Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

H

heane

Min dotter kan bli halvfodervärd till en shetlandsponny. Den är inte inriden, skolad, men ridbar. Hästen är åtta år. Hon ska vara där och sköta och rida hästen från måndag t o m torsdag. Alltså fyra dagar i veckan.
Då vill dom ha 700 kr i månaden plus att vi ska stå för verkning.
Ponnyn går nu bara som sällskap och den är inte inhyrd utan dom har eget stall med fler hästar.

Det känns lite dyrt, eller tycker ni att det är rimligt?
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Det var inte dyrt, med risk för att nu låta snorkig så. Köp en egen häst och stå för samtliga kostnader, så kommer du att se hur långt 700 kr räcker per månad.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jag har en egen häst. Men tänkte bara eftersom ponnyn inte är inriden och ingen hanterar den annars, så kanske det var dyrt. Men det är helt ok, det du tycker. Jag frågade ju för att få andras synpunkter.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jag skriver inte detta för att vara elak, men samtidigt ställer jag mig frågande till hur en häst kan vara ridbar som inte är inriden?
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Inte skolad då. Man kan sitta på den men den kastar gärna av.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

För mig låter det dyrt för en shetlandsponny som går som sällskap. Om den dessutom inte är inriden så betyder det att din dotter får göra det för att kunna rida. Det är ju smidigt att få den inriden samtidigt som någon annan betalar för uppehället! Samtidigt håller jag med att 700 kr/mån inte räcker långt när man ska hålla häst men inte en oinriden shetlandsponny!
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Inte skolad då. Man kan sitta på den men den kastar gärna av.

Då är den ju inte ens ridbar, man kan ju inte kalla en häst för ridbar om den slänger av sin människa när den får chansen.
Personligen skulle jag se mig om efter en annan häst, det låter inte som en bra barnhäst i mina öron.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jag tror priset beror väldigt mycket på var i landet du befinner dig. Häromkring är jättesvårt att hitta vettiga medryttare, speciellt om hästen inte är välskolad, att ta betalt är inte att tänka på...
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Själv tycker jag att det låter mycket :crazy: . Jag betalade 650kr för att rida en läromästare *islandshäst* 3-4 dagar i veckan. Så för MIG låter det mycket. Det blir ju ändå mellan 1000 - 1100 kr i månaden för dig och så mycket kostar inte fodret och hö till en shettis :confused: .. Och så ska ni även rida in den. Så då kan dem lika gärna när ni har ridit in den, sälja hästen. Så har ni slavat för dem och samtidigen BETALAT för dig.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Låter dyrt för den hästen! Det finns säkert någon trevligare ponny till dottern.
Ponnymamman
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jisses, och jag som letat ryttare till min bara precis insuttna shettis, gratis förstås, eftersom han inte är riktigt inriden och det skulle vara till stor hjälp för mig att bara hitta ngn som vill rida honom!

Jag säger inte att 700 kr är dyrt för att ha en häst på halvfoder men en shettis som inte ens är skolad det vete sjutton om jag velat betala ngt alls för.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Betala för att bli avslängd? :crazy:
Nä jag tycker att 700 spänn låter mkt i förhållande till vad du/dottern skulle få ut av det. Försök hitta en trevligare ponny istället.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jag tycker att det låter dyrt för en häst som är så oskolad, det hade varit en annan sak om hästen kunde vara en läromästare åt din dotter.

Fast jag har själv aldrig tagit betalt av en medryttare så jag har kanske fel perspektiv.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Även jag som egentlien tycker att medryttare ska betala sin del, anser att det är alldeles för dyrt i detta fallet. Eftersom detta kommer vara ni som skolar och i stort sett rider i ponnyn ska ni absolut inte behöva betala alls.

/Camilla
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Hur gammal är dottern?
Tänkte bara att jag inte skulle sätta min dotter (om hon e yngre) på en häst som kastar av :)
Själv har jag en shettis som är jättesnäll att rida och som jag haft en liten tjej som lånat henne för 100 kr i månaden då mamman absolut ville betala lite för fodret.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Hade jag inte haft egen häst skulle jag kunna tänka mig att betala för en häst som kan mer än vad jag kan, men en sån häst som TSs dotter blivit erbjuden hade jag aldrig betala för.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Både 700 och verkning tycker jag är dyrt, en shettis kan inte kosta många kronor att föda varje månad.
700 kostar inte ens min växande "snart över ponny mått häst" i foder och strö varje månad.
Se dej om efter en annan häst åt dottern är mitt råd.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jag tillhör dem som anser att man ibland kan få betala en bra slant för att få vara medryttare på rätt häst(har själv häst och har varit medryttare). Men den där skulle jag nog inte betala så mycket för iaf. Den är inte inriden och inte ens snäll nog att inte kasta av. Och att betala både det och verkningen för att få utbilda hästen känns sådär. Hade det varit ett normalutbildat halvblod hade jag sagt att det var ett klipp. Men nu är det en outbildad inte särskilt snäll och mkt liten häst som ska användas för att lära ett barn rida.
Jag vet inte om jag vill att min lilla dotter(om jag hade någon) ska börja sitt ryttarliv med att åka av för jämnan heller. Det är visserligen bara en liten ponny. Men det kanske kan skrämma henne iaf. Det känns ju rätt onödigt.
Jag hade letat efter en mer stabil ponny.
 
Sv: Hur mycket ska jag betala för att vara medryttare

Jag tycker det låter dyrt för en outbildad sällskaps-ponny. Men det är alltid upp till situationen och den vet vi inte.

Vad kostar det att rida på ridskola. Nog tror jag att man fortfarande får pyssla med hästarna och dessutom slipper ansvaret för verkning.

700 kr och verkning det blir kankse 1000 kr. Man får ganska många lektioner för 1000 kr om man antar att de kostar 100 kr. Det är ju en liten tjej antar jag, nybörjare och de lektionerna brukar väl vara billigare. 100 kr för en halvtimma eller ??
10 lektioner á 100 kr. Det blir två gånger i veckan... drygt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 742
Senast: mackan
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 566
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp