Bukefalos 28 år!

Hur mycket mat äter era labradorer?

marytwice

Trådstartare
Jag har en labbe-hane på 3,5år som äter Eukanuba, (antingen Labrador eller lax fodret).

När jag fick honom för 1år och 4 månader sedan vägde han 44kg och levde på Frollic... Vi bytte till det foder jag var uppväxt med att våra hundar ätit - Pedigree, dock var jag inte riktigt nöjd med hur hans päls och avföring såg ut så vi bytte till Eukanubas rasfoder.

Vi bantade ner honom till 38kg och med tanke på hur stor/hög han är så sa vetriären att han gott kunde hålla den vikten men inte mer.

Han var skadad i sommras och gick då ner i vikt, då han förlorade i muskelmassa, men det tog han igen så fort han fick börja röra på sig igen.

Nu under senhösten/vintern har han börjat att gå ner i vikt igen, vi har inte ändrat vare sig mängd eller foder sedan jag noterade detta, strax före jul vägde han 36,6kg och idag vägde han 34,2kg!

Han får enligt tabellen på påsen en dagsgiva för en 40kg hund vilket motsvarar ca 320g + lite matrester och märgben lite då och då.

Vi har inte heller ökat mängden motion.

Så nu undrar jag vad era labbar äter och i vilken mängd?
Detta för att få mig en bild av om han äter för lite.

Tack på förhand
/M
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

min käkar ca 6 dl standardt normal per dag + träningsgodis. jag misstänker att han får lite extra av sambon för båda mina hundar har blivit mystiskt småfeta sedan vi flyttade in. han väger ca 36 kg (borde väga 33-34) och är ca 65 cm i mankhöjd (bautastor alltså).

givan på påsen är endast ett ca mått. den enskilda hunden kan behöva mer eller mindre än det. hundens hull mäter man lättast genom att titta och känna. den ska ha en tydlig midja och revbenen ska inte synas om hunden står upp. då är hunden för mager. däremot är det okej att de skymtas vid rörelse. när man känner på hunden ska revbenen kännas under ett mycket tunt lager fett. man ska inte behöva gnugga med handen eller ännu värre trycka med fingrarna för att känna dem. då är hunden för fet. ur hälsosynpunkt är det bättre för hunden att vara aningen för mager än för fet. dock brukar labradorer lida av extrem hunger i kombination med att de blir feta på luft, så att hålla en sådan hund på snudd till undernärd är väl nog inte riktigt okej.

att han har minskat i vikt kan bero på kylan. det går åt mer energi om de är ute mycket när det är kallt!
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

Jag har en pytteliten 7 år gammal tik (49 cm hög och 22 kg tung).
Hon äter 5 dl Magnussons per dag, fin i hull och päls.
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

men har du prövat att ge två gånger/ dag mat alltså dagsgivet delat i två:confused:

// vickis som inte kör mått utan höftar :angel:
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

Tack för era svar,

Nej han är inte för smal, och hade det inte gått så fort utan att jag gjort något hade jag nog aldrig tänkt på det utan bara varit glad åt vikten, har inte sett på kroppen att han blivit mindre, utan jag brukar väga honom när vi är i någon djurbutik med bra våg (då jag tidigare bantade honom + hans sjukdomstid). Jag är nog mest lite nojjig och som cillamuffins säger så beror det nog på kylan, har fått höra det av flera hundägare jag känner efter att jag ställt frågan här.

vickis-pajala han får mat 2 gånger om dagen och jag måste nog erkänna att här höftas det ganska bra det också, mätte upp ordentligt någon gång och såg ungefär hur mycket det skulle vara och sedan blir det som det blir.

Hoppas bara att jag kan behålla honom i den här vikten när värmen kommer tillbaka :angel:
/M
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

Min jaktlabbe kille äter ca 8 dl Carrier Lamm&Ris om dagen delat på 3ggr.
Han är jättefin i hull och päls. Försöker hålla honom på 30 kg.
Vägde som mest för något år sen ca 33, då såg han jättefläskig ut och som minst 28 kg nu i vinter då han varit skadad och åt lite mediciner, då såg han bedrövlig ut.

Har inte riktigt koll på hur hög han är, men eftersom han är jakt så är han lite smäckrare än utställningstypen.
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

Har ju ingen nu, men fram till förra hösten -08.
Hon åt RC Mobility Support (Large dog), 4 dl sammanlagt per dag (två morgon, två kväll).
Vägde 27,4 kg och var i fin form.
 
Sv: Hur mycket mat äter era labradorer?

Tik, ca 20 kg. Äter drygt 6 dl Specific fördelat på två portioner. Fin i hullet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 276
Senast: Jadzia
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: fiao
·
G
Hundhälsa Min älskade Cerberus har alltid varit väldigt tunn. Som valp var han som valpar är mest, men från att han blev junior så har han varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 298
Senast: Galathea
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 582
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp