Hur mycket mark behövs?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 210
R

Real_Life

Hur mycket mark (i kvadratmeter :p) behöver man för 2-3 hästar?
Ca augusti-maj, inte bete
Och hur är det smartast att dela upp det?
En stor, flera små, några medelstora...?

Brukar generellt säga en ha per häst. Jag skulle nog föredra stora om dom inte blir för blöta och nedtrampade.

O jag som tycker att min polla har hyffsad stor hage. Där är 2,5 ha uppdelad på 5 hagar o varje hage delas av två hästar. Men de e kanske för att jag är van vid små rasthagar vid ridskolan.

Ska de ha 1 ha per häst som sommarbete eller annars oxå?
Våra 4 stora hästar går på 2 ha vinterhage.

Och hur funkar det i så fall för alla ridskolor och inhysningsstall med pyttehagar??

Jag har strax under 1 ha sammanlagt till min stora häst och en minishettis, de går på en ganska liten hage nu på vintern och har en stor under sommaren. KOmmer att dela upp dn stora till ca 3 mindre.
Skulle gärna haft ett par ha till.

Det är nog ganska få förunnat att ha 1 ha per häst vintertid. Det är mer mått för bete.
Det är ju skillnad på vad man vill ha och vad som är praktiskt möjligt. Jag har 2-4 hästar i en hage på cirka 4.000. Det är en ganska stor vinterhage för dem. Gott om utrymme.
Visst skulle man vilja ha större, men jämfört med de flesta andra är det en MYCKET stor hage. Vet många stall där de har upp till 7 hästar på cirka 2.000 kvadrat.

Vi har mellan 3-5 hästar på ca 1 ha vintertid. Den är delad i två halvor för att vi ska kunna växla när det fryser till om det blir för knaggligt. Funkar bra och är ordentligt med "löputrymme" för hästarna samtidigt som det inte sliter för hårt på marken mer än närmast grindhålen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 070
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka