Hur mycket kostar en valp besiktning?

Em3li3

Trådstartare
Hej.
Min kompis funderar på att skaffa en hund.
Hon har hittat en valp som är intressant men hon måste besikta valpen själv.
Så hur mycket betalar man ca för en besiktning? Är det olika på raser/storlek?
Vad bör man tänka på innan "valpköp"?
tacksam för svar!

Emelie Sanna(kompis)

Sv: Hur mycket kostar en valp besiktning?

För det första så ska man aldrig köpa en valp som inte redan är besiktigad, chippad och vaccinerad som allra minst. En seriös uppfödare gör allt detta, plus mer därtill!

Så, jag hade rått min kompis att inte ens titta på den valpen igen, för den s.k uppfödaren är inget man vill ha.
Letar hon specifikt blandras eller?
SKK-reggade uppfödare med renrasiga valpar har nämligen en del krav på sig inför att sälja en valp, så det är lite mer betryggande att köpa därifrån då.

Hej.
Min kompis funderar på att skaffa en hund.
Hon har hittat en valp som är intressant men hon måste besikta valpen själv.
Så hur mycket betalar man ca för en besiktning? Är det olika på raser/storlek?
Vad bör man tänka på innan "valpköp"?
tacksam för svar!

Emelie Sanna(kompis)

:eek: det ska uppfödaren göra/betala.
Valpen ska också vara avmaskad, (medel och datum ska redovisas) ha fått sin första vacc. spruta.(ska finnas anteckning av veterinären)
och ska vara Id-märkt och ägar anmälan till jordbruksverket ska lämnas.
Det ska skrivas ett ordentligt köpekontrakt. (jätteviktigt eftersom det är det som visar vem som äger hunden)

Ta reda på vilket bolag uppfödaren har sin dolda fel försäkring och ta gärna försäkringsnumret eller be att få se försäkringsbrevet.
I övrigt ska det medfölja en matlista på vad valpen är van att äta.
(Bra om man ger valpen samma foder i början).
Om det är en renrasig ska stamtavla från SKK ingå.
Är det en ras med hällso program ska det vara följt.
Samma om det är en blandras med sådana raser i sig och det ska kunnas visas upp papper på att det är gjort.
Även MH om det är ras med krav på det så klart.
MH tycker jag personligen alla avelsdjur ska ha genomgått oavsett om det är krav eller ej)

Allt detta får man helt automatiskt utan att fråga efter det från seriösa uppfödare.
Och andra ska man inte köpa av om man inte vill ha problem…

Man bör också kolla en hel del själv, är det rent/fräscht där.
Hur är tiken?
Tillåter hon att ni hanterar valparna? (annars så skulle åtminstone inte jag köpa valp)
Är valpen bra i hull, rena/pigga ögon, blank päls, glad/framåt och busig full av livsglädje?
Enkla saker som man inte behöver vara veterinär för att se…
Kan uppfödaren svara på alla frågor?
Gör h-n ett seriöst/kunnigt intryck?

Om din kompis trots allt köper valpen, så är det enklast att ringa den vet. hon tänker gå till och fråga.
Skulle gissa på runt en 500 -1.000:- inkl vacc. och Id-märkning, för om inte valpen är besiktigad är den säkert inte det andra heller är alltid dyrare med bara en valp än om man kommer med en hel kull.

kl

Jag betalade 315kr härom veckan ,men då hade jag med 2 valpar som redan var chippade.

*KL*

Håller med de övriga, stöd inte oseriös hundavel = köp inte valpen. Det är ju inte ditt beslut men en "uppfödare" som inte besiktigar valparna har sannolikt försummat andra viktiga saker också, tex att kolla att föräldrarna verkligen är friska, avmaskning, rätt foder, id-märkning och rätt miljö för valparna.
Första 8 veckorna är oerhört viktiga för valpens fortsatta liv, jag hade aldrig vågat chansa att köpa en valp som inte har de bästa förutsättningarna från början - och det har sannolikt inte den här valpen.
Och känn inte att ni måste "rädda den", genom att köpa den sponsrar ni uppfödaren så att h*n kan ta fler kullar.
Tillgång och efterfrågan - om det inte fanns några valpköpare till oseriösa uppfödare så skulle de dö ut då det inte fanns någon marknad för deras valpar.

kl

Jag betalade 315kr härom veckan ,men då hade jag med 2 valpar som redan var chippade.

Priset varierar mycket så det är alltid klokt att ringa och fråga hos mer än en veterinär.
300:- för enbart besiktning låter rätt normalt.

Men eftersom det här är en valp som uppfödaren inte besiktigar utan låter valpköparen stå för det
(att uppfödaren vågar hur ska h-n bevisa att valpen var frisk när den såldes:confused:)
Så kan man ju utgå ifrån at valpen inte heller är Id-märkt eller vaccinerad.
Och då tillkommer ju det…..

säger som de andra; säg till din kompis att inte köpa denna valp. Oseriösa uppfödare får vi hjälpas åt att "svälta ut";)

Tack för dom upplysningarna, jag har hund jag med man han köpt jag när han var ca 1år och då fick jag alla hans papper om vet besiktning och vacc. och chip.
Så han var okej därför kan jag inte säga hur hon ska göra.
Men det låter inte bra det ni säger att man ska inte köpa en valp som inte är vet besiktad och vacc, chip. Det låter inte okej.
Det tänkte inte ens jag på, tur att bukes finns. Jag får tacka alla som skrivit så här långt. Jag ska ringa upp Sanna så fort som möjligt.
Tack ennu en gång.

MvH Emelie

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 454
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 861
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 532
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025