Ett föl som behöver äta 60 MJ per dag och säg för enkelhetens skull 600 gr SRP per dag och orkar äta 5 kg hö täcker sitt behov på höet OM höet har minst 12 MJ/kg foder och 120 gr SRP/kg foder.
Problemet är att sånt hö ofta är alldeles för fiberfattigt för att hästarna ska vilja äta det. Jag fick ju hem ett magert fölskrangel som jag skulle göda upp. Köpte det mest fantastiska, härliga, gröna, väldoftande hö jag kunde hitta, med näringsvärde för högproducerande mjölkkor. Fölskranglet åt i bästa fall ett par tuggor om dagen. Det vanliga höet slank däremot ner (har läst på flera ställen om folk som har haft liknande problem med fiberfattigt hö, med koliker, matvägran et c). Det problemet verkar dock inte finnas med lusern, tack och lov.
Aldrig varit med om det men det är möjligt det är ett problem. Lite nyfiken på om fiberfattigheten är kopplad till den höga MJ eller något annat? Jag har ju andra hästar som inte ens bör TITTA på sådant hö (med 12 MJ/kg foder), så jag har haft hö med 8 - 8.5 MJ/kg foder (dvs mer normalt värde) samt kvot på 10 - 12. (Dvs 85 gr srp och uppåt). Inga problem där, så det verkar inte vara kvoten som är problemet utan MJ i sådana fall? *nyfiken*
Men mitt svar var för att belysa att det är fel att föl inte kan 'klara sitt behov' på enbart hö, hur mycket/litet av behovet de måste ha i kraftfoder beror ju på hur mycket hö de äter och vilka värden höet har.