Hur mycket ska jag ta?

fjordtokan

Trådstartare
Hur mycket är brukligt att betala för tillsyn på en häst?

Jag har mina hästar inaccorderade i ett litet stall med 4 boxar, för tillfället är det bara en tjej till som är inaccoderad där. Vi har hjälpts åt att vara hästvakt åt varandra om man har varit sjuk eller vill åka iväg. Men nu har hon börjat utnyttja den tjänsten lite väl mycket. Hon ber mig kolla till hästen i snitt 5 gånger i veckan. Och nu känner jag att jag visst kan kolla till hästen men då vill jag ha något för det.

Det jag gör med hästen är:
Visitering
Kratsar hovarna
Borstar av om hon är väldigt skitig

Dessutom så gör jag ALLT extraarbete med hagar, stall osv. (kör ner vatten till sommarhagen och laddar batteriet till aggegatet varje vecka)

Vad är brukligt att ta för denna tjänst?

Sv: Hur mycket ska jag ta?

Jag hade också en sån i förra stallet jag stod i, då tog jag 50-75kr/pass.

Om det bara var mockning, fixa foder och visitera tog jag 50kr/gång.

Var det dessutom pass så som in eller utsläpp tog jag 75kr/gång.

Vill hon verkligen ha hästen så kollad ? När jag ber ngn att kolla min häst är det enbart att se att den inte är halt har öppna sår osv.

Hur många hästar har du och hur många hästar har hon? Om du har tex 3 och hon bara en då tycker hon kanske att du ska göra 3 ggr så mycket. Sedan har hon kanske ledsnat på sin häst nu... Jag tror inte jag skulle vilja ha betalt utan få igen det med gentjänster ändå....

Hur ska man värdera att man fyller på vatten i hagen till sina egna + en annans häst? Sedan att det måste vara jättetråkigt att stå i ett sådant stall- det förstår jag! Men att hålla på att försöka få betalt av ngn som dessutom inte är där kan bli jobbigt!

Vore hon vettig hade hn ju redan frågat om du vill ha ngt i ersättning...men tala om för henne att det inte är ok och att ni ska dela på tjänsterna så får du ju se vad hon säger....

I vintras hade jag min häst på lösdrift i ett stall. Det var jag och stallägaren i stallet, 3 hästar sammanlagt. Stallet låg på stallägarens gård.

Vi hjälptes ju åt med pass och sådär men sedan var det perioder jag var borta 3-4 veckor i sträck, då fick hon 25kr/dag för att fylla på vatten och hö när det behövdes, och slänga ett öga på hästen att den stod upp.

Om det var dåligt väder så togs hästarna in i stallet och då mockade hon efter..

Att du får ha stallplatsen gratis och bara betalar för strö/mat...resten gör du ju liksom redan.

Hon ber mig att att visitera, kratsa hovarna samt borsta henne de dagar hon ej är där. Nu är det ingen 2h rykt vi pratar om utan bara ta bort de värsta smutsfläckarna. Hon inser inte själv att hon inte är i stallet så ofta.

Jag har två hästar och hon har en men även när vi hade varsinn häst så var det samma problem. Egentligen tycker jag inte det är så ansträngande att jag fixar och donar med hagar osv. men jag tycker att någon gång ska hon fixa det. Dessutom så säger hon till mig istället för att fixa det själv. Så då anser jag att jag kan ta betalt för tjänsten. Dessutom skulle jag aldrig hinna få tillbaka några gentjänster. Jag har behövt hästvakt 2 dagar sen i maj medan hon har fått det 5 dagar i veckan.

Jag har nämnt problemet för henne och hon säger att hon ska bättra sig men det är visst ganska enkelt att ringa till mig "eftersom jag ändå bor på gården".

Oops...:o Ja det händer ibland tyvärr...(att jag missuppfattar/läser för snabbt/blandar ihop/tänker fel o.s.v) ber om ursäkt :)

Men om du kan tänka dig fortsätta skämma bort människan så kan det ju vara idé att ta betalt ja....
Då ska jag inte lägga mig i mer utan önskar lycka till istället :)

ok hon hyr av dig i stallet?? sedan du bor pa garden? jag ar lite confused har..

vad hon egentligen far ar fullboard. alltsa stall plus skotsel. och det bor du ta betalt ordentligt for just sa hon "ser" att hon utnyttjar dig och inte kommer ut till hasten sa mkt.

vem mockar hennes box forresten? och jag tycker gott du kan ta en hundring per dag/gang, bara for att du skall lata det "svida" lite. du borstar av hennes hast och jag for modar hon sedan kommer att be dig satta pa/ta av tacken nar det blir kallt ocksa.. det ar premium service i vissa stall.. Nej lat det svida till och on hon inte skarper sig och borjar ta hand om sin egen palle far hon flytta..

Till er båda:

Gården ägs av en annan tjej som jag hyr av, jag hyr ett litet hus på gården plus 2 stallplatser. Alltså både jag och den andra tjejen med hästen hyr in sig i stallet. Det är ett kollektivt stall "officiellt" eller hur man ska säga men för tillfället fungerar det så att jag har hennes häst nästintill på fullservice.
Hästarna går fortfarande på bete men ja den dagen då jag både får mocka och byta täcken är nära...

och du har tva hastar hon har en, jag skulle ta ett snack med stallagaren/husagaren och forklara hur det har blivit och kanske du kan fa det till dar du hyr 3 platser och hastagaren/nyttjaren betalar dig stall hyra.. givetvis med alla tillagg inraknade.. du har nog med dina tva pallar, om du vill ha 3 hastar skaffar DU dig en till, inte overtar hennes hast...
det ar svart att konfrontera folk ibland men for din skull, sag ngt innan vintern kommer..

I din situation skulle jag prata med gårdsägaren och förklara läget och fråga om det är ok att du övertar uthyrningen, och därmed kan sätta de priser du vill.

Stallägarne tar X kr/box som hyrs ut och du kan då ta x+lite extra för skötsel av hästar, hagar mm. Var noga med att du inte ska hyra stallet utan sköta uthyrningen. Annars står du där med ett tomt stall och måste ändå betala för alla boxar.

500:-/månad för skötsel av häst och hagar borde du kunna ta, men det beror lite på området du bor i och hur enkelt det är att ta sig till stallet.

Ring och kolla priser på andra stall, vad tar de för full skötsel?

Varför ska hon säga till gårdsägaren för?

Hon har ju inget med saken att göra, hon vill ju bara ha betalat för boxen hon hyr ut.

Varför ska Fjordtokan behöva ha hand om uthyrningsdelen vad gäller boxen också?
Hon vill ju bara ha betalt för arbetet hon lägger på skötsel, varför blanda ihop boxhyra och skötsel för? Det är två helt olika saker.
Hon kan ju ändå sätta vilket pris hon vill på sin tjänst till den andra hästägaren, det är ju upp till den andra ägaren om hon vill betala eller sköta sin häst själv.

Varför ska hon säga till gårdsägaren för?

Hon har ju inget med saken att göra, hon vill ju bara ha betalat för boxen hon hyr ut.

Jag tycker nog man ska meddela stallägaren. Stallägaren bör ju faktiskt ha rätt att få veta om någon bedriver affärsverksamhet i dennes stall. Även om syftet inte är någon renodlad affärsverksamhet så är det ändå fråga om att ta betalt för olika tjänster som utförs i någon annans lokaler.

Iallafall om det ska ske regelbundet, varje vecka året om.

Är stallägaren vettig så skulle dte vara en enkel lösning imo. Iallafall för min del.

Gårdsägaren är väl medveten om mina planer, det är henne jag framförallt diskuterar med gällande saken. Och vi har väl beslutat såhär jag tar betalt för skötsel och hon tar betalt för kallhyran. Endast för att jag inte ska stå där en vacker dag med tomt stall och massa kostnader i hyra.

Det som kommer ingå är:
Skötsel av hagar och stall (även ligghall mm)
2 täckesbyten/dygn
Vistering och allmänkoll av hästen
1 fodring av kraftfoder/dygn
Alla grovfodringar (förhoppningsvis fri tillgång)
Mockning

Detta vill jag ha 1050 kr per månad och häst. Alltså 35 kr per dag. Vilket är svinbilligt anser jag.

Jag förstår faktiskt inte varför ni gör det så krångligt? Vill hon lämna ansvaret på dig så är det bara för henne att betala per gång. Det blir en massa pengar för någon som bara vill komma bort/är lat. Eller har hon skäl för att inte komma till stallet, är hon bortrest i jobbet? Eller varför inte bara säga nej?
Att dessutom göra en sådan full rengöring av häst skulle jag aldrig godkänna VARJE DAG, en gång i veckan kanske? Inte ens jag kratsar hovarna eller borstar varje dag.

nu forstar jag fjordtokan..
och igen, 35 per dag ar for lite, det ar ok om det ar full skotsel varje dag i manaden men det later som det ar mer " ring pa morgonen, ta hand om min hast snalla". och det varannan dag eller sa... Sag till henne (hastagaren) att det kommer att kosta 100 kronor per gang i fortsattningen for den service du har gett henne. Om hon sen vill ha "full board" alltsa helackordering (? heter det sa), tar du 3 ggr vad kallhyran ar. Precis som de gor pa stora stall.. Forstas minus foder och ho. Formodar att hon betalar det sjalv...
Sa ar det en gang emellanat, 100 kr per gang, om det ar varjedag, kallhyrans pris x 2 och vill hon att du skall kopa foder etc kallhyrans prisx3 eller 4, beroended pa vad kallhyra ar.. du skall ju inte ga back pa pengarna.. Dock for att du inte skall bli utnyttjad, satt hogre pris och hon kommer nog att dra sig for att nyttja dig sa mkt.. Visst du bor pa garden men i alla fall.. du har ju ett liv ocksa..
lat oss veta vad som hander..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 684
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 799
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 900
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka