Hur mycket orkar en B-ponny?

P

Polkagris

Hur stor kan en ryttare egentligen vara?
Jag skulle egentligen behöva sitta upp på vår B-ponny någon gång ibland och "mjuka upp" honom lite, men jag vågar inte för jag känner mig "stor".
Men ibland ser man annonser där de säljer B-ponnyer och så står det att de är utbildade av vuxna???
Vad anser ni?
Vår B-ponny är en maxad welsh, och jag väger 60 kg? Vågar jag sitta upp? :confused: :confused: :confused:
 
Jag väger c:a 37-38 kg, och jag rider B-ponny... Det är ju faktiskt så att B-ponnyer är starkare än vi tror... och så beror det juh mkt på ponnyns kroppsbyggnad... Jag vet inte riktigt hur mkt en welsh tar, det beror ju lite på hur den är byggd, men 60 kilo låter det som om den skulle klara... eller?
 
Om du ändå bara ska rida då och då så är det nog inga problem, du märker nog på hästen om du skulle va alldeles för tung.
 
Det beror helt på hur ponnyn är byggd. Grov eller smäcker ? Lång eller kort rygg ? Hur musklad är den ?

Flera av mina russ bär 60 kg utan problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 141
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 610
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
24
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp