Hur mycket kostar er häst i månaden?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dressyristheshit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 132
Sv: Hur mycket kostar er häst i månaden?

men behöver mna verkligen ny utrustning varje månad???
Eller missuppfattar jag ngt?

Min häst (Islandshäst) kostar ca 2500 kr/mån under vinterhalvåret och ca 2000 kr/mån under sommaren.
Då har jag räknat in:
Stallhyra 900 kr/mån
Hö: ca 530 kr/mån
Kraftfoder (får bara någon eller några "nävar" efter ridpass), Biotin och Morötter: ca 50 kr/mån
Mineraler: ca 85 kr/mån
Försäkring: ca 500 kr/mån
Skoning: ca 300-350 kr/mån (600 kr var 8:e vecka ca)

Har då inte räknat in träningspass för instruktör: 4000 kr/året, slår man ut det veckovis blir det ca 80 kr/v (men jag rider inte för instruktör under sommaren)

Har inte heller räknat in ev. veterinär eller utrustningskostnader.

Shettisen nu sommartid: 1450 kr/mån
Welshen nu sommartid: 3450 kr/mån

Vintertid, normalt:
Shettisen 1250 kr/mån
Welshen 2800 kr/mån

Inkluderat grovfoder, strö, kraftfoder, mineral/tillskott, vacc, tandrast, träckprov, försäkring, skoning var 4;e v osv.

Stallhyra: 4500 kr
Hovslagare var 6:e vecka 1000 kr/gång: 660 kr
Tränare (500 * 4): 2000 kr

7130 kr/månaden :eek: Då är inte utrustning medräknat. Slitage på täcken, schabrak, lindor, boots osv går väl på ytligare 1000 kr i månaden...

Nej det behöver man inte, men om man ska räkna en månadskostnad så får man slå ut allt man köper under året. Vi brukar åka till Göteborg i februari och Falsterbo i juli, och då köper vi förbrukningsvaror vi behöver under året både till hästarna och oss själv. Det brukar bli ett par tusenlappar varje gång.

Ja,alltså slår man ut allt man köper över året så....räknas då även ryttarutrustning? För DÅ måste jag nog lägga till massor av slantar på min beräkning:o:angel:

kl

Jag är riktigt avis på er som kommer ner i 2000/månad, hur gör ni!

Jag betalar
4500 :- stallhyra
500 :- vitaminer etc
2500 :- träning
1300:- hovslagare var 6:e vecka

8 800 kr/månad med skoningen inräknad.

+ bensin ( 1 h resväg till stallet/dag), transportavbetalning, tävlingar, utrustning, laser/naprapat/tandläkare/vet. etc

Jag vet inte riktigt vad ts vill veta - är det strikt vad hästen kostar eller sammanlagt vad ett hästägande går löst på.
Uppstallning, foder, skor, försäkring, vaccination är ju kostnader som är odiskutabla när väl hästen står där. Allt det andra utrustning, träningar, tävlingar, transporter etc får ju blir efter ekonomisk förmåga. Det går att köpa second hand, stå över träningar och låta bli tävlingar, hyra transport när man behöv o s v.
Men det spelar ju ingen roll om du inte ens rider en meter så ska hästen ha sitt hem, foder och dagliga skötsel. Så om man inte har hästen hemma måste man räkna in bil/buss-kostnader i detta.

Ca 5000 kr i månaden har jag räknat ut (stallhyra, försäkring, tandläkare mm men utan träningar etc), men i år har det ju blivit en del veterinärbesök.. så blir mera.
I höst höjs hyran så jag får lägga till en del till på vad hästen kommer kosta..

Jag har nyligen pluggat klart och då tagit över alla kostnader för min häst. Trots betesgång(gratis) har det denna månad kostat:

- Veterinär: 900 kr
- Hovbensröntgen: ca 1500 kr (på måndag)
- Försäkring: 4250 kr
- Stell joint: 795 kr
- Enzion: ca 450 kr
- Hovslagare: ca 1100 kr.
- Gummisulor fram: ca 60 kr

plus en massa bensin, tid och gråa hår! :p Det här är förstås mkt kostnade som inte återkommer varje månad, men ger ändå ett brutalt uppvaknande i att det är stora utgifter när man har häst. Nu får vi hoppas att inte röntgen visar något som ger ännu större kostnader. :crazy:

kl
Utslaget på ett år ca 750/mån exkl. Stall/bete: ytterligare 600kr/mån = 1350. Detta är exkl veterinärkostnader vilka är ca 700kr/år för vaccinering. Ingen utrustning eller ridträning är inräknad. Mina går dessutom barfota än så länge. Har inte räknat med träckprov/avmaskning. Det blir ju en 500-lapp per år ca. Sedan en massa krämer smörjor, äpplen, morötter, nya grejor etc. Allt beror ju på hur mycket extra man vill/kan lägga på hästen och vad man använder hästen till, så det blir ju naturligtvis individuellt. Att det stannar på 1350 kr på en månad stämmer nog inte en enda månad, men det går om man tar bort allt onödigt och om man har en frisk häst.

Senast ändrad:

Jahapp. Ska se om man får med allt :D

Månadsavgifter:

Stallhyra: 1200
Foder: 800? i snitt. Eller säkert mer!
Hovslagare: 475 + snösulor & brodd på vintern
Förs: 575:-
Lån: 1180 :-

= 4230 kr. Lågt räknat då.

Veterinärräkningar hittils iår: ca 7000:- kommer bli mer.
Utrustning förra året: ca 20 000:- (2 sadlar).....

stall hyra 400 kr
strö 200
skoning 300 med de måste ju delas så de blir 150 kr i mån
försäkring 100
hö 200
kraft fder 100

varje månad bli de 1150 kr

kl

Jag är riktigt avis på er som kommer ner i 2000/månad, hur gör ni!

Bor inte i Stockholm ;)

Mina kostnader ligger på mellan 2300-3000 kr i månaden beroende på om det är dags för hovis eller ej.

Under 1000kr i månaden om man räknar men foder, försäkring (liv + vet), skoning och småkostnader. Sen tillkommer såklart träningar, veterinär och annan sjukhälsa som tandläkare och massör, bensinkostnader, utrustning m.m. Jag skulle tro att jag hamnar under 2000kr om jag slår ut det på ett år.

Anledningen till att jag kan få det så billigt? Egen gård - eget hö. Welsh Cob = billig att försäkra. Bra kontakter, föräldrarna har haft hästar i många år och har hunnit knyta bra kontakter. :)

Om man räknar på ponnyn (som skulle vara den jag hade kunnat försörja själv utan hjälp från föräldrarna) är det:
Boxhyra 500 kr/månad (bara box och hage ingår)
Foder ca. 300 kr/månad (hon äter i stort sett inget kraftfoder, utan mest bra hö och mineraler)
Hovslagare 700 kr varannan månad
Så lite drygt 1200 kronor per månad om man slår ut hovslagarräkningen på två. Sen tillkommer givetvis veterinär och liknande.
Ströet köper vi i pallar, som kostar 1800, och räcker i ungefär tre månader, så dem har jag inte räknat in.

För halvblodet är det samma kostnad i box och hovslagarräkning, men maten för henne landar nog på det dubbla mot vad ponnyn kostar. Försäkringen är låg på ponnyn med tanke på hennes ålder (har faktiskt inte så stor koll på vad den ligger på), ägaren till halvblodet betalar hennes försäkring.

Sen tillkommer naturligtvis bensinpengar och liknande.

Senast ändrad:

Stallhyra 2800 kr/mån (strö, ensilage,hö, havre,korn ingår)
Kraftfoder:ca 400kr mån
Hovslagare 600kr per gång (var 6e-8e vecka)
Försäkring: ca 400kr mån
Ev utrustning: ca 300kr mån
ev ridhuskort: 400kr mån vintermån.

Ca 4900kr i mån

jag har eget stall så mitt 1 åriga welsh cob föl kostar runt 1000 kr i månaden med försäkring o hovis under vintertid, nu kostar hon kanske 200 kr i månaden. Mitt halvblod är liiiiite dyrare.. Hittils efter inköp är vi uppe i ca 30 000. På 2-3 månader.. Först avgifter till flyinge (hon e dräktig). Nu står hon på utbildning för 4500 kr i månaden, plus hovis ca 1500 per gång, försäkring nästan 1100 i månaden. Sen ultraljud o sånt, sen har hon bytt förbund från KWPN till SWB idag :) O de kostade ju en slant. nee, vill helst inte räkna.. hehe. Sen när jag har henne hemma blir de iaf lite billigare! Då kostar skoning 800 o mat o sånt kanske upp till 1500/mån.

Såg att några räknar in utrustning :-O
Och då blir det dyrt.

Ställer en allmän fråga baserat på ovanstående kommentar. Jag ser på ett antal ställen i tråden att man skriver "och då har jag inte räknat med"...än det ena och än det andra. Varför visar man inte fram den faktiska kostnaden?

Utrustning behövs ju även om man inte köper nytt varje månad. Veterinärvård ska vi inte ens tala om för har man otur kan det gå åt mycket pengar där. Allt detta måste ju finnas med i kalkylen för annars står man kanske där med en häst man inte kan rida för sadeln passar inte och man har inte råd att köpa en ny. Eller ännu värre, hästen får ha lite krämpor för det är ju så dyrt att åka till klinik.

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder. Letar ihjäl mig efter Penny tidningar från 90 talet och framåt. Någon som vet vart man kan köpa dem på nätet? Hade...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
999
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 888
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025