Bukefalos 28 år!

Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Jo det stämmer säkert. Kanske är folk så himla utställningsstyrda inom min ras att dom inte erkänner att dom också haft problem. (Allt negativt om ens hund måste talas tyst om. Så även sådana fuskknep. :crazy:) Skulle inte förvåna mig.

Jag vet iaf flera hanar som har svårt att lägga på sig och lätt att gå ner. Tikarna verkar överlag vara lite tvärtom. Många iaf.

Lite jobbigt är det ändå. Jag vet ju att han mår bra. Men man vill ju gärna att folk inte ska reagera på hur smal han är varje gång dom klappar honom. Ska väl vara glad att jag har pälsras, det syns ju iaf inte lika tydligt. Inte revbenen iaf. Ryggraden ser ut som alperna, typ. :crazy:
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Kirsty har ju också alltid varit lite för smal, även om hon alltid varit extremt matglad. Men nu i vinter har jag faktiskt fått upp henne i hull! Fett har hon fortfarande inte men revbenen sticker inte ut ur skinnet på samma vis och höftbenen är inte alls lika markerade, av ryggraden syns bara 3-4 kotor på "mitten". Ister funkade även här,Kirsty har fått ca 30 g/dag (på kvällen) hela vintern och det har gjort underverk. Precis som Cebbe räcker det att hon är aktivare än vanligt några dagar eller kanske blir lite kackig i magen av för mycket märgben för att det ska SYNAS på hunden att hon gått ner men ister is the shit!
Jag har inte fått tag på Ister i Mjölby men det fanns i mammas coopaffär hemhemma i Fagersta. Min svägersta som är finska påstår att finnar använder mycket ister så områden där det bor mycket finnar kanske har ister i affärerna.
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Åh men det är ju precis så jag vill få upp honom. På afghaner ska ju de fyra kotorna mitt på ryggen synas, plus höftknölarna då. Men på Cebbe syns t.o.m det små ryggkotorna som går emellan höftknölarna. :(

Men detta ister alltså, hur säljs det? Vad är det jag letar efter i affären? :p
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

båda mina kastrerade hundar har blivit extremt hungriga efteråt. hanen var hungrig redan innan men tiken matstrejkade i perioder. nu rivstartar hon i hallen och springer in i köket efter varje promenad. "man vet ju aldrig. kanske kanske kommer jag få en extra middag idag".

ister säljs på ica! fråga om de kan ta hem. det ser ut som margarinförpackningar. brukar finnas bredvid smöret och kokosfettet.
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Så syntes Kirstys ryggrad också i höstas och nu är det som sagt bara 3-4 kotor.
Du letar bland smöret, det ser ut som ett smör/margarinpaket och finns där. Brukar säljas i 500g förpackningar.
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Han har i princip aldrig reagerat dåligt så det tror jag. Hur märker man att dom inte tål det? *okunnig*

Du hade märkt det. Typiska är riktigt hemska fisar. Men även med andra symptom, så du hade märkt det, tveklöst =)

Jag kanske ska testa att införa tre mål om dagen. *funderar* Det verkar som att maxgränsen är 5 dl per mål för honom. Dessutom äter han gärna på natten. Och inte på morgonen. Och så måste han få vara ute först, helst en ordentlig promenad på morgonen. Då kan han äta frukost även om klockan bara är nio. ;) Men nu när jag ska flytta till sthlm kommer dagarna bli ganska långa så då kanske det går att få i honom tre mål, och där med några deciliter till per dag. :)

Om du har tid och lust prova annars dela befintlig mängd på 3. Så funkar Viktor (därmed som sagt inte sagt alla gör det, och jag är med just Viktor i fuskigt läge iom att APTITEN är inget fel på), men ger jag mina 14 dl på två mål (dvs 7+7) så går han ner, jämfört med nu när han får 3 mål och 6+4+6. Dvs samma mängd (ser ingen vits ge mer, provat men enda som hänt är han skitit mer, och tyckt livet är utmärkt, men inte gått upp), men stor skillnad på hullet.

Jag vill ju eg ha bort hans lunch, en 1½ år gammal hund med strålande aptit ska 'inte behöva' lunch. Men hans hull behöver helt uppenbart lunchen, eller mår bra av den iaf. Vet inte varför, kanske att det annars tar slut på bränsle och han börjar bränna av reserverna frampå em?
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Min ena hane matvägrade mer eller mindre från 12 v ålder fram till 1 år, ibland åt han ingenting och ibland åt han några foderkulor - inget mer. Jag försökte vara uthållig och låta han få sina chanser till mat men tillslut sprang han till och med och gömde sig när jag kom med matskålen och tittade inte ens åt den. Såklart så gick han upp dåligt i vikt och var väldigt mager, nakenhund som han är så syndes det ju väldigt väl, försökte erbjuda honom köttfärs, skinka och annat gott bara för att få i honom nåt men han tog inte ens det. Testade flera olika foder utan framgång, även Fodax färskfoder,det smakade han en tugga av och sen ville han inte ha. Flera ggr tänkte jag att jag skulle ta honom till veterinären för en undersökning och se om det fanns någon förklaring till att han inte åt/hade så dålig aptit, men alltid for de tankarna iväg och jag tänkte att jag är väl bara en övernojig matte. En hund äter när den blir hungrig. Punkt. Han är bara envis och jag ska vara envisare.
Tillslut blev jag ju i allafall tvungen att tvångsmata honom, han var ju tvungen att få i sig nåt och en hund som inte äter på ett tag får oftast "halsbränna" då magen blir tom och det i sin tur gör att de blir än mer ovilliga till att äta, en ond cirkel alltså. Tänkte att om jag bara fick i honom lite mat och fick utvidga matsäcken på honom så kanske han skulle börja känna hunger. Det hjälpte inte och jag tänkte att jag kan ju inte hålla på så här, tvångsmata honom två gånger per dag 365 dagar om året i kanske 15 år.
Så smått desperat köpte jag Bravo Plus med vom, färskfoder alltså, som precis hade fått en återförsäljare här i stan. Hade väl väldigt små förhoppningar om att han skulle äta det då han ratat allt annat och även Fodax som jag gett tidigare. Men detta ÅT han! kunde till och med blanda det med torrfodret, efter hand så började han dock sortera ut bara Bravon så då övergick jag till bara det och nu har han ätit det med mycket god aptit i 2 månader. Han till och med piper och far runt och viftar svans när det är matdags och han har fått upp aptiten på allt annat också, numera tar han det jag erbjuder honom som godis, till och med vanliga torra foderkulor.
 
Sv: Bli-tjock-tips + När börja undersöka mager hund?

Haha! Du skriver alltid så målande så jag måste skratta. :D Men ja, det kanske är så alltså. Jag ska absolut prova. Plus ge ister. Jag har också tyckt att om jag trycker i honom allt för mycket torrfoder så kommer det bara ut mer. Han är dyr så det räcker så han behöver ju inte skita ut pengar också. ;)

Jag hade hemskt gärna gått på någon föreläsning om näringslära, hundfoder, rasrelaterade saker osv. Undra om det finns att få tag på. Vet att det var en här på blå stjärnan i Göteborg för något år sedan men den krockade givetvis med något annat jag skulle iväg på. Himla typiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 050
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp