Sv: Hur mycket rutin?
Om jag rider 1,10 1,20 och 1,10 käns löjligt lätt och jag känner att 1,20 klara jag utan större problem då tar jag ett steg upp så det blir 1,20 och 1,30 (prövar först nån gång på mellan höjd 1,25). När 1,20 känns löjligt lätt (hinderna käns låga och man får ingen utmaning) och 1,30 sitter där den ska, då tar jag nästa steg (prövar lite på 1,35 först). Nu är jag på 1,30 och 1,40. Känner att jag klarar av 1,30 helt okej har bara ridit en st 1,40 (regional), men fler lär det bli. Dock är planen att börja förbereda för mer tekniska svårigheter genom att nu pröva på nationell status på 1,20 och 1,30 nivå. När det känns bra så tar jag ett steg upp till 1,40 även på nationell.
Man får hålla på så, man ska känna sig mogen, känna att man klarar sin höjd lätt, att man mentalt tycker att höjden känns låg och det inte finns så mkt att utmana.
Jag tävlar för att utmana mig själva, och man blir så stolt när man klarar av sin utmaning (för att man helt enkelt var redo).
Har man mer rutin som ryttare så kan man klättra fortare i klasserna, mkt hänger på ryttaren efter som det är den som utbildar hästen och ger den förtoende att klara sin uppgift och vara väl förbered för den.