Hur mycket kostar er häst i månaden?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dressyristheshit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 132
D

dressyristheshit

Hej! som rubriken lyder, hur mycket kostar er häst varje månad?

Sv: Hur mycket kostar er häst i månaden?

Jag vågar inte räkna efter:D

Jag vågar inte räkna efter:D

Haha, knappt så jag vågar heller men jag bet ihop och gjorde det ändå.

Till ts:
Ca 6500kr i månaden i snitt har det kostat för mig under detta året. Har haft otur med både en sparkskada och en halvstor sårskada så det har blivit en del veterinärräkningar. Förutom baskostnaderna såsom stallplats, foder, hovslagare osv så använder jag också massör/equiterapeut regelbundet vilket kostar några kronor. Stoppade om en sadel för ett tag se och det gick på 1300kr. Mycket pengar blir det :angel:.

Nja, jag gjorde det ändå;)

Räknar man bara löpande utgifter så är det:
hovslagare var 8:e vecka 850 kr = 425 kr/mån
försäkring ca 300 kr/mån
enslilage: 350 kg å 1.50 = 525 kr/mån
betfor: ca 50 kr
kraft: 1 kg/dag å 5 kr = 150 kr
strö: 180 kr/mån
= 1630 kr/mån
Sedan har vi eget stall så vad det kostar med huslån, vatten, el, underhåll av hagar och stall (t ex måla om invändigt/utvändigt) är lite svårt att räkna ut. Transportera bort gödsel, salta beteshagen etc.

OCH inköp av hästen!

På detta kommer övriga investeringar vi gjort och gör. All ridutrustning till både häst och ryttare, inköp av transport, kostnader för att köra till träningar/tävlingar. Betala tränare, medlemskap i ryttarförening, ridhuskort. Detta kan man i o f s själv bestämma vilken nivå man lägger sig på och hur mycket man vill göra.

Ja, så hur vi än vänder och vrider på oss så kommer vi inte under 2000 kr/häst i månaden.

Jag har två hästar men räknade på den som just nu är igång: (den andra står på vila efter fånganfall)

Stallhyra: 1300:- (inkl grovfoder)
Strö: 200:-
Kraftfoder: 250:-
Skoning: 450:- (900:-/helskoning var 8:e vecka)
Försäkring: 250:-
Träning: 600:-

Sammanlagt: 3050:- Sen blir det billigare vissa månader, som sommaren då jag inte har strökostnaden. Men på sommaren sliter man utrustning mer och då blir det kostnader för det.

Sen har jag haft en hel del veterinärkostnader detta året, vill inte ens börja räkna med dom... då blir jag nog snurrig i huvet...:crazy:

Mvh Domino_s

Ca 7000 per månad kostar mina två hästar tillsammans. Då har jag inte räknat in veterinär kostnader.

Min häst kostar mig på ett snitt 2000 kr/månad, då har jag slått ut allt på ett helt år.
Det som inte är med räknat är ju utrustning osv, men sen så har jag allt + lite till :p

Jag får ångest bara jag tänker på det :crazy:
Under sommarmånaderna är det bara kallhyra på 1475:-
Utöver utöver det träningar, saltsten, ev. vitaminer/mineraler och utrustning så runt 2000:-/månaden, då är inte veterinärkostnader inräknade.

Resten av året landar nog hyran på uppemot 3000:- och träningar och kraftfoder utöver det så mellan 3000-5000:-/månad beroende på hur intensivt jag tränar och om jag köper mycket åt henne i utrustnings- och foderväg.
Det är pengar som jag egentligen inte har men det är guld värt för mig att ha häst så jag vill unna henne det bästa, även om matte får svälta.:laugh:

Ska vi räkna in vet-kostnader också:eek: nej nu slutar jag räkna:grin:

6,000 mån ungefär, lite mer om jag tränar.

4400 box + mat
900 försäkring

Då blir det 700 spänn över till strö, vet, hovis osv.

Beroende på årstid och hovslagare mellan 1000 - 2000 kr/månad.

1400 kr i stallhyra nu när jag bara har en häst,
325 kr /mån hovis (650:-/gång)
nån hundring i försäkring, krafft och lite pryttlar på det så strax över 2000 kr/ månad om det inte inträffar nåt spec. :angel:

4500 lågt räknat utslaget på hela året

• Stallhyra där strö, analyserat grovfoder, havre och betfor ingår
  • Jag köper till müsli, då det är det min häst fyller ut bäst av
  • Hovslagare
  • Veterinär (avmaskning, vaccination)
  • Ridhusavgift (enbart ridhusavgift är medräknat, sedan tillkommer tränare och kurser)
  • Resor till och från stallet (enbart resor för mig, enbart räknat med en resa t o r stallet men oftast är jag ute två resor t or, resor till ridhus och träningar är ej medräknat)

Då har jag ett 26-årigt halvblodssto, som promenadrids, dressyrrids, enskilt och för tränare, när min kropp är fit for fight. Annars promeneras hon vid hand, eller markarbetas för hand (tömkörning, longering, löslongering...) ett par dagar i veckan. I övrigt ett skönt pensionärsliv i hagen.

ja du...har 2 st hästar. 1 unghäst å ett sto.

4.600 kr för box å lösdrift (ingår mat å halm i ligghall)/ mån
torv 160 kr /mån
hovis för 2 st 500/mån
försäkring för 2, 1300kr/mån

sen hade jag en fraktur på lillen som kostade mig 30,000 kr för ca 4 mån klinik å boxvila.
så detta år har varit dyrt å svettigt.

Vintertid ser det nog ut ungefär såhär ..

1700 i stallhya där allt foder & stö ingår.
550 för hovslagare
800 i försäkring
3050
Oj, dyrt.. Och då är ju ingentingmedräknat utöver. Tränar för minst 500 varje månad + att hästen har varit lite halvdålig så lite vet. kostnader har tillkommit.

Nu sommartid går hon på bete för 100 kr/vecka.

Dotterns ponny ca 1500 inkl allt
Min häst ca 2500 inkl allt

dvs varmskoning, foder, stall, tävling, försäkringar

Så ung 4000 blir det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder. Letar ihjäl mig efter Penny tidningar från 90 talet och framåt. Någon som vet vart man kan köpa dem på nätet? Hade...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
999
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 888
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025