig på för argument? Delvis kan jag ju jämföra med städarlöner med mer, eftersom deras tidigaste förslag faktiskt var under det... :eek:
Sen bör jag väl jämföra med vad det faktiskt kostar hos andra designers.. hmm..

Usch vad otäckt och jobbigt egentligen. :)
 
60-70 är skambud. Jag får mer när jag sommarjobbar som lagerarbetare. Nej, MINST 100 ska det va', och det är ju nästan skambud det också...
 
Jag var på besök på den firma där min pojke hade praktik (detta var för en två år sedan)... Just då hade de en dator inne vars modemuppkoppling krånglade, och de hade grejat med den i en LÅÅÅÅÅNG stund (dryg timme, eller så), innan chefen lite försynt frågade mig om hjälp (han visste att jag kunde en hel del...). En minut senare är problemet fixat... :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag brukar vara ganska bra på att ta reda på information, men nu har jag fått blankettfrossa. Jag behöver starta ett eget företag av...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp