Hund som inte fungerar på färskfoder?

LillaMy84

Trådstartare
Är det ens möjligt?
Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till torrfoder, men vad det verkar på ena hunden så kanske jag måste.

Vi pratar rasad vikt, såpass att man ser höft- och revben alldeles för tydligt :(
Vi har snart klippkort hos vet, men inga fel hittas. Eller jo, från början hade han en förstorad prostata, som nu har minskat fint i strl (vilket ju egentligen ska ge motsatt problem om nåt.. Dvs Viktuppgång iom minskad mängd hormoner)
Urinprov är inskickat till odling två ggr (kisset luktar äckelpäck) utan att visa något, dock hade vet sett "öar av nåt (äggviteämnen? Kommer ju typiskt nog inte ihåg vad hon kallade det)".
Ultraljud av urinvägar och prostata ua.
Blodprov jättefint.
Träckprov negativt.

Äter dubbel mängd mot vad han ska, bytt till spannmålsfritt högenergifoder, matrester, ben, godis osv osv, men trots detta fortsätter vågen att ticka neråt :confused:

Han är ett popcorn, men inte särskilt stressad eller på annat sätt orolig. Överlag bra i magen, dricker lite mer än vad jag uppfattar som normalt, men absolut inget alarmerande.
Inte heller allmänpåverkad på något sätt, pigg och glad liksom.

Veterinären tycker att vi ska sätta över honom på ett sk allergifoder för att de ska vara snabbare för kroppen att ta upp.
Jag kommer ju såklart testa, men skulle vilja ha tips på alternativ som kan tänkas fungera också, för de märken med sk allergifoder har jag aldrig hört någon hund må 100% bra av.

Läst om ister, men var kan man köpa det (vilken avdelning i butiken liksom och hur ser det ut:confused:)? Kan det vara nåt för oss att prova?
Märgben vågar jag tyvärr inte ge pga risk för tandskador för att de är så hårda. Brukar bli nackar eller revben hundarna får, men är det ena bättre än det andra?
Något annat slags foder än allergifoder som kan vara värt att testa, med liknande egenskap av att vara lättupptagligt?
 
Vad ger du för nått? Våran gråhund tål inte våm från mjölkkor! Antar att det är allt kraftfoder i kombination med ensilaget som gör att de blir för "starkt" för honom.

Ister brukar finnas i kyldisken förpackad som smör.

Sen min egna erfarenhet, vill man ha upp en hund i vikt snabbt och effektivt är det spannmål i fodret som gäller.
 
Min förra hund rasade i vikt av vom og hundemat, som ju ska vara såå bra på alla möjliga sätt enligt vissa. På en vecka gick hon från normalhull till benrangel, ungefär. Genom att blanda i en del kött från lamm, nöt eller vilt så blev det bra, men lättast var såklart att ge annat foder och jag såg till att barfa istället.

Det finns absolut inget foder som fungerar bra för alla hundar, för olika hundar behöver olika sammansättningar av ingredienser. Jag är fortsatt övertygad om att det inte finns någon hund som inte fungerar på rå mat, men vissa fungerar kanske inte på de färdiga foder som finns utan behöver få en "specialblandad" kost.

En vän till mig var från början extremt skeptisk när jag sa att mina hundar inte fungerar bra på vom og hundemat (ingen av mina gör det, men reagerar på olika sätt). "Det är ju bara kött och inga konstiga ingredienser! Klart hundarna mår bra av det det är ju inte direkt så att de inte skulle må bra av kött!" sa hon, ungefär, och många av vom og hundemats fans verkar hålla med. Jag har även fått flertalet sura/arga/idiotförklarande kommentarer när jag förklarat att vissa hundar mår rent dåligt av fodret just för att de inte "ska" kunna må dåligt av det.

Mina hundar äter idag rå kost som enbart består av animalier och de mår utmärkt. Jag blandar dock själv eftersom det inte finns något färdigt foder som jag är helt nöjd med. Möjligen skulle mush vara ett alternativ, men jag vägrar betala så extrema summor pengar när det går att göra så mycket billigare på ett enkelt sätt.

Långt inlägg, men ja.. Har du bara provat foder från ett märke så kan det vara värt att testa andra, alternativt läsa på lite och börja barfa.
 
Är det ens möjligt?
Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till torrfoder, men vad det verkar på ena hunden så kanske jag måste.

Vi pratar rasad vikt, såpass att man ser höft- och revben alldeles för tydligt :(
Vi har snart klippkort hos vet, men inga fel hittas. Eller jo, från början hade han en förstorad prostata, som nu har minskat fint i strl (vilket ju egentligen ska ge motsatt problem om nåt.. Dvs Viktuppgång iom minskad mängd hormoner)
Urinprov är inskickat till odling två ggr (kisset luktar äckelpäck) utan att visa något, dock hade vet sett "öar av nåt (äggviteämnen? Kommer ju typiskt nog inte ihåg vad hon kallade det)".
Ultraljud av urinvägar och prostata ua.
Blodprov jättefint.
Träckprov negativt.

Äter dubbel mängd mot vad han ska, bytt till spannmålsfritt högenergifoder, matrester, ben, godis osv osv, men trots detta fortsätter vågen att ticka neråt :confused:

Han är ett popcorn, men inte särskilt stressad eller på annat sätt orolig. Överlag bra i magen, dricker lite mer än vad jag uppfattar som normalt, men absolut inget alarmerande.
Inte heller allmänpåverkad på något sätt, pigg och glad liksom.

Veterinären tycker att vi ska sätta över honom på ett sk allergifoder för att de ska vara snabbare för kroppen att ta upp.
Jag kommer ju såklart testa, men skulle vilja ha tips på alternativ som kan tänkas fungera också, för de märken med sk allergifoder har jag aldrig hört någon hund må 100% bra av.

Läst om ister, men var kan man köpa det (vilken avdelning i butiken liksom och hur ser det ut:confused:)? Kan det vara nåt för oss att prova?
Märgben vågar jag tyvärr inte ge pga risk för tandskador för att de är så hårda. Brukar bli nackar eller revben hundarna får, men är det ena bättre än det andra?
Något annat slags foder än allergifoder som kan vara värt att testa, med liknande egenskap av att vara lättupptagligt?

Min förra hund kaskadkräktes av allt rått kött, så visst fungerar det inte för alla. Samma hunds mage pajade även av Orijen (fick blodiga diarréer). Lightfoder blev hon fet av och foder med väldigt högt protein blev hon mager av. Så torrfoder, lite lagom protein, lite lagom fett, lite lagom kolhydrater och saken var biff. I allt övrigt så hade hon stålmage.
 
Vilket ger du nu?
Ger ebafarmen idag

Vad ger du för nått? Våran gråhund tål inte våm från mjölkkor! Antar att det är allt kraftfoder i kombination med ensilaget som gör att de blir för "starkt" för honom.

Ister brukar finnas i kyldisken förpackad som smör.

Sen min egna erfarenhet, vill man ha upp en hund i vikt snabbt och effektivt är det spannmål i fodret som gäller.
Ger ebafarmen, hade tänkt att välja energifodret med spannmål, men blev rekommenderad spannmålsfritt av säljaren, då den skulle vara effektivast i syfte att göda upp.
Men det låter ju väldigt logiskt det du säger om spannmål!
Hur märkte du att hunden inte tål vom?
 
En av tre tappade väsentligt i vikt när vi bytte till färskfoder. Detta gjorde att vi bytte tillbaka till torrfoder, och fick på köpet en bättre pälskvalité på alla tre.
 
Min förra hund rasade i vikt av vom og hundemat, som ju ska vara såå bra på alla möjliga sätt enligt viss en vecka gick hon från normalhull till benrangel, ungefär. Genom att blanda i en del kött från lamm, nöt eller vilt så blev det bra, men lättast var såklart att ge annat foder och jag såg till att barfa istället.

Det finns absolut inget foder som fungerar bra för alla hundar, för olika hundar behöver olika sammansättningar av ingredienser. Jag är fortsatt övertygad om att det inte finns någon hund som inte fungerar på rå mat, men vissa fungerar kanske inte på de färdiga foder som finns utan behöver få en "specialblandad" kost.

En vän till mig var från början extremt skeptisk när jag sa att mina hundar inte fungerar bra på vom og hundemat (ingen av mina gör det, men reagerar på olika sätt). "Det är ju bara kött och inga konstiga ingredienser! Klart hundarna mår bra av det det är ju inte direkt så att de inte skulle må bra av kött!" sa hon, ungefär, och många av vom og hundemats fans verkar hålla med. Jag har även fått flertalet sura/arga/idiotförklarande kommentarer när jag förklarat att vissa hundar mår rent dåligt av fodret just för att de inte "ska" kunna må dåligt av det.

Mina hundar äter idag rå kost som enbart består av animalier och de mår utmärkt. Jag blandar dock själv eftersom det inte finns något färdigt foder som jag är helt nöjd med. Möjligen skulle mush vara ett alternativ, men jag vägrar betala så extrema summor pengar när det går att göra så mycket billigare på ett enkelt sätt.

Långt inlägg, men ja.. Har du bara provat foder från ett märke så kan det vara värt att testa andra, alternativt läsa på lite och börja barfa.
Har provat voh, halla och så nu ebafarmen.
Barfa är absolut ett alternativ längre fram, jag litar bara inte riktigt på mig själv att jag lyckas räkna rätt, tycker att det känns jättesvårt :nailbiting:
 
Jag utfodrar färskt och hundarna mår toppen på det. MEN sen jag gick ifrån VoH och började blanda själv och även ge en liten del spannmål (risflingor och ofta även lite morötter/kokt broccoli eller helt enkelt pelleterade morötter) så har pälsar mm blivit oerhört mycket finare - trodde inte dom kunde bli bättre :D Delen är inte stor, utan mest lite utfyllnad men den gör mycket. Även att jag ger mestadels rött kött istället för bara näringsfattigt kycklingskrov gör massor (de flesta VoH sorter innehåller ju mestadels malda kycklingskrov).
För många räcker det att tillsätta lite rött muskelkött till VoH för att uppleva stor skillnad, andra behöver ge lite spannmål för att få bästa effekt. Så man får nog prova sig fram lite för att se hur ens egna hund behöver utfodras :)
 
Jag blir alltid nyfiken på mekanismerna bakom olika händelser.
Vad gör att hunden rasar i vikt av ett foder?
Jag kan tex tänka mig att om mag- och tarmslemhinnan blir svullen och inflammerad så minskar möjligheten för hunden att ta upp näring. Av egen erfarenhet vet jag att det inte behöver innebära diarré eller annat synligt fel på bajset.
Så, varför blir slemhinnan inflammerad av ett foder?
Det borde betyda att det är något i fodret som hunden inte tål. Kan vara animaliskt, vegetabiliskt eller möjligen kemiskt(t.ex. konserveringsmedel).
Så, om jag hade en hund som rasade i vikt av ett foder så skulle jag nog ta redan på precis vad som är i det, och sedan göra en fodereliminering för att hitta exakt vad det är som orsakar problemet. Om det enda tydliga symptomet är inflammation i slemhinnan kan nog en sån eliminering ta ganska lång tid.

Vet ni andra orsaker till att en hund rasar i vikt på ett synbarligen väl passande foder?
 
Det finns hundar som inte mår bra av rå mat alls. Jag tycker inte man ska hålla på att mixtra då utan ge hunden det den mår bra på.
För vems skull ger man rått- för hundens eller för sin egen?
Nu verkar ju hunden må super i övrigt, jättefin i päls, pigg, glad och jättefin i magen.. Bara hullet som inte fungerar.
Jag är inte förtjust i kladdande med färskt, är ganska känslig för lukter dessutom :wtf: så ur den aspekten ger jag ju hellre torrt, men så bra som de andra funkar så skulle jag ju gärna önska att det gick att fodra honom också på liknande.
Men ja, hittills har jag faktiskt inte hört någon ha något negativt att säga om sin hund på färskt, men det verkar ju finnas de också till motsats vad jag tänkte innan jag startade tråden :)
 
Veterinären tycker att vi ska sätta över honom på ett sk allergifoder för att de ska vara snabbare för kroppen att ta upp.
Jag kommer ju såklart testa, men skulle vilja ha tips på alternativ som kan tänkas fungera också, för de märken med sk allergifoder har jag aldrig hört någon hund må 100% bra av.
Vem vet vad som är 100% bra, vi har varit tvungna att ge allergifoder, vi testade några först som inte funkade, bla med diaréer som följd. Nu får han RC Anallergenic och mår fint. Pigg, fin i hull, muskler och päls(så fin man nu kan vara när man också är långtidsbehandlad med kortison och kastrerad).

Så, om din veterinär tycker ni ska testa så tycker jag inte att du ska känna att det är hela världen.
 
Min dvärgschnauzer funkade inge vidare på färskfoder. Provade under 9 månader 3 olika märken. Han var svajig i magen och fick hemsk andedräkt! Päls och dyligt var som förr.
Gick över till spannmålsfritt torrfoder. Då blev han helt förstoppad!
Man vill så gärna ge efter alla kostråd och konstens regler men det går långt ifrån alltid.

Nu får han ett torrfoder i mellanklass med hög kötthalt och mår som han ska :)
 
Är det ens möjligt?
Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till torrfoder, men vad det verkar på ena hunden så kanske jag måste.

Vi pratar rasad vikt, såpass att man ser höft- och revben alldeles för tydligt :(
Vi har snart klippkort hos vet, men inga fel hittas. Eller jo, från början hade han en förstorad prostata, som nu har minskat fint i strl (vilket ju egentligen ska ge motsatt problem om nåt.. Dvs Viktuppgång iom minskad mängd hormoner)
Urinprov är inskickat till odling två ggr (kisset luktar äckelpäck) utan att visa något, dock hade vet sett "öar av nåt (äggviteämnen? Kommer ju typiskt nog inte ihåg vad hon kallade det)".
Ultraljud av urinvägar och prostata ua.
Blodprov jättefint.
Träckprov negativt.

Äter dubbel mängd mot vad han ska, bytt till spannmålsfritt högenergifoder, matrester, ben, godis osv osv, men trots detta fortsätter vågen att ticka neråt :confused:

Han är ett popcorn, men inte särskilt stressad eller på annat sätt orolig. Överlag bra i magen, dricker lite mer än vad jag uppfattar som normalt, men absolut inget alarmerande.
Inte heller allmänpåverkad på något sätt, pigg och glad liksom.

Veterinären tycker att vi ska sätta över honom på ett sk allergifoder för att de ska vara snabbare för kroppen att ta upp.
Jag kommer ju såklart testa, men skulle vilja ha tips på alternativ som kan tänkas fungera också, för de märken med sk allergifoder har jag aldrig hört någon hund må 100% bra av.

Läst om ister, men var kan man köpa det (vilken avdelning i butiken liksom och hur ser det ut:confused:)? Kan det vara nåt för oss att prova?
Märgben vågar jag tyvärr inte ge pga risk för tandskador för att de är så hårda. Brukar bli nackar eller revben hundarna får, men är det ena bättre än det andra?
Något annat slags foder än allergifoder som kan vara värt att testa, med liknande egenskap av att vara lättupptagligt?

Vår Dalmatiner fungerar inte på färskfoder. Jag har även insett att Aussien mår bättre av att äta torrfoder än färskfoder. Hans mage mådde inte bra, han stank både i päls och mun. Allt detta försvann när vi bytte till torrfoder. (Vi provade flera sorter under 8-9 månader.)
 
Nu verkar ju hunden må super i övrigt, jättefin i päls, pigg, glad och jättefin i magen.. Bara hullet som inte fungerar.
Jag är inte förtjust i kladdande med färskt, är ganska känslig för lukter dessutom :wtf: så ur den aspekten ger jag ju hellre torrt, men så bra som de andra funkar så skulle jag ju gärna önska att det gick att fodra honom också på liknande.
Men ja, hittills har jag faktiskt inte hört någon ha något negativt att säga om sin hund på färskt, men det verkar ju finnas de också till motsats vad jag tänkte innan jag startade tråden :)
Det finns många hundar som inte mår bra på färskfoder. Det är bara att läsa i olika hundmatsgrupper. Det är kontroversiellt att ha en hund som inte mår bra på färsk mat tyvärr.
Jag ställde frågan om hur många som hade hundar som inte mådde bra på färskfoder i en hundmatsgrupp och fick mååånga svar. Många hundar fick magkatarr eller tarmkatarr. En del var ständigt hungriga. En del hade problem med annat.
Tyvärr var det också många som fick höra att det var något fel på deras hundar för att de inte mådde bra på torrfoder. :(
Det är naturligtvis nonsens. Råfoder passar inte alla hundar helt enkelt.
 
Är det ens möjligt?
Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till torrfoder, men vad det verkar på ena hunden så kanske jag måste.

Vi pratar rasad vikt, såpass att man ser höft- och revben alldeles för tydligt :(
Vi har snart klippkort hos vet, men inga fel hittas. Eller jo, från början hade han en förstorad prostata, som nu har minskat fint i strl (vilket ju egentligen ska ge motsatt problem om nåt.. Dvs Viktuppgång iom minskad mängd hormoner)
Urinprov är inskickat till odling två ggr (kisset luktar äckelpäck) utan att visa något, dock hade vet sett "öar av nåt (äggviteämnen? Kommer ju typiskt nog inte ihåg vad hon kallade det)".
Ultraljud av urinvägar och prostata ua.
Blodprov jättefint.
Träckprov negativt.

Äter dubbel mängd mot vad han ska, bytt till spannmålsfritt högenergifoder, matrester, ben, godis osv osv, men trots detta fortsätter vågen att ticka neråt :confused:

Han är ett popcorn, men inte särskilt stressad eller på annat sätt orolig. Överlag bra i magen, dricker lite mer än vad jag uppfattar som normalt, men absolut inget alarmerande.
Inte heller allmänpåverkad på något sätt, pigg och glad liksom.

Veterinären tycker att vi ska sätta över honom på ett sk allergifoder för att de ska vara snabbare för kroppen att ta upp.
Jag kommer ju såklart testa, men skulle vilja ha tips på alternativ som kan tänkas fungera också, för de märken med sk allergifoder har jag aldrig hört någon hund må 100% bra av.

Läst om ister, men var kan man köpa det (vilken avdelning i butiken liksom och hur ser det ut:confused:)? Kan det vara nåt för oss att prova?
Märgben vågar jag tyvärr inte ge pga risk för tandskador för att de är så hårda. Brukar bli nackar eller revben hundarna får, men är det ena bättre än det andra?
Något annat slags foder än allergifoder som kan vara värt att testa, med liknande egenskap av att vara lättupptagligt?

Klart det är möjligt. Min äldsta har motsatt problem med färskfodet och det gäller alla märken (förutom Mush som vi inte provat). Han sväller upp till en spärrballong. Alternativet är att ge honom så lite att hungern gör honom okontaktbar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Monifa
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 672
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp