Bukefalos 28 år!

Hur mycket påverkas ni?

Planerar, strukturerar, förbereder. Inte fullskalig prepper, men ej heller struts med huvet i sanden.
Mår dåligt både över krig, inrikes politik och de ekonomiska smällarna. Stöttar Iran och hoppas att även nordiska kvinnor och män hittar det modet och styrkan den dagen det behövs.

Vågar inte tro på att kunna träffa släkten i ett grannland på länge igen efter tre års glapp, men försöker ändå vara med och planera en vinterresa dit.

Jag lägger inte livet på paus, men jag är sparsam med mina resurser och förhoppningar.
 
Jag brukar se mig som rätt resilient, men jag märker hur jag är mentalt utnött efter de senaste åren. Pandemi, klimatkris, Rysslands invasion av Ukraina och ökade hotbild, valresultatet och det allmänna hatet i samhället, inflationen och kommande lågkonjunktur - det finns liksom inga marginaler för livets övriga motgångar. Barn som sover dåligt, problem på jobbet, löss och sen även springmask på barnen - jag vill mest bara hoppa från nåt högt vissa dagar (på ett sätt jag inte känner igen mig själv i).
 
Det går i vågor, i perioder drömmer jag om att bli skickad ut i rymden för att återkomma senare. Jag känner att jag inte vill vara kvar i den här världen som den ser ut nu. Under en period såg jag inte nyheter alls, trots att jag i vanliga fall är nyhetsknarkare.
 
Det går i vågor, i perioder drömmer jag om att bli skickad ut i rymden för att återkomma senare. Jag känner att jag inte vill vara kvar i den här världen som den ser ut nu. Under en period såg jag inte nyheter alls, trots att jag i vanliga fall är nyhetsknarkare.

Look into the night sky
Looking towards the big lights
Looking out to be free
Suddenly something passes by my window

I feel it in the darkness
I need to feel it sometimes
Following the street lamps
Warning that we're meant to leave behind

Going to take a spaceship
Fly back to the stars
Alien observer in a world that isn't mine

I feel it in the darkness
I need to feel it sometimes
Following the street lamps
Warning that we're meant to leave behind

Going to take a spaceship
Fly back to the stars
Alien observer in a world that isn't mine


(lyssnar på denna när jag känner så. i snön, vinternatt. min överlevnad hänger på de nätterna)
 
Jag är en sån där som måste ha koll på vad som händer i världen. Så just nu är det ganska deppigt med blåbruna sörjan, Ukraina och Ryssland, Trump och hans MAGA:t. Bolsonaro, Erdogan, Mohdi, Kina, Burma, Assad. Militärkupp i Burkina Fasso, igen! Att IS har börjat härja igen. För bara några år sedan trodde jag att världen var på väg åt rätt håll, men att vi bara backar och backar tills gudarna vet var vi kommer sluta. Om inte klimatförändringar gör att vi inte kommer någonstans.

Jag trodde aldrig att vi skulle få en andra vice talman som är kreatonist och anti-abort.

Rent konkret, naturligtvis privatekonomin och att ffa matpriserna går upp särskilt som planen var att jag skulle skära ner/ta bort snabba kolhydrater och ersätta det med grönsaker. Inte direkt bra tajmat.
 
Jag påverkas för mycket. Nu undviker jag tex alla nyheter om politik tills det är helt klart hur det blir med allt i Sverige framöver. Jag har röstat, nu går det inte att göra mer för stunden och alla nyheter får mig att må dåligt, framförallt när det är så mycket skit i politiken/länders styre runtom i hela världen. Det blir för mycket på en gång.

Jag försöker tänka extra på att inte slösa el och leva så miljövänligt som möjligt, sedan försöker jag må bra. Jag backar inte för att kommentera om jag ser något dumt eller att ta diskussioner med folk jag möter för att på så sätt bidra till att världen blir lite bättre. Men jag försöker samtidigt ha en paus från omvärlden i den mån det går just nu.
 
Inte särskilt mycket måste jag faktiskt säga, och då är jag ändå ytterst mycket "känslomänniska" som har lätt för att ta på mig andra människors (negativa) känslor. Sjävklart är jag medveten om att en massa hemska saker sker överallt och att världen är allt annat än frisk, men jag tycker ändå att jag lyckas hålla en ganska bra distans till det hela för det mesta.

Jag minns att jag var ganska överväldigad och nära att "drunkna" för ett par år sedan, då det stormade som mest kring Trump och Covid-19 och allt vad det var. Då fattade jag beslutet att plocka bort alla nyhetsappar på telefonen, istället för att få pushnotiser i parti och minut, och det har faktiskt hjälpt jättemycket. Förvisso innebär det att jag läser betydligt mindre nyheter, vilket jag ibland kan få lite dåligt samvete för, men överlag tror jag att det har varit en extremt positiv förändring för mig. Nu får jag aktivt söka upp nyhetssidorna för att veta vad som hänt i världen, och kan därmed förbereda mig mer på det mentalt samt ta det vid tillfällen då jag känner att jag kan hantera det.

Det blev väldigt tydligt för mig när jag nu i veckan var på semester med mina föräldrar. Mamma har pushnotiser från Omni på sin telefon och är en sådan där person som vill prata om saker hon tycker är tunga eller jobbiga på något vis. Efter ett par dagar fick jag faktiskt säga till henne och be henne sluta läsa upp diverse nyhetsrubriker om hemska saker som skett, jag behöver inte sådant i mitt liv och allra minst när jag är på semester. Vi kunde alltså sitta och äta lunch i solen allihop och ha det trevligt, när hon helt plötsligt läste högt från telefonen att X antal personer dött i händelse Y, att det inträffat en olycka någonstans, att Putin gjort något nytt avskyvärt, och så vidare. Gud vad frustrerad jag blev av det och vad dåligt det fick mig att må!

Ibland känner jag mig lite hård och kall som gör/tänker såhär, men det är vad jag och min mentala hälsa behöver och det betyder på intet sätt att jag ignorerar det som sker. Men jag upplever att jag nått fram till just det här "att bry sig om utan att drunkna själv" som du nämner, och det känns skönt.
 
Senast ändrad:
Just nu påverkas jag inte speciellt mycket, men ja jag märker att det blivit dyrare att leva. Än har jag råd att gå runt men vem vet hur det blir i framtiden.

Det som oroar mig mest är elpriserna, gör de inget åt den så kommer snart företag här i söder som inte har råd med elräkningen att bomma igen för gott och då blir folk av med jobb osv. Jag hoppas verkligen de kan göra något åt det så vi slipper se det hända.
Vet redan flera företag i min närhet som redan går på knäna och kämpar för att det ska gå runt.
 
Korrigering, men tyvärr åt den negativa sidan.

1/5 röstar på ett brunt parti.
Ytterligare 1/3 röstar på blåbrun sida. Och tyvärr är 1/3 + 1/5 mer än 1/2 för oss som lärt oss räkna med bråk.

Jag känner mig mer kampsugen än på länge. Det här ska fanimej inte gå att vinna för idioterna. Men frustrerad, ja. Mycket rädd för hur mina medmänniskor ska tvingas lida för idiotin framöver. Om inte jag och vi andra finns där för att förhindra det, vem gör då det?
Liberalerna är ett socialliberalt inriktat parti.

Moderaterna är ett liberalkonservativt parti.

Kd är ett kristdemokratiskt parti med stor inriktning på kristna värderingar.
 
Såklart påverkas man, men jag tycker att det alltid varit likadant. När jag var barn var det svälten i Afrika. Den bryr sig inte nyheterna om längre, för nu är det mer populärt med galna diktatorer. :crazy: Krig som var poppis att rapportera om för 30 år sedan är vi så vana vid numer att vi låtsas som att de inte pågår utan media fokuserar på Ryssland och Ukraina, och lite om talibanerna förstås.

Jag tycker inte att stresspåslaget är värre nu än innan, men även jag påverkas ju av att alla andra runt omkring mig hetsar kring bolåneräntor. Men rationellt så förstår ju även jag att vi inte kommer att ha räntor på 500% och så som det var på 90-talet utan vi är bättre förberedda numer. Hoppas jag i alla fall. :D
 
Liberalerna är ett socialliberalt inriktat parti.

Moderaterna är ett liberalkonservativt parti.

Kd är ett kristdemokratiskt parti med stor inriktning på kristna värderingar.
Och det var ett svar på?

Inte ens Liberalerna själva tänker att de är ett socialliberalt parti i dagsläget, eftersom merparten av socialliberala företrädare och väljare lämnade partiet efter debaclet i mars 2021.

Sen har jag mindre insyn i de andra två partierna men jag tycker att ordet liberal har tagit kraftigt stryk inom Moderaterna och de har gått högerut i ordbildningen och starkt bejakat sitt konservativa arv, ihop med normaliserandet av rasism. Det var en betydande del moderater som delade min bild och tog en C-röst i valet.

KD tycker jag numer är ett parti där det viktiga är att vurma och normalisera rasism och dessutom gapa högt om repression, och det går inte ihop med min bild av kristna värderingar. Å andra sidan är jag vare sig kristen eller kristdemokrat. Från mitt perspektiv utgör de numer ett av de allra största hoten mot det Sverige jag är stolt över, ihop med sina extremkonservativa vänner i SD.
 
Förutom privatekonomi och nyhetsångest så har världsläget fått mig att bli än mer tveksam till idén att skaffa barn. Det finns fler grunder till den tveksamheten, men mörkret just nu har på ett märkbart sätt förstärkt känslan. Det blir svårare och svårare för mig att se hur jag ska kunna ansvara för en annan människas trygghet i det långa perspektivet.
 
Jag har under en tid försökt stänga av för yttre hemskheter. Blir för mycket att hantera rent känslomässigt.

Det som plågar mig är ekonomin. Vi klarar oss nu men oron över kommande vinter och elräkning ligger som en klump i magen. Ska vi behöva ta från våra besparingar när lönerna inte räcker till?
Vi har inte börjat värma upp huset ännu - är det meningen att man ska behöva klä sig för att inte frysa inne?

Hur påverkas barnen? Först en längre period av pandemi som påverkar skolresultat, socialt umgänge och vardagsrutiner. Nu är det istället ekonomin som påverkar..
 
Jag har under en tid försökt stänga av för yttre hemskheter. Blir för mycket att hantera rent känslomässigt.

Det som plågar mig är ekonomin. Vi klarar oss nu men oron över kommande vinter och elräkning ligger som en klump i magen. Ska vi behöva ta från våra besparingar när lönerna inte räcker till?
Vi har inte börjat värma upp huset ännu - är det meningen att man ska behöva klä sig för att inte frysa inne?

Hur påverkas barnen? Först en längre period av pandemi som påverkar skolresultat, socialt umgänge och vardagsrutiner. Nu är det istället ekonomin som påverkar..
Jag förstår oron och osäkerheten, samtidigt som det måste vara väldigt tryggt att ha besparingar att ta av. Det är väl inte särskilt konstigt att man får ta fram sånt som man haft privilegiet att kunna samla ihop när det blir tuffa tider?

Jag är i första läget mer orolig för alla som levt nästan helt på marginalen redan, med små inkomster som nu riskerar att försvinna helt, inte har några besparingar och kanske redan har skulder som är svårhanterade.
 
Inte särskilt mycket måste jag faktiskt säga, och då är jag ändå ytterst mycket "känslomänniska" som har lätt för att ta på mig andra människors (negativa) känslor. Sjävklart är jag medveten om att en massa hemska saker sker överallt och att världen är allt annat än frisk, men jag tycker ändå att jag lyckas hålla en ganska bra distans till det hela för det mesta.

Jag minns att jag var ganska överväldigad och nära att "drunkna" för ett par år sedan, då det stormade som mest kring Trump och Covid-19 och allt vad det var. Då fattade jag beslutet att plocka bort alla nyhetsappar på telefonen, istället för att få pushnotiser i parti och minut, och det har faktiskt hjälpt jättemycket. Förvisso innebär det att jag läser betydligt mindre nyheter, vilket jag ibland kan få lite dåligt samvete för, men överlag tror jag att det har varit en extremt positiv förändring för mig. Nu får jag aktivt söka upp nyhetssidorna för att veta vad som hänt i världen, och kan därmed förbereda mig mer på det mentalt samt ta det vid tillfällen då jag känner att jag kan hantera det.

Det blev väldigt tydligt för mig när jag nu i veckan var på semester med mina föräldrar. Mamma har pushnotiser från Omni på sin telefon och är en sådan där person som vill prata om saker hon tycker är tunga eller jobbiga på något vis. Efter ett par dagar fick jag faktiskt säga till henne och be henne sluta läsa upp diverse nyhetsrubriker om hemska saker som skett, jag behöver inte sådant i mitt liv och allra minst när jag är på semester. Vi kunde alltså sitta och äta lunch i solen allihop och ha det trevligt, när hon helt plötsligt läste högt från telefonen att X antal personer dött i händelse Y, att det inträffat en olycka någonstans, att Putin gjort något nytt avskyvärt, och så vidare. Gud vad frustrerad jag blev av det och vad dåligt det fick mig att må!

Ibland känner jag mig lite hård och kall som gör/tänker såhär, men det är vad jag och min mentala hälsa behöver och det betyder på intet sätt att jag ignorerar det som sker. Men jag upplever att jag nått fram till just det här "att bry sig om utan att drunkna själv" som du nämner, och det känns skönt.
Det där är något jag aldrig förstått mig på, pushnotiser alltså. Det första jag gör med en ny telefon är att stänga av samtliga(!) notiser från alla typer av appar. Jag vill inte att mobilen skriker på min uppmärksamhet, utan jag tar upp den och kollar när jag tycker att det passar. På så sätt blir det betydligt mindre stress vilket såklart leder till bättre mående, och just med nyheter så blir det också att slippa ta in det hela tiden.

Jag tycker inte heller om att ha igång radio och att lyssna på de nyhetssändningar som då drar igång ibland. Jag förstår ju absolut vitsen med det, men för mig känns det bättre att så långt som möjligt själv bestämma när det är läge att åt sig nyheter.
 
Jag förstår oron och osäkerheten, samtidigt som det måste vara väldigt tryggt att ha besparingar att ta av. Det är väl inte särskilt konstigt att man får ta fram sånt som man haft privilegiet att kunna samla ihop när det blir tuffa tider?

Jag är i första läget mer orolig för alla som levt nästan helt på marginalen redan, med små inkomster som nu riskerar att försvinna helt, inte har några besparingar och kanske redan har skulder som är svårhanterade.
Det är klart att någon alltid har det värre men känslor är något man inte kan ta ifrån en människa.
 
Mår dåligt o blir ofta ledsen när jag tänker hur andra människor lider..
Brukar skänka pengar extra när röda korset uppmärksammar de olika katastroferna.
Annars är jag även månadsgivare.

Klimat o miljö försöker jag göra medvetna val.

Nä men jag är ganska ledsen ofta tyvärr. Försöker undvika nyheter med men de är svårt.
 
Rent krasst så har jag så mycket annat som är så mycket närmre mig och för mig mer akut än omvärldssituationen som jag måste ta tag i, bry mig om, hantera och som tynger ner mig så jag har fullt upp med det. Det finns inte utrymme för att ha ångest och deppa över världen också.

Men så undviker jag också de medier som är mest benägna att skriva katastrofrubriker. Jag tycker att det hjälper.
 
Har mått jävligt dåligt över kriget sedan det startade. Känt sån maktlöshet, oförståelse (fast jag har försökt läsa på) och ilska. För någon vecka sedan kollade jag på en dokumentär om Audrey Hepburn och hennes liv och slogs av tanken att historien bara upprepar sig. Den finns på SVT play om någon vill kolla för övrigt.

Hon växte ju upp dom krigsbarn under väldigt knapra förhållanden och det satte nog sina spår. Mänskligheten gör vad den alltid har gjort, typ. Vi kan inbilla oss att vi blir mer upplysta och lär oss av historien, men om det är nånting som historien har lärt mig är det att det alltid kommer finnas maktgalningar med noll respekt för mänskligt liv.
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 365
Senast: FannyN
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 461
Senast: Disen
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 074
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp