Hur mycket kostar er häst i månaden?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dressyristheshit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 132
Sv: Hur mycket kostar er häst i månaden?

Huu...då ska vi räkna lite. Har ett äldre halvblod som enbart hobbyrids i skogen och tränas lite hemma ibland.

Stallhyra 500kr (i liten ort långt ute på landet, paddock finnes men noll service)

Torv 100Kr

Hö 500-600kr

Kraft 100kr

Skor 300 (om man fördelar kostnaden per månad)

Försäkring 120 kr ( endast vetvård)

Lägger undan 500 kr mån till avmask, utrustning, vaccin för att underlätta lite då det ska till.

Ännu inga veträkningar peppar peppar. Har ännu inte ägt pålle länge nog för att vaccinera. Detta gjordes precis innan jag fick henne.

Summa ca 2300 mån.

Varför visar man inte fram den faktiska kostnaden?

Hej!

Kan det vara så att min inte riktigt vet, eller att man helt enkelt är lyckligt ovetande om hur mycket dessa "utöver-kostnader" faktiskt är??

/Lavinia, som lägger minst 5000/månad på pållan, året runt, men satsar på bra hö så kraftkostnaderna är minimala

Ställer en allmän fråga baserat på ovanstående kommentar. Jag ser på ett antal ställen i tråden att man skriver "och då har jag inte räknat med"...än det ena och än det andra. Varför visar man inte fram den faktiska kostnaden?

Utrustning behövs ju även om man inte köper nytt varje månad. Veterinärvård ska vi inte ens tala om för har man otur kan det gå åt mycket pengar där. Allt detta måste ju finnas med i kalkylen för annars står man kanske där med en häst man inte kan rida för sadeln passar inte och man har inte råd att köpa en ny. Eller ännu värre, hästen får ha lite krämpor för det är ju så dyrt att åka till klinik.

Jag sitter inte och räknar exakt på kronan vad de kostar per månad och år, helt omöjligt för mig att veta. Jag har ett "hum" och sen får man ta smällen när det kommer nåt extra, men det finns i planeringen.

Nu ska jag kolla tänderna tex, det ingår ju inte i min "normala" budget eftersom det inte sker månadsvis, alltså har jag inte räknat med det där.
Det innebär inte att min häst inte får åka till vet. om hon får ont för att det inte ligger i budgeten. :crazy:

Nu ska jag kolla tänderna tex, det ingår ju inte i min "normala" budget eftersom det inte sker månadsvis, alltså har jag inte räknat med det där.
Det innebär inte att min häst inte får åka till vet. om hon får ont för att det inte ligger i budgeten. :crazy:

Då ser vi nog bara på saken lite olika. Tandkoll ingår definitivt i min budget eftersom det är något jag gör varje år så det är en kostnad jag kan räkna med...på ett ungefär beroende på vilka åtgärder som behöver göras.
Och eftersom jag vet att jag vill kolla över mina sadlar årligen ingår även pengar till detta i min budget. Jag vill nog helt enkelt vara så realistisk som möjligt.

Det beror ju på en massa saker. Mina båda hästar är unga. Den ena har utrustningsbehov av grimma och grimskaft just nu. Den andra växer fortfarande och därför har hon justerbar sadel som köpts begagnad och en bomlös. De kostnaderna får man ju slå ut på hur många år man kommer att använda dem. Hästarna går otäckade. De verkas bara än så länge.

Å andra sidan fick min andra exem och ett exemtäcke för en tusenlapp införskaffades samt en massa behandlingskrämer, insektsmedel etc. samt extra veterinärbesök. Detta är nu läkt, så det kan inte ha varit ett vanligt sommareksem. Samma häst hade vargtänder som drogs före det var dags att börja med bett. Där rök drygt tvåtusen spänn. Hon hade en luftvägsinfektion förra sommaren som gick på strax under självriskbeloppet. Därför är det svårt att ge exakt månadskostnad. Vissa hästar är dyrare än andra. Vissa perioder är det billigare än andra perioder. Att det kan hända oförutsedda saker och att det plötsligt tillkommer veterinärkostnader måste man ha marginaler för, men de går inte att förutsäga i förväg.

Sedan är hästägare olika kräsna när det gäller utrustning, märken etc.
Skall man tävla på hög nivå eller dra timmer i skogen. Använder man hästen till skogsmulleridning eller hobbydressyr?

Då ser vi nog bara på saken lite olika. Tandkoll ingår definitivt i min budget eftersom det är något jag gör varje år så det är en kostnad jag kan räkna med...på ett ungefär beroende på vilka åtgärder som behöver göras.
Och eftersom jag vet att jag vill kolla över mina sadlar årligen ingår även pengar till detta i min budget. Jag vill nog helt enkelt vara så realistisk som möjligt.
Tandkollen kostar aldrig samma summa för mig, beror på vart jag har hästen, om vet. kommer ut eller jag åker dit, om jag behöver åtgärda nåt eller om det ser bra ut, osv.
Om du knäcker bommen på en sadel då? Då spricker ju planeringen. Hur räknar man med oförutsedda utgifter?

Oförutsedda utgifter går på den berömda bufferten, i alla fall i mitt fall. Om det sedan rör sig om sadel, veterinärvård, mediciner eller annat oförutsett spelar mindre roll. Över ett par år ser man ungefär vad oförutsedda kostander går loss på.

Oförutsedda utgifter går på den berömda bufferten, i alla fall i mitt fall. Om det sedan rör sig om sadel, veterinärvård, mediciner eller annat oförutsett spelar mindre roll. Över ett par år ser man ungefär vad oförutsedda kostander går loss på.

Tack, slapp jag skriva det :).

För att den faktiska kostnaden varierar kraftigt.

Måste jag köpa utrustning så tar jag pengar när jag har, eller så säljer jag ngt annat om det skulle vara akut.
Till min förra häst köpte jag en sadel för 700 :- och till min nuvarande häst har jag köpt två för 17'.

Sen som sagt, man har ju ofta en buffert (nåja, när hästen håller sig frisk ;) ) så då tas ju pengarna därifrån.
Jag räknar inte in min buffert till hästeriet eftersom de pengarna går till det som behövs, och dessutom är sparandet till bufferten så olika att det inte 'går' att räkna på.

Men det är ju två olika saker, jag har en budget per månad på ungefärliga kostnader, sen har jag ett sparande, en "buffert" för ev. smällar som vet.räkn.

Jag har på 5 år med vblstoet tex inte haft en skada, sen spratt det iväg tio tusen på tre månader? Hur ska jag räkna in det i månadskostnaden? Det hamnar under "sparande"(buffert) istället, till skillnad från vaccinationer tex som är samma summa varje(utom stelkrampen då) år och alltså är lätträknade.

Jag håller med om att oförutsedda saker hamnar i bufferten, men inte att jag kan räkna exakt på dem från månad till månad. Kanske om jag hade 14 hästar och ett skade-snitt osv, men inte på mina två

Senast ändrad:

KL

Okej kostnad för min pålle om jag nu ska försöka få med allt..
Jag kommer säkert glömma nåt men I will try :D

Stallhyra 1500 i månaden

Foder kanske 200-300 i månaden. Hö ingår i stalllhyra så det ska då räcka till kraft, betfor o mineraler, och lite morötter haha

Skoning 800 var 7 vecka så säg 500 i månaden, då har han råd att tappa en sko nån gång också ;)

Sjukvårdskostnader kanske är i genomsnitt.. 500 i månaden? ver ej, förra året fick vi betala 5000 för strömsholm vistelse för pållen (tur man har försäkring annars 25 000 :o)
Men sen har man ju också avmaskning, vaccination, tandkoll... men tja 500 i månaden

Ja försäkringen ja, vet ej vad den kostar faktiskt, min mamma har koll på det :angel:

träning/tävling kanske 300 i månaden, rider mest på ridskolan med pållen så det är billigare, och så är det nån ridhushyra ibland på vintern kanske och nån tävling då och då

utrustning kanske mellan 500-1000.
Sadelköpet kostade ju typ 10 000, och så lite täcken och annat smått. Plus all förbrukningsvara som flugspray och sådant.

Transporten kostade 12 000 så 250 i månaden om den håller i 4 år :p

Så det blir: 4050 kr i månaden

Ska man göra en budget över det bör man väl räkna på 5000 så man har lite marginal om något skulle hända ;) ja och försäkringen också.

Men man måste ju alltid vara beredd på att få räkning på 25 000 från strömsholm...

Haha som tur är så är jag bara 17, så än så länge betalar min snälla föräldrar de dyra kostnaderna :bow:

Det handlar ju om att göra en överslagsräkning så man har något att spara i bufferten. Till att börja med tycker jag 1000 kr i månaden kan vara bra, om man har en grund till bufferten. När bufferten har nått det mål man har med den (t ex 20 000 kr för oförutsedda kostnader - vilket jag tycker är lite) kan man kanske slå av på takten lite, men personligen är jag inte bekväm med att inte sätta undan varje månad för att se den växa (bufferten alltså).

Stallhyra: 200(kallhyra)

Spån: 200

Hovslagare: 500

Hö: 600

Försäkring: 200

Läggs undan 700kr varje månad till vårt hästkonto ifall nåt skulle hända, typ vet. räkningar osv.

2400 kr /månaden på ett ungefär

Det handlar ju om att göra en överslagsräkning så man har något att spara i bufferten. Till att börja med tycker jag 1000 kr i månaden kan vara bra, om man har en grund till bufferten. När bufferten har nått det mål man har med den (t ex 20 000 kr för oförutsedda kostnader - vilket jag tycker är lite) kan man kanske slå av på takten lite, men personligen är jag inte bekväm med att inte sätta undan varje månad för att se den växa (bufferten alltså).

Jo jag håller med dig där, men jag är otydlig.:o

Jag kan räkna in, säg 1000 kr då, i min budget, till bufferten, och säg att jag då ligger på 3000kr/månad i total hästkostnad.

Men även om pengarna (när det händer nåt alltså) kommer ur bufferten så är det ju inte samma summa den månad nåt händer, som månaden innan som var skadefri.

Alltså kan jag inte säga att hon alltid kostar 3000 kr i mån för en månad så kostade hon plötsligt tex 7000 kr. Även om de pengarna redan finns och tas ur buffert så att säga? Den faktiska utgiften har alltså ändrats oavsett vart pengarna togs ifrån.

Det var så jag menade när jag sa att jag inte alltid kan veta exakt. Hårklyverier.. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder. Letar ihjäl mig efter Penny tidningar från 90 talet och framåt. Någon som vet vart man kan köpa dem på nätet? Hade...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
999
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 888
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025